
Žiadne plastové vaničky s vopred naporciovaným mäsom či mäsovými výrobkami, ktoré si zákazník nemôže ani poriadne obzrieť. Mäsiarstvo Farm House v dizajnovom prostredí predajne z prírodných materiálov vystavuje vo vysvietených chladiacich pultoch čerstvé mäso, ktoré láka už na pohľad. Pochádza zo slovenských fariem, ktoré pristupujú k chovu zvierat a výrobe mäsových výrobkov poctivo. „Všetkých našich dodávateľov sme osobne navštívili, pretože chceme vedieť, odkiaľ pochádzajú ich produkty a ako vznikajú,“ uvádza majiteľ Marián Petrík.
Marián Petrík sa k vlastnej značke mäsiarstiev dostal prakticky náhodou. Dlhé roky pôsobil ako manažér v IT sektore. Potom však prišla pracovná ponuka zo siete predajní s mäsom. „Prekvapilo ma to, pretože som nebol žiaden kuchár, takže o mäse som vedel toľko, čo bežný konzument. Ale bola to manažérska funkcia a znamenala pre mňa profesionálnu výzvu. Tento sektor ma nadchol a dlhé roky som pôsobil v mäsiarskej branži,“ spomína na zmenu svojho kariérneho smerovania.
Po skúsenostiach, ktoré nadobudol, sa rozhodol, že to skúsi robiť po svojom a pod svojou vlastnou značkou. Tak vznikol Farm House, ktorý má dnes v Bratislave a Svätom Jure dokopy šesť obchodov. „V roku 2017 sme otvorili prvú predajňu vo Vajnoroch, následne sme pridali ďalšie predajne, reštauráciu a spojazdnili food truck, s ktorým chodievame na rôzne akcie po západnom Slovensku,“ vyratúva majiteľ, ktorý sa nebojí postaviť za gril či pult a obsluhovať zákazníkov.
Klasika aj špeciality
Farm House ponúka širokú paletu mias od slovenských dodávateľov od kuracieho cez králičie a divinu až po pštrosie mäso. Dokonca aj to pochádza z farmy na Záhorí. Výnimku zo slovenského rodokmeňa tvorí iba špeciálne japonské mäso wagyu. Okrem čerstvého mäsa si zákazníci môžu vyberať spomedzi množstva mäsových výrobkov. „Najviac sa predáva hovädzina. To je pozitívna správa, pretože sa vraciame k mäsu, ktoré bolo kedysi na výslní a považuje sa za jedno z najlepších mias,“ hovorí Marián Petrík.
Ako pokračuje, vo firme boli prekvapení, ako si spotrebitelia obľúbili sušené výrobky, napríklad sušené jelenie stehno. „Dá sa povedať, že na trhu sme boli priekopníkmi dry-aged steakov. Ide o suché zrenie, takže mäso neobsahuje žiadnu vodu. Zákazník si ukáže prstom a my mu odrežeme požadovanú veľkosť steaku,“ uvádza.
Špecialitou, ktorá si našla svojich zákazníkov, sú aj pštrosie vajcia. Jedno také vajce zodpovedá približne 40 slepačím vajciam. Má takú pevnú škrupinu, že vydrží, aj keď sa naň postaví dospelá žena. Preto sa nedá normálne rozbiť, ale je potrebné doň navŕtať z oboch strán diery, aby mohlo vajíčko vytiecť.
Sieť má k dispozícii aj internetový obchod, ktorý spustili už pred pandémiou. Keď sa predajne počas reštrikčných opatrení zavreli a zákazníci boli opatrní, Farm House bol vybavený chladiacimi autami a mohol ihneď doručovať. Najväčší nápor zažil na začiatku koronakrízy, potom prišlo k stabilizácii záujmu, no aj teraz je e-shop u spotrebiteľov obľúbený. Spoločnosť doručuje nielen v Bratislave, ale aj v okolí. Zákazníci si však môžu zásielku objednať do predajne, a keďže odpadajú náklady na dopravu, dostanú desaťpercentnú zľavu na svoj nákup.
Marián Petrík nesúhlasí s tým, že by sa ľudia báli objednávať si cez internet čerstvé potraviny. Mnohým vyhovuje nakupovanie z pohodlia domova, navyše, takto si môžu nakúpiť aj zákazníci z okolia, ktorí nebývajú v Bratislave. Dodávateľmi Farm House sú malí farmári, ktorí nerobia závozy každý deň. Preto sa môže stať, že ak výrobca priviezol svoje produkty v pondelok a nabudúce príde až vo štvrtok, spotrebiteľ si na svoju internetovú objednávku počká tri dni. „S nakupujúcimi komunikujeme, či im to vyhovuje. Takto majú záruku, že mäso je ozaj čerstvé,“ vysvetľuje.
Komunikovať so zákazníkmi a zvládnuť produkt nielen podať, ale skutočne predať, dokážu iba zamestnanci, ktorí majú svoju prácu radi. Marián Petrík hovorí, že najväčšou devízou spoločnosti sú práve jeho kolegovia, ktorí sa v priebehu rokov stali aj jeho kamarátmi. S väčšinou z nich sa poznal ešte predtým, ako ich zamestnal. Keďže pochádzajú z iných kútov Slovenska, zabezpečil im v Bratislave ubytovanie, stará sa, aby boli spokojní a chodili do práce s radosťou. „Sám som zažil všelijakých šéfov, preto sa snažím byť ľudským a nehrať sa na funkcie,“ konštatuje.
Dlhodobý vzťah mäsiara so zákazníkom
Ako pokračuje, mäso je citlivá komodita a vzťah zákazníka s mäsiarom by sa dal prirovnať aj ku vzťahu človeka k zubárovi či krajčírovi. Dokáže byť osobný a dlhodobý. Dôležitá je však dôvera, ktorá sa ťažko buduje a rýchlo stráca. „Náš zákazník sa k nám vracia a realizuje opätovné nákupy, pretože vidí rozdiel medzi mäsom zo supermarketov a tým, ktoré predávame. To je pre nás veľmi podstatné,“ opisuje.
Keďže Farm House má v ponuke mäso z malých slovenských fariem, logicky, nedokáže ponúknuť také nízke ceny ako veľké reťazce. Marián Petrík hovorí, že cenovo sú niekde v strede. A ak si človek uvedomí, že s poctivým mäsom nekupuje vodu, ktorá je v niektorých produktoch prítomná, cena je vlastne porovnateľná. Ich zákazníkmi sú však ľudia zo strednej triedy, ktorí nejdú vyslovene po akciách, ale chcú kvalitu za prijateľnú cenu. Sú uvedomelí a radšej si kúpia mäso či mäsové výrobky menej často, ale zaujíma ich kvalita.
Marián Petrík spomína na príbeh zákazníčky, ktorá si u nich kupovala mäso a postupne si ho začali pýtať aj jej manžel a syn, ktorí neboli veľkými milovníkmi mäsa. „Potom sa nám priznala, že si dvadsať rokov myslela, aká je zlá kuchárka. Pritom stačilo zvoliť poctivé suroviny,“ hovorí s úsmevom.
Niekedy podľa neho stačí zapojiť sedliacky rozum. „Kedysi farmár choval ošípanú desať mesiacov, dnes niektorí chovatelia dokážu do dospelej váhy vychovať ošípanú za štyri mesiace. Používajú na to rôzne veci a vedia tak svoju produkciu strojnásobiť,“ tvrdí Marián Petrík. Inak tiež chutí hovädzina z kravy, ktorá sa pásla na rozľahlých pasienkoch, ako od tej, ktorá nikdy neprekročila prah maštale. Ako príklad tiež uvádza dlhú dobu spotreby niektorých mias. „Tá sa pohybuje aj okolo tridsať dní. Skúste si kúpiť mäso od farmára, či vám vydrží tridsať dní. Asi ťažko,“ konštatuje.
Ako hovorí, so svojimi dodávateľmi nikdy nezjednával cenu. Oni vedia, aké majú náklady. A ak si produkt po prirátaní určitej obchodnej marže nenájde na pultoch Farm House kupujúceho, nebudú ho ďalej predávať. Zákazník Farm House a zákazník reťazcov však nie je ten istý človek. „Nie je naším cieľom konkurovať veľkým sieťam,“ uvádza.
Tak ako dodávatelia, aj Farm House však pre rastúce ceny energií a infláciu zažíva ťažké časy. „Spolu bojujeme a verím, že to dokážeme prežiť. Avšak momentálne zaznamenávame brutálny prepad tržieb. Sme pripravení aj na to, že budeme musieť zavrieť,“ priznáva Marián Petrík. Aj preto nateraz stopol všetky expanzné plány. Mäsiarstva vybavené chladiacou technikou sú energeticky náročné. Nikto ale nevie povedať, kam porastú ceny elektriny o mesiac či o pol roka. „Som však optimista. Keby som tejto myšlienke neveril, nešiel by som do toho,“ uzatvára.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk