
Tesco rieši problém potravinového odpadu od roku 2016. Vtedy začalo merať a zverejňovať svoje údaje o potravinovom odpade ako prvý maloobchodník v strednej Európe. Odvtedy Tesco Slovensko znížilo potravinový odpad vo svojich činnostiach o 69 %. Práve za posledný finančný rok darovalo ľuďom v núdzi 2 626 ton potravín. To predstavuje vyše šesť miliónov porcií jedla. Zároveň sa tým ušetrilo takmer 8 403 ton emisií oxidu uhličitého.
„Tesco chce byť pre svojich zákazníkov viac ako len supermarket. Prehodnotili sme poslanie nášho podnikania, ktoré teraz odzrkadľuje to, čo nás poháňa vpred – prinášať každý deň niečo navyše – pre zákazníkov, komunity i celú planétu. Znižovanie množstva potravinového odpadu je najjednoduchšou cestou, ako znížiť našu uhlíkovú stopu a dosah klimatických zmien na našu planétu a život ľudí. Darovaním potravín sa ešte viac jedla dostane k ľuďom v núdzi najmä v súčasnej náročnej situácii. Pandémia, vojnový konflikt na Ukrajine a rastúca inflácia totiž vyvolali tlak nielen na dostupnosť potravín, ale aj rodinné rozpočty. Preto sa ich snažíme podporiť aj niekoľkými ďalšími aktivitami – napríklad cenami Clubcard a ponukou Čerstvých 5, pretože naši zákazníci vždy boli, sú a budú u nás vždy na prvom mieste,“ hovorí Martin Kuruc, generálny riaditeľ Tesca na Slovensku.
V roku 2019 Tesco splnilo udržateľný cieľ OSN – znížiť množstvo potravinového odpadu do roku 2030 o polovicu. Najnovšie údaje ukazujú, že doteraz znížilo množstvo svojho potravinového odpadu o 69 %, a to z 9 957 ton na 3 074 ton. Pričom za posledný rok len 482 ton z toho bolo ešte vhodných na ľudskú konzumáciu. Za celý tento čas zároveň ušetrilo vyše 21 miliónov porcií jedla, ktoré sa dostali k ľuďom v núdzi.
Reťazec spája sily s dodávateľmi
Maloobchodný reťazec vyzýva potravinársky priemysel, aby aj ďalšie spoločnosti a organizácie nasledovali jeho príklad a začali merať a uverejňovať vlastné dáta, ktoré im umožnia prijímať cielené kroky na zníženie množstva odpadu.
„Nikto nedokáže vyriešiť potravinový odpad sám. Preto sa usilujeme vniesť do dodávateľského reťazca s potravinami viac transparentnosti, už odkedy sme prvýkrát zverejnili svoje údaje. Sme odhodlaní spolupracovať s našimi dodávateľmi, aby znížili množstvo potravinového odpadu aj v našich dodávateľských reťazcoch na polovicu. Sme presvedčení, že čo sa dá zmerať, dá sa aj riadiť. A preto podporujeme dodávateľov v tom, aby zverejňovali svoju mieru odpadu. V minulom roku deviati stredoeurópski dodávatelia pre vlastnú značku Tesco zverejnili svoje údaje o potravinovom odpade a tento rok ich bude už 16. Pretože zmenšiť potravinový odpad vo svete a znížiť jeho dosah na klimatické zmeny sa podarí len spoluprácou a vzájomnou motiváciou,“ dodáva Martin Kuruc.
Pomáhajú aj smart technológie
Tesco zaviedlo aplikáciu FoodCloud, ktorá pomáha rýchlejšie prepájať obchody a partnerské charitatívne organizácie. Tým zjednodušuje a zvyšuje darovanie nepredaných potravín vhodných na ľudskú konzumáciu.