
„Ak niekoho vidíte vo filme fajčiť, je to buď psychopat, alebo Európan,“ hovorí v takmer dvadsať rokov starej satirickej komédii Ďakujeme, že fajčíte hlavná postava na pracovnom mítingu. Dnes už na plátne nefajčí ani Európan, nanajvýš tak člen nejakého gangu alebo nepochopený umelec. Fajčenie cigariet už skrátka nie je v móde. Potvrdzujú to aj výrobcovia a distribútori tabakových výrobkov, no jedným dychom dodávajú, že rôzne nikotínové alternatívy neustále získavajú na popularite.
Zahrievaný tabak, elektronické cigarety, vaporizéry, žuvací tabak, nikotínové vrecúška. To je len rýchly výpočet rôznych druhov noviniek, respektíve alternatív na nikotínovom trhu. Hoci sú rôzne druhy elektronických cigariet a ochutených nikotínových náplní k dispozícii už dlhší čas, skutočný zlom prišiel až s nahrievaným tabakom. Priekopníkom v tomto smere bola na slovenskom trhu spoločnosť Philip Morris International, ktorá v roku 2017 predstavila spotrebiteľom výrobok s názvom IQOS. V lete 2022 firma priniesla ďalšiu generáciu z tohto produktového radu.
„Uvedenie IQOS VEEV na slovenský trh predstavuje ďalší významný krok. Rozširuje rad našich produktov, ktoré vyvíjame tak, aby sme dospelým fajčiarom, ktorí by inak pokračovali vo fajčení klasických cigariet, umožnili vybrať si menej rizikovú alternatívu,“ uviedol v tlačovej správe Petr Šedivec, generálny riaditeľ Philip Morris Slovakia. Hoci ide v skutočnosti v podstate o elektronickú cigaretu, respektíve vaporizér, ktorý ani zďaleka nie je novinkou, ukazuje to trend neustálych noviniek v oblasti tabakových alternatív.
Vo februári 2022 na slovenskom trhu pribudla IQOS konkurencia v podobe výrobku s názvom glo od spoločnosti British American Tobacco (BAT). Ide o známu technológiu zahrievania špeciálnych tabakových náplní, z ktorých sa vo forme aerosólu uvoľňuje nikotín a ďalšie zlúčeniny. „Ako naznačujú prvé predajné výsledky, v kategórii zahrievaného tabaku pred nami stojí úspešná cesta podobne ako v prípade nikotínových vrecúšok Velo. Veľmi pozitívne nás prekvapilo, ako je slovenská populácia vo všeobecnosti otvorená novinkám,“ hovorí Tomáš Tesař, vedúci externej komunikácie spoločnosti BAT.
Hoci zmena životného štýlu a do istej miery aj módy dostáva trh s klasickými tabakovými cigaretami pod tlak, neznamená to, že do pár rokov „klasické“ fajčenie celkom vymizne. „Napríklad naša spoločnosť v tejto kategórii neustále rastie a už dosiahla 23-percentný podiel na trhu, čím atakujeme trhovú dvojku,“ upozorňuje Martin Jaroš, manažér komunikácie firmy JTI. „Myslíme si, že spotrebitelia by mali mať možnosť voľby a chceme im ju ponúkať. Každá produktová kategória si svojich zákazníkov nájde. A áno, aj to ‚klasické‘ fajčenie má svoje miesto a stále dominuje. Neočakávame, že by sa na tom v dohľadnom čase malo niečo meniť,“ dodáva.
Temné stránky noviniek
Podľa odhadov spoločnosti BAT aktuálne celosvetová spotreba cigariet klesá približne o tri percentá ročne. Tento pokles je ale vykompenzovaný rastúcou popularitou rôznych nikotínových alternatív. „Táto zmena je nevyhnutná. Bude si však vyžadovať určitý čas. Je to podobné ako v automobilovom priemysle, kde sa od spaľovacích motorov presúvame k hybridným a elektrickým. Odhadujeme, že do roku 2030 sa k niektorej z nikotínových alternatív odkloní približne tretina dospelej fajčiarskej populácie,“ myslí si Tomáš Tesař.
Jednou z alternatív ku klasickým cigaretám, hoci nijak zvlášť podporovanou, je sypaný tabak určený na ručné balenie cigariet. Ten má už dlhé roky na trhu miesto ako voľba pre tých, ktorí hľadajú lacnejšiu alternatívu alebo ho vnímajú ako vec životného štýlu. „V sypanom tabaku vidíme veľký potenciál, na trh sme uviedli veľké, 80-gramové balenia tabakov a v súčasnosti pripravujeme až 125-gramové verzie,“ hovorí Martin Jaroš.
Veľkým hitom sa v poslednom čase stali aj nikotínové vrecúška, no tu treba zdôrazniť aj jedno „ale“, pretože sa popularite tešia najmä medzi mladými, často ani nie 18-ročnými spotrebiteľmi. V tejto oblasti zatiaľ neexistuje striktná legislatíva a v kombinácii s pútavými obalmi a predstavou, že takáto forma aplikácie nikotínu nie je škodlivá, sú veľkým rizikom. „Chýba dostatočná regulácia, ktorá by deti pred nimi ochránila. Preto podporujeme pripravované legislatívne zmeny, pričom zákaz predaja mladším ako 18 rokov by malo byť základné minimum,“ upozorňuje Martin Jaroš. Ďalším sporným bodom sú taktiež rôzne príchute tohto výrobku, čo ho robí ešte atraktívnejším.
V tomto však majú nikotínové vrecúška spoločného menovateľa aj s nahrievaným tabakom. Pri klasických cigaretách Európska komisia akékoľvek príchute už dávnejšie zakázala, hoci niektorým výrobcom sa darí zákaz aspoň čiastočne obchádzať. Pri nahrievanom tabaku sa takáto regulácia zatiaľ len chystá, čo je súčasťou plánu Európskej únie, ktorá by chcela do roku 2040 mať v populácii menej ako 5 % konzumentov tabakových výrobkov. Táto regulácia však zrejme bude narážať na odpor výrobcov a distribútorov zahrievaného tabaku.
„Zákazmi a extrémnymi reguláciami sa k tomuto cieľu nikdy nedostaneme. Oveľa reálnejšie by to bolo, ak by štáty, prípadne Európska únia, začali výraznejšie podporovať menej rizikové alternatívy k škodlivým produktom. Ak so závislosťami chceme bojovať, je najlepšou cestou obmedzovanie rizík a ich vysvetľovanie. Nie nezmyselné zákazy alebo obmedzovanie nikotínových alternatív,“ tvrdí Tomáš Tesař.
Štúdia Európskej komisie z júna 2022 ukázala až 10-percentný nárast predaja zahrievaných tabakových výrobkov vo viac ako piatich členských krajinách, pričom zahrievané tabakové výrobky presiahli 2,5 % celkového predaja takýchto výrobkov v celom regióne. „Deväť z desiatich prípadov rakoviny pľúc spôsobuje fajčenie. Preto chceme fajčenie urobiť čo najmenej príťažlivým,“ uviedla vo vyhlásení k štúdii komisárka EÚ pre zdravie Stella Kyriakidesová. Kľúčové sú podľa nej dôraznejšie opatrenia na zníženie spotreby tabaku a ich dôslednejšie presadzovanie. Cieľom je nastaviť takú legislatívu, ktorá by fajčiarov odrádzala, a to aj od fajčenia elektronických cigariet.
Boj s krabičkami a zdražovanie
Odradenie od fajčenia bolo jedným z dôvodov, pre ktoré najskôr na cigaretových škatuľkách začali pribúdať slovné varovania a neskôr aj odstrašujúce obrázky ilustrujúce následky, ktoré konzumácia tabakových výrobkov môže mať. Jedna z posledných noviniek, ktoré v tejto oblasti regulačné orgány zaviedli, však paradoxne nemali za úlohu primárne ochranu zdravia spotrebiteľa, ale išlo o piktogramy upozorňujúce na fakt, že sa vo výrobku nachádzajú plastové časti.
„V najbližšej dobe žiadne zmeny neočakávame. Už posledné pridanie piktogramov upozorňujúcich na obsah plastu vo filtroch pritom predstavovalo veľkú výzvu, pretože na niektorých formátoch škatuliek je veľmi problematické pomestiť všetky predpísané prvky: zdravotné varovania, nové piktogramy i kontrolné známky. Napríklad na ‚slimkách‘ musí byť piktogram na prednej strane, hoci ho legislatíva predpokladá vzadu, no na škatuľku sa jednoducho nezmestí,“ hovorí Martin Jaroš.
Tabakový priemysel sa preto v súčasnosti snaží diskutovať s ministerstvom financií o možnosti zmenšiť veľkosť ochranného kolku, ktorý je na Slovensku v porovnaní s okolitými krajinami omnoho väčší. Zaberá tak na škatuľke priveľa miesta, ktoré by mohlo byť využité aj inak. A práve kolok súvisí aj s ďalším opatrením štátu, ktoré má čiastočne za cieľ odradiť konzumentov od kupovania tabakových výrobkov – ich neustále rastúcou cenou.
Najbližšie by mala cena cigariet aj ostatných výrobkov rásť vo februári 2023. Výrobcovia a distribútori tabakových výrobkov však upozorňujú, že prirýchle dvíhanie spotrebnej dane z tabaku môže mať za následok prechod fajčiarov k iným, napríklad aj nelegálnym alternatívam – inými slovami, pašovaným či nelegálne vyrábaným cigaretám. Hoci nejde o priamu reakciu na rastúce ceny, Slovenské združenie pre značkové výrobky v roku 2019 spustilo kampaň s názvom „Nekur fejky“. Upozorňuje, že každá šestnásta cigareta na Slovensku je nelegálna, či už pašovaná z krajín mimo EÚ, alebo nelegálne vyrobená.
„Rozhodli sme sa aktívne upozorniť na tento problém, keďže slovenská spoločnosť má značnú mieru tolerancie voči nelegálnemu obchodu. Konzumenti si neuvedomujú, že práve z takto získaných zdrojov zločinecké skupiny financujú svoje nelegálne aktivity,“ vysvetľuje Ľubomír Tuchscher, výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky.
Falšované značkové cigarety tvorili v zisťovaní za rok 2021 až 1,6 %. Okrem takmer dosiahnutého rekordu z roku 2017 (1,7 %) to znamená najvyšší podiel (36,4 %) na nezdanených produktoch od roku 2013, teda odkedy sa tejto analýze venuje tabakový priemysel na Slovensku.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk