logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

TaP 9 – 10/2022: Spotrebitelia si na sviatky doprajú 

1. októbra 2022
Publicistika 0
320
TaP 9 – 10/2022: Spotrebitelia si na sviatky doprajú 

Blížiaci sa koniec roka tentoraz stavia producentov a distribútorov alkoholických nápojov či slaných pochutín do ťažkej pozície. Na jednej strane je to obdobie, ktoré sa už tradične viaže s obrovskými nákupmi a zároveň výhodnými spotrebiteľskými cenami. Na druhej strane však bezprecedentné zdražovanie núti výrobcov a obchodníkov pri cenovej politike dvakrát svoje rozhodnutie premyslieť. Akciové ceny síce v obchodoch budú, no otázka je, či si to spotrebiteľ pri pohľade na účet aj všimne.

Sviatky sú tradične obdobie, keď sa spotrebitelia pozerajú omnoho viac na stôl ako do peňaženiek. Producenti a distribútori alkoholických nápojov či slaných pochutín veria, že napriek neľahkému obdobiu pre obchod aj zákazníkov ani záver roka 2022 nebude výnimkou. S trochou nadhľadu sa dá povedať, že na ťažké časy by už po posledných dvoch pandemických sezónach mali byť zvyknutí.

Prečítajte si tiež
Prieskum Billa: Mladých zákazníkov láka výhodná cena, pre starších je dôležitá čistota predajne

Nútená izolácia domácností počas sviatočného obdobia však obchodníkov na kolená nepoložila a tí sa spoliehajú, že ich spotrebitelia podržia aj v čase razantného zdražovania. „Naši zákazníci nás podržali počas covidu, veríme, že nám zostanú verní aj naďalej a budú podporovať slovenských výrobcov,“ dúfa majiteľ spoločnosti Karloff Erik Semaňák.

Vianoce a Silvester sú tradične silnou sezónou pre veľkú časť FMCG odvetví a tento trend spoločnosť Mattoni 1873 cíti v každej kategórii, ktorú predáva. Na spotrebiteľské nákupné správanie však bude vplývať aj ťažký rok a pokračujúce vplyvy inflácie. „Z týchto dôvodov v súčasnosti nie je možné predvídať presné správanie spotrebiteľov. Očakávame, že budú dôslednejšie zvažovať svoje nákupy, ale počas sviatkov si tradične aj doprajú,“ hovorí Karol Ponesz, country manažér spoločnosti Mattoni 1873.

Prečítajte si tiež
Ekologické Vianoce: Ako prežiť sviatky bez zbytočného odpadu?

Zvýšenie záujmu o svoje výrobky počas sviatkov už tradične očakáva aj spoločnosť SlovChips. „Naše kvalitné slovenské výrobky si spotrebitelia doprajú aj napriek vyšším cenám,“ očakáva Ľubica Krišáková, riaditeľka predaja firmy SlovChips pre stredné Slovensko. Momentálny rast cien energií a surovín totiž už výrobcovia nevedia absorbovať bez toho, aby ho nepremietli do výstupných cien produktov. „Výraznejšie akcie na sviatočné produkty budú možné len vtedy, keď budú dodávatelia a obchodníci úzko spolupracovať s cieľom vytvoriť príťažlivú ponuku pre konečného spotrebiteľa,“ myslí si Martin Spurný, riaditeľ spoločnosti Old Herold.

Spotreba na Vianoce rastie

Slovensko podľa najaktuálnejšieho rebríčka Svetovej zdravotníckej organizácie nepatrí ani do prvej dvadsiatky krajín na svete v spotrebe alkoholu v prepočte na jedného obyvateľa. Na prvej priečke bola v roku 2016 Litva, za ktorou tesne nasledovala Južná Kórea. Bronzovú priečku si, najmä vďaka výnimočnej spotrebe piva, zabezpečila Česká republika. Slovensko v tomto hodnotení skončilo na delenom dvadsiatom prvom mieste spolu s Gabonom a Švajčiarskom.

To, čo spotrebitelia zameškávajú počas celého roka, sa však podľa údajov agentúry GfK snažia dobehnúť počas Vianoc a Silvestra. V podstate pri všetkých sledovaných kategóriách produktov totiž počas decembra konzumácia výrazne rastie. „Záver starého a oslavy príchodu nového roka jednoznačne ovplyvňujú vývoj v kategórii sektov a šumivých vín. Výrazný nárast nákupov vidieť práve v decembri. Len v poslednom mesiaci roka 2021 si alkoholický šumivý nápoj kúpila viac ako tretina slovenských domácností,“ uvádza senior konzultantka Spotrebiteľského panelu spoločnosti GfK Veronika Némethová.

Výsledky spotrebiteľského panelu potvrdzujú očakávania výrobcov, pretože spotrebitelia vždy radi siahnu po zvýhodnenom nákupe. Na kúpu akciového tovaru smerovalo každé druhé euro z výdavkov na alkohol. „Pre nákupy alkoholu sú najdôležitejším nákupným kanálom hypermarkety. Celkovo domácnosti minuli v tomto type nákupného kanála tretinu zo svojich výdavkov na alkohol a alkohol si tu kúpili tri štvrtiny domácností,“ dopĺňa Veronika Némethová.

Najpopulárnejším alkoholickým nápojom na Slovensku je podľa údajov agentúry pivo, no počas sviatkov výrazne stúpa aj spotreba tvrdého alkoholu. Len za posledný mesiac roka 2021 si tento typ alkoholu kúpilo 64 % domácností a každá naň v priemere minula viac ako 33 eur. Vo všeobecnosti sú najdôležitejším nákupným kanálom pre liehoviny, ale aj alkoholické nápoje vo všeobecnosti, hypermarkety.

Čím zaujať

Napriek automatickému sviatočnému nárastu záujmu o alkoholické nápoje či slané pochutiny sa výrobcovia nechcú spoliehať len na zotrvačnosť. Pri raste výrobných nákladov a súvisiacich výdavkov je však príprava noviniek o čosi zložitejšia než v minulosti. „Výrobné podniky sa boria s nedostatkom surovín a materiálov a stojí ich veľkú námahu zabezpečiť produkciu štandardných tovarov, preto je to s novinkami ťažšie ako po minulé roky,“ hovorí Maroš Puškár, riaditeľ pre tradičný trh ČR a SR v spoločnosti Soaresekt.

Firma stojí predovšetkým za značkami ako Robby Bubble, Alfons Mucha či Moscato de Luxe, pri ktorých podľa Maroša Puškára zaznamenávajú nárasty v predajoch. „Ešte v závere minulého roka sme priniesli na trh rozšírenie radu Moscato de Luxe, pričom nealkoholická verzia získala aj ocenenie Voľba spotrebiteľov 2022,“ pokračuje s tým, že sa chystajú rozširovať aj svoje portfólio ovocných vín.

Na vlnu ružových destilátov, ktoré sa už pred časom začali objavovať v zahraničí, najnovšie plánuje naskočiť aj spoločnosť Karloff. Najnovšie by sa na trhu mal predstaviť ružový Tatratea vyrobený z ibišteka, višní a červeného čaju. „Na sviatočné obdobie pripravujeme darčekové balenie, na ktorom sú zobrazené dôležité bylinky, ktoré sa v tomto nápoji nachádzajú, a je tam taktiež opísaný jeho výrobný proces,“ približuje Erik Semaňák.

Práve darčekové balenia výberového alkoholu sú spôsobom, ako ho počas sviatkov odlíšiť od bežných artiklov. Tatratea bude ponúkať darčekové balenie svojej vlajkovej lode spolu s dvoma pohármi, no podľa Erika Semaňáka rastie aj dopyt po takzvaných minisetoch. „Sú to kolekcie rôznych kombinácií všetkých našich 14 druhov v 50-mililitrových fľaštičkách. Ak chcú ľudia ochutnať všetky, vedia si kúpiť miniset a vybrať si chuť, ktorá im bude vyhovovať,“ opisuje.

Odlišnú cestu, ako si získať priazeň spotrebiteľov, zvolila spoločnosť Old Herold. Už dlhší čas sa snaží spotrebiteľov vzdelávať a učí ich rozoznávať kvalitné destiláty od tých všednejších napríklad tým, že len pravý ovocný destilát môže niesť v názve príponu -ovica. „Sme radi, že v posledných rokoch rastie záujem o pravé ovocné destiláty napriek tomu, že ide o produkty s vyššou cenou,“ hovorí Martin Spurný.

Práve na osvetovú kampaň ohľadom kvalitných destilátov nadväzuje aktuálna ponuka, do ktorej sa dostali darčekové kazety slivovice, hruškovice či marhuľovice. „Všetky tieto balenia zjednocuje výrazný motív ‚OVICA‘. Veríme, že dozrel čas, aby sme ako najväčší výrobca destilátov u nás ponúkli našim spotrebiteľom exkluzívne balenia, ktoré už nemusia hľadať len medzi importovanými výrobkami,“ vysvetľuje Martin Spurný.

Medzi úplné novinky na slovenskom trhu čoskoro pribudne svetoznáma poľská vodka Žubrovka, ktorú do svojho portfólia zaradí spoločnosť Maspex. „Slovenským spotrebiteľom sa chystáme predstaviť prvotriednu, celosvetovo oceňovanú vodku s tradíciou siahajúcou až do 16. storočia,“ hovorí manažérka pre rozvoj biznisu Lenka Rusnáková s tým, že kampaň plánujú spustiť počas jesene.

Viac než na novinky sa na poriadnu prípravu pred sviatkami spoliehajú vo firme Mattoni 1873. „Pripravujeme výraznú kampaň pre našu vlajkovú značku v rámci kolových nápojov – Pepsi. Súčasťou kampane budú tiež obaly s vianočným motívom. Podobne to bude aj s čipsami Lay’s, ktoré sú obľúbenou kombináciou s Pepsi,“ hovorí Karol Ponsez.

Chrumkanie na Silvestra

Práve slané pochutiny sú ďalšou kategóriou rýchloobrátkového tovaru, ktorá zaznamenáva počas sviatkov výrazný nárast predaja. Ako ukazujú dáta agentúry GfK, najsilnejším obdobím pre nákupy slaného pečiva je záver roka, keď si niektorý z týchto produktov kúpilo 6 z 10 domácností, pričom každá naň v tomto období minula v priemere takmer štyri eurá.

„V rámci slaných pochutín míňajú domácnosti najviac svojich výdavkov práve na čipsy. Z nákupu domov si ich za posledných 12 mesiacov prinieslo 86 percent domácností. Najobľúbenejšie sú zemiakové čipsy. Tortilla čipsy si kúpilo 20 percent domácností. Len za posledný mesiac roka 2021 si čipsy domov kúpilo 6 z 10 domácností, pričom každá na ne v tomto období minula v priemere takmer päť eur,“ uvádza Veronika Némethová.

Zvýšený záujem spotrebiteľov o slané pochutiny potvrdzuje aj spoločnosť SlovChips. „Počas Vianoc a Silvestra sú v predaji najžiadanejšie stále čipsy a slané tyčinky. Spotrebitelia si neodpustia nekonzumovať slané slovenské výrobky,“ myslí si Ľubica Krišáková a dodáva, že počas sviatkov verí v súčinnosť obchodných partnerov, ktorí vo zvýšenej miere podporujú predaj domácich produktov.

Čím zložitejšia bude situácia na trhu, tým dôležitejšia bude aj správne nastavená marketingová komunikácia. A práve pripomienka pôvodu výrobku môže byť jedným z ťahákov, ktorý spotrebiteľa napokon presvedčí, aby si daný produkt vložil do košíka. „Úzka spolupráca dodávateľov s obchodníkmi s cieľom vytvoriť príťažlivú ponuku neznamená len akciovú cenu, ale aj príťažlivé vystavenie a, samozrejme, vyšší podiel domácich výrobkov. Máme prísnu legislatívu s vysoko nastavenými požiadavkami a môžeme preto oprávnene veriť, že produkty domácich výrobcov sú kvalitné,“ zdôrazňuje Martin Spurný.

 

Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk

Súvisiace články:

Prieskum Billa: Mladých zákazníkov láka výhodná cena, pre starších je dôležitá čistota predajne Ekologické Vianoce: Ako prežiť sviatky bez zbytočného odpadu? Prieskum: Slováci cez Vianoce uprednostňujú svetlé pivo, stáva sa súčasťou sviatočného stola Kaufland od roka 2022 neumožní predaj živých kaprov

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera