
Blížiaci sa koniec roka tentoraz stavia producentov a distribútorov alkoholických nápojov či slaných pochutín do ťažkej pozície. Na jednej strane je to obdobie, ktoré sa už tradične viaže s obrovskými nákupmi a zároveň výhodnými spotrebiteľskými cenami. Na druhej strane však bezprecedentné zdražovanie núti výrobcov a obchodníkov pri cenovej politike dvakrát svoje rozhodnutie premyslieť. Akciové ceny síce v obchodoch budú, no otázka je, či si to spotrebiteľ pri pohľade na účet aj všimne.
Sviatky sú tradične obdobie, keď sa spotrebitelia pozerajú omnoho viac na stôl ako do peňaženiek. Producenti a distribútori alkoholických nápojov či slaných pochutín veria, že napriek neľahkému obdobiu pre obchod aj zákazníkov ani záver roka 2022 nebude výnimkou. S trochou nadhľadu sa dá povedať, že na ťažké časy by už po posledných dvoch pandemických sezónach mali byť zvyknutí.
Nútená izolácia domácností počas sviatočného obdobia však obchodníkov na kolená nepoložila a tí sa spoliehajú, že ich spotrebitelia podržia aj v čase razantného zdražovania. „Naši zákazníci nás podržali počas covidu, veríme, že nám zostanú verní aj naďalej a budú podporovať slovenských výrobcov,“ dúfa majiteľ spoločnosti Karloff Erik Semaňák.
Vianoce a Silvester sú tradične silnou sezónou pre veľkú časť FMCG odvetví a tento trend spoločnosť Mattoni 1873 cíti v každej kategórii, ktorú predáva. Na spotrebiteľské nákupné správanie však bude vplývať aj ťažký rok a pokračujúce vplyvy inflácie. „Z týchto dôvodov v súčasnosti nie je možné predvídať presné správanie spotrebiteľov. Očakávame, že budú dôslednejšie zvažovať svoje nákupy, ale počas sviatkov si tradične aj doprajú,“ hovorí Karol Ponesz, country manažér spoločnosti Mattoni 1873.
Zvýšenie záujmu o svoje výrobky počas sviatkov už tradične očakáva aj spoločnosť SlovChips. „Naše kvalitné slovenské výrobky si spotrebitelia doprajú aj napriek vyšším cenám,“ očakáva Ľubica Krišáková, riaditeľka predaja firmy SlovChips pre stredné Slovensko. Momentálny rast cien energií a surovín totiž už výrobcovia nevedia absorbovať bez toho, aby ho nepremietli do výstupných cien produktov. „Výraznejšie akcie na sviatočné produkty budú možné len vtedy, keď budú dodávatelia a obchodníci úzko spolupracovať s cieľom vytvoriť príťažlivú ponuku pre konečného spotrebiteľa,“ myslí si Martin Spurný, riaditeľ spoločnosti Old Herold.
Spotreba na Vianoce rastie
Slovensko podľa najaktuálnejšieho rebríčka Svetovej zdravotníckej organizácie nepatrí ani do prvej dvadsiatky krajín na svete v spotrebe alkoholu v prepočte na jedného obyvateľa. Na prvej priečke bola v roku 2016 Litva, za ktorou tesne nasledovala Južná Kórea. Bronzovú priečku si, najmä vďaka výnimočnej spotrebe piva, zabezpečila Česká republika. Slovensko v tomto hodnotení skončilo na delenom dvadsiatom prvom mieste spolu s Gabonom a Švajčiarskom.
To, čo spotrebitelia zameškávajú počas celého roka, sa však podľa údajov agentúry GfK snažia dobehnúť počas Vianoc a Silvestra. V podstate pri všetkých sledovaných kategóriách produktov totiž počas decembra konzumácia výrazne rastie. „Záver starého a oslavy príchodu nového roka jednoznačne ovplyvňujú vývoj v kategórii sektov a šumivých vín. Výrazný nárast nákupov vidieť práve v decembri. Len v poslednom mesiaci roka 2021 si alkoholický šumivý nápoj kúpila viac ako tretina slovenských domácností,“ uvádza senior konzultantka Spotrebiteľského panelu spoločnosti GfK Veronika Némethová.
Výsledky spotrebiteľského panelu potvrdzujú očakávania výrobcov, pretože spotrebitelia vždy radi siahnu po zvýhodnenom nákupe. Na kúpu akciového tovaru smerovalo každé druhé euro z výdavkov na alkohol. „Pre nákupy alkoholu sú najdôležitejším nákupným kanálom hypermarkety. Celkovo domácnosti minuli v tomto type nákupného kanála tretinu zo svojich výdavkov na alkohol a alkohol si tu kúpili tri štvrtiny domácností,“ dopĺňa Veronika Némethová.
Najpopulárnejším alkoholickým nápojom na Slovensku je podľa údajov agentúry pivo, no počas sviatkov výrazne stúpa aj spotreba tvrdého alkoholu. Len za posledný mesiac roka 2021 si tento typ alkoholu kúpilo 64 % domácností a každá naň v priemere minula viac ako 33 eur. Vo všeobecnosti sú najdôležitejším nákupným kanálom pre liehoviny, ale aj alkoholické nápoje vo všeobecnosti, hypermarkety.
Čím zaujať
Napriek automatickému sviatočnému nárastu záujmu o alkoholické nápoje či slané pochutiny sa výrobcovia nechcú spoliehať len na zotrvačnosť. Pri raste výrobných nákladov a súvisiacich výdavkov je však príprava noviniek o čosi zložitejšia než v minulosti. „Výrobné podniky sa boria s nedostatkom surovín a materiálov a stojí ich veľkú námahu zabezpečiť produkciu štandardných tovarov, preto je to s novinkami ťažšie ako po minulé roky,“ hovorí Maroš Puškár, riaditeľ pre tradičný trh ČR a SR v spoločnosti Soaresekt.
Firma stojí predovšetkým za značkami ako Robby Bubble, Alfons Mucha či Moscato de Luxe, pri ktorých podľa Maroša Puškára zaznamenávajú nárasty v predajoch. „Ešte v závere minulého roka sme priniesli na trh rozšírenie radu Moscato de Luxe, pričom nealkoholická verzia získala aj ocenenie Voľba spotrebiteľov 2022,“ pokračuje s tým, že sa chystajú rozširovať aj svoje portfólio ovocných vín.
Na vlnu ružových destilátov, ktoré sa už pred časom začali objavovať v zahraničí, najnovšie plánuje naskočiť aj spoločnosť Karloff. Najnovšie by sa na trhu mal predstaviť ružový Tatratea vyrobený z ibišteka, višní a červeného čaju. „Na sviatočné obdobie pripravujeme darčekové balenie, na ktorom sú zobrazené dôležité bylinky, ktoré sa v tomto nápoji nachádzajú, a je tam taktiež opísaný jeho výrobný proces,“ približuje Erik Semaňák.
Práve darčekové balenia výberového alkoholu sú spôsobom, ako ho počas sviatkov odlíšiť od bežných artiklov. Tatratea bude ponúkať darčekové balenie svojej vlajkovej lode spolu s dvoma pohármi, no podľa Erika Semaňáka rastie aj dopyt po takzvaných minisetoch. „Sú to kolekcie rôznych kombinácií všetkých našich 14 druhov v 50-mililitrových fľaštičkách. Ak chcú ľudia ochutnať všetky, vedia si kúpiť miniset a vybrať si chuť, ktorá im bude vyhovovať,“ opisuje.
Odlišnú cestu, ako si získať priazeň spotrebiteľov, zvolila spoločnosť Old Herold. Už dlhší čas sa snaží spotrebiteľov vzdelávať a učí ich rozoznávať kvalitné destiláty od tých všednejších napríklad tým, že len pravý ovocný destilát môže niesť v názve príponu -ovica. „Sme radi, že v posledných rokoch rastie záujem o pravé ovocné destiláty napriek tomu, že ide o produkty s vyššou cenou,“ hovorí Martin Spurný.
Práve na osvetovú kampaň ohľadom kvalitných destilátov nadväzuje aktuálna ponuka, do ktorej sa dostali darčekové kazety slivovice, hruškovice či marhuľovice. „Všetky tieto balenia zjednocuje výrazný motív ‚OVICA‘. Veríme, že dozrel čas, aby sme ako najväčší výrobca destilátov u nás ponúkli našim spotrebiteľom exkluzívne balenia, ktoré už nemusia hľadať len medzi importovanými výrobkami,“ vysvetľuje Martin Spurný.
Medzi úplné novinky na slovenskom trhu čoskoro pribudne svetoznáma poľská vodka Žubrovka, ktorú do svojho portfólia zaradí spoločnosť Maspex. „Slovenským spotrebiteľom sa chystáme predstaviť prvotriednu, celosvetovo oceňovanú vodku s tradíciou siahajúcou až do 16. storočia,“ hovorí manažérka pre rozvoj biznisu Lenka Rusnáková s tým, že kampaň plánujú spustiť počas jesene.
Viac než na novinky sa na poriadnu prípravu pred sviatkami spoliehajú vo firme Mattoni 1873. „Pripravujeme výraznú kampaň pre našu vlajkovú značku v rámci kolových nápojov – Pepsi. Súčasťou kampane budú tiež obaly s vianočným motívom. Podobne to bude aj s čipsami Lay’s, ktoré sú obľúbenou kombináciou s Pepsi,“ hovorí Karol Ponsez.
Chrumkanie na Silvestra
Práve slané pochutiny sú ďalšou kategóriou rýchloobrátkového tovaru, ktorá zaznamenáva počas sviatkov výrazný nárast predaja. Ako ukazujú dáta agentúry GfK, najsilnejším obdobím pre nákupy slaného pečiva je záver roka, keď si niektorý z týchto produktov kúpilo 6 z 10 domácností, pričom každá naň v tomto období minula v priemere takmer štyri eurá.
„V rámci slaných pochutín míňajú domácnosti najviac svojich výdavkov práve na čipsy. Z nákupu domov si ich za posledných 12 mesiacov prinieslo 86 percent domácností. Najobľúbenejšie sú zemiakové čipsy. Tortilla čipsy si kúpilo 20 percent domácností. Len za posledný mesiac roka 2021 si čipsy domov kúpilo 6 z 10 domácností, pričom každá na ne v tomto období minula v priemere takmer päť eur,“ uvádza Veronika Némethová.
Zvýšený záujem spotrebiteľov o slané pochutiny potvrdzuje aj spoločnosť SlovChips. „Počas Vianoc a Silvestra sú v predaji najžiadanejšie stále čipsy a slané tyčinky. Spotrebitelia si neodpustia nekonzumovať slané slovenské výrobky,“ myslí si Ľubica Krišáková a dodáva, že počas sviatkov verí v súčinnosť obchodných partnerov, ktorí vo zvýšenej miere podporujú predaj domácich produktov.
Čím zložitejšia bude situácia na trhu, tým dôležitejšia bude aj správne nastavená marketingová komunikácia. A práve pripomienka pôvodu výrobku môže byť jedným z ťahákov, ktorý spotrebiteľa napokon presvedčí, aby si daný produkt vložil do košíka. „Úzka spolupráca dodávateľov s obchodníkmi s cieľom vytvoriť príťažlivú ponuku neznamená len akciovú cenu, ale aj príťažlivé vystavenie a, samozrejme, vyšší podiel domácich výrobkov. Máme prísnu legislatívu s vysoko nastavenými požiadavkami a môžeme preto oprávnene veriť, že produkty domácich výrobcov sú kvalitné,“ zdôrazňuje Martin Spurný.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk