logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kaufland v týchto dňoch venuje 100 000 eur trom vybraným organizáciám, ktoré pomáhajú...
  • Domáca maloobchodná sieť Coop Jednota pokračuje v podpore rozvoja slovenských miest a obcí....
  • Tesco sa v nezávislej ankete Najzamestnávateľ za rok 2022, ktorú každoročne vyhlasuje spoločnosť...
  • Nadácia Coop Jednota darovala Nemocnici s poliklinikou Brezno lekárske prístroje v hodnote 6 023...

Tržby obchodníkov vzrástli aj v máji o 7,8 %

6. júla 2022
Dáta 0
479
Tržby obchodníkov vzrástli aj v máji o 7,8 %

Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v máji 2022 medziročný nárast o 7,8 %. V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, ako sú na tom obchodníci, pričom spotrebitelia najviac nakupovali v hypermarketoch, ale aj v obchodoch s oblečením a obuvou.

Kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb 41,7 % sú nešpecializované predajne, teda hypermarkety a supermarkety. Ich májové tržby zaznamenali na medziročnej báze nárast o 8,8 %. Ďalšou podielovo významnou položkou je maloobchod v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom ako napr. s obuvou, oblečením či drogériou. Tu bol zaznamenaný významný nárast tržieb o 19 %. Rast tržieb ale evidovali aj obchodníci zo špecializovaných predajní s potravinami, nápojmi a tabakom, a to o 23,9 %. Tržby vyššie ako pred rokom o 30,6 % vykázali predajcovia so zariadeniami pre IKT.

Prečítajte si tiež
Po štyroch mesiacoch sa otvoria obchody. Ako bude vyzerať nakupovanie na Slovensku?

V máji pred rokom už neboli po štyroch mesiacoch takmer žiadne významnejšie protipandemické opatrenia týkajúce sa nakupovania. Všetky kamenné obchody boli otvorené. A teda tak, ako bez obmedzení nakupovali Slováci v obchodoch počas tohtoročného mája, tak nakupovali aj počas mája minulého roku. Na druhej strane v máji 2022 narástla do vysokej miery inflácia. Tú potiahli smerom nahor hlavne drahšie potraviny, energie a pohonné látky. Vyššie náklady na základné a nevyhnutné tovary a služby ale mohli ovplyvniť u určitých skupín obyvateľstva poslabšie míňanie na ostatné tovary a služby. V ostatných, ako vyššie spomenutých, oblastiach maloobchodu mohol byť aj z týchto dôvodov vykázaný medziročný pokles tržieb, a to v rozpätí niekoľkých desatín percenta až štyroch percent.

E-shopy alebo kamenné predajne. Ktorý typ preferujú spotrebitelia?

Najviac, až o – 5,6 %, poklesli tržby obchodníkov mimo predajní, stánkov a trhov. Dôležitou súčasťou tohto typu maloobchodu sú obchody zamerané na online nakupovanie. Pričom toto je zároveň jediná oblasť maloobchodu, ktorej sa v tomto roku ani počas jediného mesiaca nepodarilo dosiahnuť úroveň tržieb z roku 2021. Potvrdzuje sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď. Pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Aj online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.

Prečítajte si tiež
Optimizmus spotrebiteľov v auguste vzrástol

Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny presmerovali časť nákupov do online sveta. To potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac, a to 84 %. V súčasnosti nie je jednoduché nájsť značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti. Hneď ako prišiel lockdown a ich prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia. Tovar doručovali poštou či kuriérom alebo sa zmenili na výdajné miesta. Ale nestačilo to. Obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.

Vo vedení ostávajú obchodné centrá

Obdobné skúsenosti majú aj v nákupných centrách, ktoré sú takpovediac „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách majú zastúpenie takmer všetky oblasti maloobchodu, ale nachádza sa tu aj pestrá škála služieb či gastro prevádzok. Aj v nich predajcovia evidujú návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá vysledované, že ak si zákazník objedná tovar napríklad online, príde si poň radšej osobne do predajne. E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok. Po uvoľnení opatrení tak nákupné centrá pocítili silný opätovný nárast návštevníkov, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom priam vyhľadávajú.

Súvisiace články:

Po štyroch mesiacoch sa otvoria obchody. Ako bude vyzerať nakupovanie na Slovensku? Optimizmus spotrebiteľov v auguste vzrástol Ako sa zmenilo nakupovanie od Nežnej revolúcie? nákupyZdržte zákazníkov v obchode a hovorte s nimi – odvďačia sa vám vernosťou a opakovanými nákupmi

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera