logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kaufland v týchto dňoch venuje 100 000 eur trom vybraným organizáciám, ktoré pomáhajú...
  • Domáca maloobchodná sieť Coop Jednota pokračuje v podpore rozvoja slovenských miest a obcí....
  • Tesco sa v nezávislej ankete Najzamestnávateľ za rok 2022, ktorú každoročne vyhlasuje spoločnosť...
  • Nadácia Coop Jednota darovala Nemocnici s poliklinikou Brezno lekárske prístroje v hodnote 6 023...

Júnová inflácia na novom rekorde 13,2 %

22. júla 2022
Dáta 0
518
Júnová inflácia na novom rekorde 13,2 %

Štatistický úrad SR zverejnil júnový vývoj cien tovarov a služieb. Na medziročnej báze prišlo k nárastu cien tovarov a služieb až o 13,2 %, čo predstavuje oproti predchádzajúcim mesiacom ďalšie a výrazné zrýchlenie tempa zdražovania. Inflácia teda neustále narastá, podotýka analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská.

V porovnaní s júnom 2021 zdraželi najviac ceny v doprave, a to o 23,7 %. Stalo sa tak pod vplyvom nárastu cien pohonných látok o vyše 43,4 %. V oblasti reštaurácií a hotelov zdraželi ceny o 19 %. Pod tento nárast sa ešte stále podpisujú zmeny vo financovaní obedov na základných školách zo septembra 2021 a stravovanie v závodných (a teda aj školských) jedálňach je medziročne drahšie o 37 %. S cenami vyššími ako pred rokom o 13,3 % sa ale zákazníci mohli stretnúť aj v samotných reštauráciách či kaviarňach. Ubytovanie je drahšie o vyše 6,8 %.

Prečítajte si tiež
Potraviny a nealkoholické nápoje po piatich mesiacoch opäť zdraželi

Slováci míňajú na potraviny pätinu z rodinných rozpočtov

Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci zo svojich rodinných rozpočtov míňajú najviac. Potraviny im totiž ukrajujú z ich nákladov približne pätinu. V prípade bývania ide dokonca o skoro štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. Aj preto sú na ich vyššie ceny spotrebitelia citlivejší. Tempo zdražovania v júni zrýchlilo ako v oblasti potravín a nealkoholických nápojov, tak aj v oblasti bývania. Obe tieto oblasti sa vďaka ich mohutnému zastúpeniu v spotrebnom koši podpísali výrazne pod celkový nárast a zrýchlenie spotrebiteľských cien v júni 2022.

Spotrebitelia si priplatili za základné suroviny

Oproti júnu 2021 zaznamenali výrazný nárast cien potraviny a nealkoholické nápoje, a to o 17,9 %. Zákazníci v obchodoch platili viac najmä za oleje a tuky (47,2 %), chlieb a obilniny (21 %), mlieko, syry a vajcia (21 %), mäso (19 %) a zeleninu (15,4 %). To v praxi znamená, že kým v júni 2021 urobil nákup potravín za 100 eur, v júni 2022 to už bolo 118 eur. V košíkoch alebo vozíkoch pritom mali tie isté tovary.

Prečítajte si tiež
Inflácia v auguste zrýchlila, porastú aj ceny potravín

Dôvodov, prečo potraviny dražejú, je viacero. Producenti uvádzajú drahšie energie potrebné na výrobu. Ďalším dôvodom je vysoká cena ropy a následne aj pohonných látok. Potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť. Pri cenách potravín je dôležitý takisto faktor počasie. Ten má dopad na úrodu – rastlinného pôvodu. To má následne vplyv aj na živočíšnu výrobu. Čiže na chov zvierat v podobe drahšieho krmiva.

Na čo upozorňujú obchodníci?

Stav úrody sa vždy premietne do vývoja cien agrokomodít na burzách. Skôr či neskôr sa to ukáže aj na cenovkách v obchodoch. Obchodníci upozorňujú tiež na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení. Potravinári zase vyššie náklady pociťujú aj kvôli ekologizácii výroby, zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom. K surovinovej kríze, o ktorej sa začalo hovoriť pred vyše rokom, sa pridal v posledných mesiacoch vojnový konflikt na Ukrajine. Zvyšovanie cien ropy, energií a mnohých kľúčových agrokomodít na svetových trhoch je evidentné. Premieta sa aj do cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach, taktiež do cenoviek tovarov na pultoch v obchodoch.

Bývanie vyjde Slovákov stále draho

Najzastúpenejšia položka spotrebného koša bývanie v júni 2022 zaznamenala medziročný nárast cien o 15,5 %. Dôvodom je nárast cien energií, medziročne o 15,8 %. Drahšie boli aj naďalej stavebné materiály. To sa odrazilo na medziročne vyššom imputovanom nájomnom o 18,5 %. Rovnako sú na tom aj služby súvisiace s bývaním, najmä údržba a opravy obydlia zdraželi o vyše 20 %.

Najmenší nárast zdražovania je v obchodoch s oblečením a obuvou, a to o 3,4 %. Za hotové oblečenie si spotrebitelia priplatia 4,3 %. Za nové topánky 1,5 %. Tohtoročná inflácia bude pomerne vysoká. Podľa slov Evy Sadovskej bude nad hranicou 10 %. V žiadnej oblasti inflácie v najbližšom období nie je očakávaný pokles cien oproti minulému roku.

Inflácia a jej dopad na nákupné správanie

Ukazovatele zamerané na spotrebu domácností či tržby maloobchodu naznačujú, že počas uplynulých mesiacov ani vysoká inflácia väčšinu Slovákov v míňaní nezastavila. Maloobchodné tržby počas prvých piatich mesiacov 2022 zaznamenali medziročný nárast o cca 13 %. Aj napriek rastúcej inflácii, omikronovej vlne a vojnovému konfliktu na Ukrajine, dokázala počas prvého kvartálu 2022 práve vyššia spotreba slovenských domácností potiahnuť celkový ekonomický rast v krajine. V najbližšom období pravdepodobne podporí oslabenú ekonomiku práve spotreba obyvateľov. Hoci rast platov nebude stačiť na rast cien tovarov a služieb. Vysoká inflácia bude doliehať na kúpyschopnosť obyvateľstva. Spotrebitelia využijú na míňanie svoje nahromadené úspory z čias pandémie a prísnych opatrení (efekt odloženej spotreby). Počas tohtoročných prázdnin väčšina slovenských domácností zrejme využije aktuálne uvoľnenie. Teda typicky letné tovary, služby či dovolenky si doprajú vo väčšej miere ako počas predchádzajúcich dvoch letných sezón.

Výrazný nárast cien v krajine a s ním spojené vyššie náklady na základné a nevyhnutné tovary a služby spôsobili pri určitých skupinách obyvateľstva poslabšie míňanie na ostatné – luxusnejšie tovary a služby. Ide predovšetkým o domácnosti seniorov, nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, domácnosti jedného rodiča s deťmi, domácnosti s viacerými deťmi, ale i domácnosti so zdravotne znevýhodnenými členmi.

Súvisiace články:

Potraviny a nealkoholické nápoje po piatich mesiacoch opäť zdraželi Inflácia v auguste zrýchlila, porastú aj ceny potravín Slováci platia za nákupy potravín v novom roku o osem percent viac infláciaMájová inflácia prekonala rekord

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera