Mladí ľudia od 10 do 25 rokov sú cieľovou skupinou so silným kúpnym potenciálom. Aktuálne výskumy však ukazujú, že klasický typ reklamy, ktorý značky používajú, na nich nezaberá. Čo je pre nich dôležité a ako ich osloviť?
Generácia Z je prvou, ktorá vyrastala nonstop s internetom a mala ho vždy na dosah ruky. Aj preto je zvyknutá žiť vo svete, kde na internete a vo svete digitálnych médií nájde všetko potrebné. Dokonca aj ľudí s rovnakým zmýšľaním a záujmami. Sú to podľa nich priatelia, ktorých nemuseli nikdy vidieť osobne, no s ktorými si plne rozumejú, zdieľajú s nimi svoje názory, radosti aj starosti a povzbudzujú sa navzájom.
Navyše izolácia počas pandémie katapultovala týchto mladých ľudí ešte viac do sveta online, preto sú zvyknutí hľadať informácie aj zábavu práve v ňom. Typický zástupca generácie Z však nepôsobí len v jednej online komunite, ale vo viacerých, prelieva svoj záujem z jednej skupiny do druhej – vždy podľa aktuálnej nálady a toho, čo ho aktuálne baví.
Generácia Z mení marketing
Najnovší výskum Horizon Media identifikoval 5 základných kategórií a v nich až 12 subkomunít, ktoré definujú hlavné záujmy generácie Z. Ide o hry, zábavu, vzdelávanie, módu a krásu. Tieto online komunity nie sú globálne, ale sú typické svojou rozmanitosťou, preto doteraz zaužívané marketingové koncepty na generáciu Z už nebudú fungovať. Ako sa hovorí v prieskume – na týchto mladých ľudí nebude pôsobiť klasická, širokoplošná a globálna reklama. Aj preto ide o výzvu pre marketérov, ktorí boli doteraz zvyknutí prijímať stratégie zacielené na rozsiahle demografické skupiny.
Bude potrebný nový spôsob uvažovania o marketingu a o kanáloch, ktoré značka použije. Keďže mladá generácia hľadá v online svete predovšetkým zážitky a zábavu, je potrebné aj komunikáciu prispôsobiť týmto smerom – neponúkať generácii Z klasickú nezáživnú reklamu v tradičných médiách, ale zážitok spojený s hodnotným obsahom v online aj v offline svete.
Prečo by vás to malo zaujímať?
Generácia Z predstavuje vekovú kategóriu 10 – 25-ročných ľudí. Ide o technicky doteraz najvyspelejšiu generáciu. Časopis The Economist ju v porovnaní s inými generáciami identifikoval ako vzdelanejšiu, dobre vychovanú, no tiež viac vystresovanú a depresívnu. Títo mladí ľudia majú silnú sociálno-spoločenskú sieť, nijako však nelimitovanú geografickou hranicou. Rýchlo sa nudia, ak im do mozgu prichádza len jeden stimul, no chcú žiť vo svete silne ovplyvnenom morálnymi hodnotami, ľudskými právami a antidiskriminačnými zákonmi. Sú tiež environmentálne uvedomelí a prioritou pre nich je mať popri zmysluplne a dobre ohodnotenej práci aj kvalitný osobný život. Podľa odhadov McCrindle Research by mali ľudia tejto generácie počas života pracovať na 18 miestach a žiť v 15 domoch.
V roku 2020 tvorila generácia Z až 41% svetovej populácie, v roku 2030 by mala byť najpočetnejšou skupinou na trhu práce a v roku 2035 bude tvoriť 40 % trhu s luxusnou módou. Jej kúpna sila sa odhaduje na 360 miliárd dolárov. Skrátka – sú to vaši budúci (a možno už aj aktuálni) zákazníci.
Aj preto, ak ste sa doteraz nezamysleli, ako ich osloviť, je ten správny čas. Čo na nich zaberá, si povieme v ďalšom blogu.