logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Katarína Droppová: Cena produktov bude pre spotrebiteľov čoraz dôležitejšia, hovoria prieskumy

20. septembra 2022
Blog 0
366
Katarína Droppová: Cena produktov bude pre spotrebiteľov čoraz dôležitejšia, hovoria prieskumy

Zvyšujúce sa náklady za energie, nehnuteľnosti ako aj možné prepúšťanie a ďalšie problémy predstavujú zvýšený nápor na rozhodovanie spotrebiteľov, aký tovar si kúpia. Dokonca až 6 z 10 spotrebiteľov tvrdí, že nízka cena bude pre nich v nadchádzajúcom období čoraz rozhodujúcejšia.

Rozhodovanie o kúpe je zložitý proces, ktorý prebieha v rôznych častiach, navzájom prepojených a spolupracujúcich častiach mozgu. Deje sa v dvoch základných líniách – na základe systému hodnotenia a výberu. Mechanizmy v mozgu sú pritom nastavené tak, že vo väčšine prípadov hľadáme tú najlepšiu alternatívu, ktorú si môžeme dovoliť. Ide o podvedomý strach z rizika, ktorý nám napríklad pomáha v období finančnej neistoty vybrať si lacnejší z dvoch produktov bez toho, aby nás ovplyvnili emócie či zvyky. Platiť viac je v takomto prípade oveľa rizikovejšie a kúpou tovaru, ktorý si môžeme dovoliť či výberom lacnejších produktov tomu predchádzame. Do úzadia ide dokonca aj lojalita k značke, predošlá spokojnosť s nákupom či etika alebo ekológia. Preto sa ľahko rozhodneme kúpiť lacnejšie paradajky, aj keď nie sú slovenské, ale majú porovnateľnú, či o čosi nižšiu kvalitu. Mozog brzdí naše impulzívne rozhodnutia a hovorí nám, že odmenou je úspora peňazí.

Prečítajte si tiež
Katarína Droppová: Kedy sa vám oplatí spolupráca s influencermi?

Ale ako vždy, aj tu platia výnimky a to v tom prípade, ak do rozhodovania vstupuje stres. Vtedy naše mozgové funkcie nepracujú až tak správne. Keď sme pod stresom, môžeme práve naopak skĺznuť k oveľa rizikovejšiemu správaniu a napríklad sa zbytočne zadlžiť alebo kúpiť v akciovej ponuke tri balenia paradajok za výhodnú cenu, aj keď ich všetky nepotrebujeme a existuje riziko, že ich nestihneme skonzumovať a časť z nich sa pokazí. V tomto prípade zafunguje dopamín, ktorý sa zameriava na rýchle a okamžité odmeny a núti nás zvažovať aj neracionálne faktory.

To, že v čase finančnej neistoty siahame po lacnejších variantoch, potvrdzuje aj aktuálny prieskum, ktorý zrealizoval nezávislý britský Inštitút zákazníckych služieb. V ňom až šesť z desiatich spotrebiteľov tvrdí, že nízka cena bude pre nich pri nakupovaní v nadchádzajúcom období čoraz rozhodujúcejšia. Odborníci však zároveň značkám odporúčajú nesústreďovať sa len na zľavy a nízke ceny – nie sú v skutočnosti tým správnym riešením, pretože nadchádzajúca kríza zvýši reálne náklady aj firmám a predajcom.

Prečítajte si tiež
Katarína Droppová: Z pokazeného výrobku obviní zákazník obchodníka, tvrdia prieskumy

Férové ceny a kvalitné služby

Daný prieskum analyzoval nákupné správanie 10 tisíc ľudí, z ktorého vyplynulo, že až tretina z nich je ochotná aj napriek kríze priplatiť si za kvalitné tovary a služby. Najväčšie problémy mali v podstate nie s cenou produktov, ale s ich kvalitou a tiež so spoľahlivosťou objednaných služieb.

Firmy by si mali uvedomiť, že riešenie sťažností firme berie nielen čas jej zamestnancov, ktorý by mohli venovať rozvoju firmy či iným hodnotnejším činnostiam, no tiež peniaze. Nespokojní zákazníci sa v konečnom dôsledku rozhodnú ísť nakupovať niekde inde, teda ku konkurencii.

Okrem toho s narastajúcou nespokojnosťou zákazníkov, ktorá môže prameniť aj z prudkého rastu životných nákladov, bude vzrastať aj tlak na pracovníkov v prvej línii, čo sú práve predavači. Preto by firmy už teraz mali myslieť na to, že bude potrebné zamerať sa aj na komunikáciu vo vnútri firmy či na zavedenie programov týkajúcich sa eliminácie stresu.

Záverom tiež odborníci odporúčajú vyvinúť nové stratégie pridaných služieb, ktoré budú reagovať na meniace sa potreby zákazníkov. Či už pôjde o výber z viacerých možností platby za tovar, o voľbu rôznych spôsobov doručenia alebo o rozšírenie poradenstva pre zákazníkov pri výbere produktov v snahe zistiť, čo skutočne potrebujú. Zákazníci totiž – hlavne s príchodom krízy – nečakajú od predajcov „totálne lacné“ produkty, ale skôr transparentnosť, férovosť, otvorenosť, ľudskosť a ústretovosť.

 

 

Súvisiace články:

Katarína Droppová: Kedy sa vám oplatí spolupráca s influencermi? Katarína Droppová: Z pokazeného výrobku obviní zákazník obchodníka, tvrdia prieskumy Katarína Droppová: Získajte náskok pred konkurenciou, ponúknite benefit navyše Generácia ZGenerácia Z sú vaši budúci zákazníci. Ste na ňu pripravení?

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera