logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Ak by chcel niekto definovať pojem železná zásoba potravín, stačilo by mu napísať tri slová....
  • V dnešnom dynamicky sa meniacom svete sa nákupné správanie spotrebiteľov a ich interakcie so...
  • V novej rubrike Obchod očami… bude Tovar&Predaj prinášať rozhovory so zástupcami...
  • Alza.sk nasadila na vybavovanie zákazníckych požiadaviek umelú inteligenciu menom Alzee. Tá...

Zálohujeme už vyše desať mesiacov. Návratnosť obalov dosiahla 70 %

28. novembra 2022
Správy 0
511
Zálohujeme už vyše desať mesiacov. Návratnosť obalov dosiahla 70 %

Máloktorý veľký projekt bol u nás taký úspešný ako spustenie zálohového systému v roku 2022. Slováci svojím prístupom dokázali, že im záleží na ochrane a zachovaní životného prostredia pre budúce generácie. Vďaka tomu sa tak blížime k návratnosti zálohovaných obalov minimálne 90 % do roku 2025.

Od januára tohto roka majú obyvatelia Slovenska možnosť zálohovať plastové fľaše a plechovky od nápojov. Do konca júna 2022 platilo prechodné obdobie, kedy mohli obchodníci dopredať zásoby nezálohovaných nápojov v plastových fľašiach a plechovkách. Od júla 2022 sú na trhu už iba zálohované nápoje v plastových fľašiach a plechovkách. Na každý zálohovaný obal sa viaže záloha 15 centov. Túto sumu zákazník najskôr pri nákupe zaplatí, pričom sa uvádza oddelene od ceny nápoja, a neskôr, po spotrebovaní obsahu a vrátení fľaše či plechovky, dostane zálohu v plnej výške naspäť.

Prečítajte si tiež
Revolúcia zálohovania prichádza pomaly

Úspech celého Slovenska

Zálohový systém, ktorým Slováci predbehli všetkých svojich susedov, predstavuje veľký úspech. Konštatujú to zapojené organizácie a domáci aj zahraniční odborníci. Jednorazové nápojové obaly miznú z kontajnerov aj z našich ulíc a vodných tokov. „Slováci sa k zálohovaniu plastových  fliaš a plechoviek postavili veľmi zodpovedne a aktívne sa do neho zapájajú, aj preto sa nám spoločnými silami podarilo za prvých desať mesiacov vyzbierať sedemdesiat percent všetkých zálohovaných obalov, čím sme zatiaľ prekonali zákonný cieľ o desať percent,“ uviedla Lucia Morvai, riaditeľka pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu Správcu zálohového systému.

Ku koncu októbra sa vyzbieralo takmer 680 miliónov zálohovaných obalov, pričom na trh sa ich k tomuto obdobiu umiestnilo približne 980 miliónov. „Každý deň sa na Slovensku  vyzbiera približne dva a pol milióna nápojových plastových fliaš a plechoviek, ktoré by inak v nemalej miere skončili v prírode alebo vo vodných tokoch,“ potvrdil Ján Budaj, minister životného prostredia, v nedávnom vystúpení na environmentálnom fóre v britskom Birminghame.

Recyklujú sa stovky miliónov plastových fliaš a plechoviek

V polovici novembra počet odovzdaných plastových fliaš a nápojových plechoviek prevýšil  720 miliónov. Všetko nasvedčuje tomu, že sa Slovensku už prvý rok podarí vyzbierať viac ako 70 % a priblížiť k cieľu 90 % návratnosti zálohovaných obalov. Ako naznačil aj Ján Budaj, bez súčasného zálohového systému by veľká časť z tohto objemu plastov a hliníka zaťažila prírodu – či ako voľne pohodený odpad, skládkovaný materiál, či vplyvmi spaľovania.

Dôležité pre úspech zálohovania je, že sa k nemu spotrebitelia stavajú pozitívne. V prieskume, ktorý urobil na jar 2022 na Slovensku výrobca zálohomatov, spoločnosť Tomra, vyjadrila väčšina respondentov spokojnosť so zálohovým systémom. Mali pritom tendenciu vyhľadávať odberné miesta s vyšším komfortom zálohovania (t. j. predajne s automatizovaným preberaním nápojových obalov – zálohomatmi). Vo videoanketách respondenti taktiež vyjadrovali súhlas a pochopenie pre zavedenie zálohového systému najmä s odôvodnením pomoci pre naše životné prostredie.

„Rozbehnutie zálohového systému na Slovensku sa podarilo veľmi dobre aj vďaka podpore obchodníkov a spotrebiteľov. Pochopili účely zálohovania a mali tak motiváciu naučiť sa nové veci a prekonať počiatočné obavy spojené s adaptáciou nového systému,“ komentoval  Roman Postl, managing director Tomra Collection Slovakia.

Zálohovanie posilňuje a skvalitňuje recyklačný reťazec

Recykláciu nápojových obalov považujú za životne dôležitú výrobcovia týchto obalov, výrobcovia nápojov aj obchodníci. Preto podporujú zálohový systém.

„V spoločnosti Tesco nám záleží na životnom prostredí a snažíme sa realizovať naše obchodné aktivity tak, aby bola naša ekologická stopa čo najnižšia vrátane znižovania množstva plastových obalov,“ povedala Mária Zerzanová, PR manažérka Tesco Stores SR. Tesco bolo prvým maloobchodníkom, ktorý na Slovensku spustil pilotný projekt zálohomatov. A to niekoľko mesiacov pred riadnym termínom.

„Veľmi nás teší aj zodpovedný prístup našich zákazníkov, ktorí od januára do začiatku novembra odovzdali v našich obchodoch rekordných stoosemnásť miliónov kusov plastových fliaš a plechoviek,“ doplnila Mária Zerzanová.

Zálohový systém uvítala aj spoločnosť Coca-Cola. „Zálohovanie plastových fliaš a plechoviek je pre nás cestou, ako zaručiť cirkularitu našich nápojových obalov. Keď sa vyzbierajú, zariadime ich recykláciu a použitie na výrobu nových, takže z fliaš sa stanú opäť fľaše,“ konštatoval Michal Čubrík, public affairs manager spoločnosti Coca-Cola HBC CZ/SK.

Plastové fľaše a plechovky predstavujú pre recyklátorov kvalitnejšiu surovinu ako bežný materiál zo separovaného zberu. „Zaznamenali sme úbytok iných kontaminantov, teda olejových a mliekových plastových fliaš či fliaš z drogérie, čo ma pozitívny vplyv na kontinuálnu a efektívnu výrobu plastového recyklátu,“ priblížil František Doležal, generálny riaditeľ spoločnosti General Plastic, ktorá je recyklátorom plastových fliaš.

Správca zálohového systému je v súčasnosti najvýznamnejším slovenským dodávateľom do lokálnych recyklačných spoločností.

 

Súvisiace články:

Revolúcia zálohovania prichádza pomaly

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7.–⁠11. 10. 2023, veľtrh Anuga, Kolín nad Rýnom

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Obchod očami… Martina Grygaříka, obchodného riaditeľa Plzeňského Prazdroja Slovensko: Pivo aj nealko sa pijú hlavne v lete

26. septembra 2023

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera