logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Ak by chcel niekto definovať pojem železná zásoba potravín, stačilo by mu napísať tri slová....
  • V dnešnom dynamicky sa meniacom svete sa nákupné správanie spotrebiteľov a ich interakcie so...
  • V novej rubrike Obchod očami… bude Tovar&Predaj prinášať rozhovory so zástupcami...
  • Alza.sk nasadila na vybavovanie zákazníckych požiadaviek umelú inteligenciu menom Alzee. Tá...

Tržby obchodníkov vzrástli aj v máji o 7,8 %

6. júla 2022
Dáta 0
797
Tržby obchodníkov vzrástli aj v máji o 7,8 %

Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v máji 2022 medziročný nárast o 7,8 %. V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, ako sú na tom obchodníci, pričom spotrebitelia najviac nakupovali v hypermarketoch, ale aj v obchodoch s oblečením a obuvou.

Kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb 41,7 % sú nešpecializované predajne, teda hypermarkety a supermarkety. Ich májové tržby zaznamenali na medziročnej báze nárast o 8,8 %. Ďalšou podielovo významnou položkou je maloobchod v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom ako napr. s obuvou, oblečením či drogériou. Tu bol zaznamenaný významný nárast tržieb o 19 %. Rast tržieb ale evidovali aj obchodníci zo špecializovaných predajní s potravinami, nápojmi a tabakom, a to o 23,9 %. Tržby vyššie ako pred rokom o 30,6 % vykázali predajcovia so zariadeniami pre IKT.

Prečítajte si tiež
Ako sa zmenilo nakupovanie od Nežnej revolúcie?

V máji pred rokom už neboli po štyroch mesiacoch takmer žiadne významnejšie protipandemické opatrenia týkajúce sa nakupovania. Všetky kamenné obchody boli otvorené. A teda tak, ako bez obmedzení nakupovali Slováci v obchodoch počas tohtoročného mája, tak nakupovali aj počas mája minulého roku. Na druhej strane v máji 2022 narástla do vysokej miery inflácia. Tú potiahli smerom nahor hlavne drahšie potraviny, energie a pohonné látky. Vyššie náklady na základné a nevyhnutné tovary a služby ale mohli ovplyvniť u určitých skupín obyvateľstva poslabšie míňanie na ostatné tovary a služby. V ostatných, ako vyššie spomenutých, oblastiach maloobchodu mohol byť aj z týchto dôvodov vykázaný medziročný pokles tržieb, a to v rozpätí niekoľkých desatín percenta až štyroch percent.

E-shopy alebo kamenné predajne. Ktorý typ preferujú spotrebitelia?

Najviac, až o – 5,6 %, poklesli tržby obchodníkov mimo predajní, stánkov a trhov. Dôležitou súčasťou tohto typu maloobchodu sú obchody zamerané na online nakupovanie. Pričom toto je zároveň jediná oblasť maloobchodu, ktorej sa v tomto roku ani počas jediného mesiaca nepodarilo dosiahnuť úroveň tržieb z roku 2021. Potvrdzuje sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď. Pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Aj online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.

Prečítajte si tiež
Zdržte zákazníkov v obchode a hovorte s nimi – odvďačia sa vám vernosťou a opakovanými nákupmi
nákupy

Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny presmerovali časť nákupov do online sveta. To potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac, a to 84 %. V súčasnosti nie je jednoduché nájsť značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti. Hneď ako prišiel lockdown a ich prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia. Tovar doručovali poštou či kuriérom alebo sa zmenili na výdajné miesta. Ale nestačilo to. Obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.

Vo vedení ostávajú obchodné centrá

Obdobné skúsenosti majú aj v nákupných centrách, ktoré sú takpovediac „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách majú zastúpenie takmer všetky oblasti maloobchodu, ale nachádza sa tu aj pestrá škála služieb či gastro prevádzok. Aj v nich predajcovia evidujú návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá vysledované, že ak si zákazník objedná tovar napríklad online, príde si poň radšej osobne do predajne. E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok. Po uvoľnení opatrení tak nákupné centrá pocítili silný opätovný nárast návštevníkov, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom priam vyhľadávajú.

Súvisiace články:

Ako sa zmenilo nakupovanie od Nežnej revolúcie? nákupyZdržte zákazníkov v obchode a hovorte s nimi – odvďačia sa vám vernosťou a opakovanými nákupmi

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7.–⁠11. 10. 2023, veľtrh Anuga, Kolín nad Rýnom

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Obchod očami… Martina Grygaříka, obchodného riaditeľa Plzeňského Prazdroja Slovensko: Pivo aj nealko sa pijú hlavne v lete

26. septembra 2023

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera