Česká republika implementuje s omeškaním smernicu Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie (EÚ) upravujúcu pravidlá ochrany spotrebiteľa. Zmeny sa pred Vianocami dotknú aj slovenských e-shopov, ktoré predávajú na českom trhu. Aj Slovenská republika s implementáciou mešká, a preto je len otázkou času, kedy sa zmeny budú týkať všetkých slovenských elektronických obchodov.
Európsky parlament a Rada EÚ schválili v roku 2019 novú smernicu o ochrane spotrebiteľa. Členské štáty ju mali implementovať do vlastných legislatív do 28. mája 2022. Kým v Českej republike začne smernica platiť až v decembri 2022, teda s takmer sedem mesačným omeškaním, slovenskú legislatívu implementácia čaká až v prvej polovici roka 2023.
Nová smernica prináša viacero pozitívnych zmien v oblasti ochrany spotrebiteľa. Pri elektronických obchodoch hovoríme predovšetkým o konci falošných zliav, nových pravidlách zákazníckych recenzií či o férovom správaní v košíku. „Nová smernica upravuje aj pravidlá a dĺžku vybavovania reklamácií. Záručná doba dva roky sa síce nemení, no po roku už musí kupujúci preukázať, že si tovar naozaj kúpil už s spoškodením. Čo sa týka dĺžky vybavovania reklamácie, už to nebude tridsať dní, ale čo najskôr, najneskôr do tridsať dní, ak sa obe strany nedohodnú inak,“ vysvetľuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre prevádzkovanie e-shopov.
E-shopy sú na zmeny v e-commerce pred Vianocami pripravené
Napriek skutočnosti, že smernica Európskeho parlamentu a Rady EÚ na Slovensku ešte implementovaná nie je, slovenské e-shopy, ktoré predávajú do Českej republiky, musia postupovať podľa českých pravidiel. Prevádzkovatelia zmeny vítajú, no vyjadrujú aj obavy z načasovania. Nová legislatíva totiž vstupuje do platnosti v časoch predvianočných nákupov, kedy má väčšina elektronických obchodov problém stíhať vybavovať objednávky.
„Zmeny vnímame skôr pozitívne a sme radi, že nová legislatíva prinúti dodržiavať základné pravidlá aj väčších hráčov. Zatiaľ teda len na českom, no veríme, že čoskoro aj na slovenskom trhu. Ani my sme ešte nemali čas sa na zmeny pripraviť. No nové podmienky dodržiavame dlhodobo, a teda sa pre nás veľa nemení. Produkty opisujeme vecne a zľavy aj recenzie sú vždy reálne. Pričom platforma, na ktorej máme e-shop, recenzie overuje,“ približuje Radoslav Conev z internetového obchodu bioruza.sk.
„Smernica a novela sú pomerne rozsiahle, a preto stále očakávame, v akej finálnej podobe schvália legislatívu. V Pilulke sme na zmeny pripravení. Pričom veľkú časť sme už máme implementovali v systémoch. Z nášho pohľadu vítame, že novela bude schválená pravdepodobne v prvom polroku 2023 a nie pre Vianocami, ako v susednej Českej republike,“ hodnotí Ľuboš Baran, prevádzkový riaditeľ Pilulka.sk.
Aj Slovensko s implementáciou mešká
Keďže veľké množstvo slovenských e-shopov pôsobí na českom trhu, zmeny sa ich dotknú v predvianočnom čase. Na implementáciu smernice Omnibus do slovenskej legislatívy sa tak môžu mnohé pripraviť. Medzirezortné pripomienkové konanie (MPK) k novej legislatíve bolo ukončené ešte vo februári 2022 a v súčasnosti prebieha vyhodnocovanie pripomienok. Smernicu môžu implementovať v prvom polroku 2023, v závislosti od priebehu ďalších fáz legislatívneho procesu. „Otázkou nie je či, ale kedy smernicu upravujúcu pravidlá ochrany spotrebiteľa implementujú aj na Slovensku. Prevádzkovatelia by sa preto mali začať postupne pripravovať, aby bol prechod na nové pravidlá čo najjednoduchší. Skúsenosti z Českej republiky však naznačujú, že obchody, ktoré dodržiavajú zásady etiky a morálky problémy s adaptáciou nemajú. Očakávam podobný vývoj aj na Slovensku,“ hovorí Martin Pech z Upgates.