logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kaufland v týchto dňoch venuje 100 000 eur trom vybraným organizáciám, ktoré pomáhajú...
  • Domáca maloobchodná sieť Coop Jednota pokračuje v podpore rozvoja slovenských miest a obcí....
  • Tesco sa v nezávislej ankete Najzamestnávateľ za rok 2022, ktorú každoročne vyhlasuje spoločnosť...
  • Nadácia Coop Jednota darovala Nemocnici s poliklinikou Brezno lekárske prístroje v hodnote 6 023...

Prechodné obdobie končí, od júla sa môžu predávať už len zálohované nápojové obaly

30. júna 2022
Správy 0
534
Prechodné obdobie končí, od júla sa môžu predávať už len zálohované nápojové obaly

Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné obdobie, ktorého cieľom bolo uľahčiť situáciu s nástupom plynulého zálohovania predajcom nápojov. 

Do konca júna 2022 mali stále možnosť predávať nápoje nielen v nových, zálohovaných obaloch označených symbolom Z-Zálohované, ale aj v starých nezálohovaných. Od 1. júla 2022 sa teda na Slovensku už môžu predávať len nápoje v zálohovaných jednorazových obaloch.

Prečítajte si tiež
Kaufland spúšťa testovanie zálohovania nápojových obalov

„Prechodné obdobie je štandardnou a potrebnou súčasťou postupného nábehu na zálohový systém. Jednak aby sa zabezpečila postupná výmena obalov a trh sa mohol zmene prispôsobiť. Zákon tak zohľadnil potreby distribútorov, ktorí potrebovali čas, aby mohli dopredať zásoby,“ vysvetľuje význam prechodného obdobia Lucia Morvai, riaditeľka pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu Správcu zálohového systému.

Zálohový systém je tak spustený na sto percent

Zálohový systém sa tak od júla dostáva do fázy, v ktorej je spustený naplno. Tým však zďaleka nekončí plnenie jeho cieľov, práve naopak. „Zálohovanie je dynamický systém, ktorý sa neustále vyvíja. Tak na strane Správcu ale aj distribútorov a výrobcov budeme neustále hľadať možnosti, ako veci robiť lepšie a efektívnejšie, aby sme mali na Slovensku udržateľný systém, ktorý spotrebitelia radi využívajú a zároveň je pohodlný a dostupný pre všetkých,“ vysvetľuje Lucia Morvai.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Aké zmeny v spotrebiteľskom správaní prináša zálohovanie nápojových obalov?

Ako príklad uvádza aktívnu spoluprácu Správcu zálohového systému a distribútorov na raste počtu odberných miest: „V zálohovom systéme sa povinne zo zákona musia stať odbernými miestami len predajne s plochou väčšou než 300 m2, všetky ostatné sa zapájajú dobrovoľne. Jednou z našich priorít je práve intenzívna komunikácia s menšími predajňami a rozširovanie siete odberných o ďalšie dobrovoľné prevádzky tak, aby sa možnosť zálohovať priblížila k ľuďom do maximálnej možnej miery. Aktuálne máme v odbernej sieti registrovaných viac ako dvetisícšesťsto predajní, z čoho je takmer tisícpäťsto práve dobrovoľných a pribúdajú nové, aby tak vyšli v ústrety svojim zákazníkom a získali konkurenčnú výhodu.“

Aké nápojové obaly sa zálohujú

Zálohujú sa všetky jednorazové plastové fľaše a plechovky od nápojov s objemom 0,1 l až 3 l vrátane. Každá zálohovaná fľaša či plechovka má symbol „Z“ v recyklačných šípkach a text „ZÁLOHOVANÉ“. Každá predajňa, ktorá sa registrovala v zálohovom systéme, musí prevziať všetky zálohované obaly, bez ohľadu na to, či ich predáva alebo nie. Plechovky ani fľaše sa nestláčajú, pri vrátení musia byť v pôvodnom tvare, prázdne a mať čitateľný čiarový kód.

Zálohujú sa jednorazové plastové fľaše a plechovky nápojov ako:

  • minerálne vody, sladené nápoje, ovocné šťavy, ľadové čaje,
  • energetické nápoje,
  • pivo, víno či miešané alkoholické nápoje.

Nezálohujú sa obaly:

  • z mlieka,
  • nápojov s obsahom mlieka,
  • sirupov
  • alkoholických nápojov s obsahom alkoholu nad 15 percent.

Koľko bude stáť zálohovanie spotrebiteľov?

Zálohu 15 eurocentov zaplatí spotrebiteľ pri kúpe nápoja v plechovke alebo plastovej fľaši. Cena nápoja a výška zálohy sa zobrazujú oddelene. Keď potom plechovku alebo plastovú fľašu vráti do predajne, dostane 15 eurocentov za každý obal naspäť.

Väčšie predajne majú zálohomaty. Zálohovaný obal sa vráti priamo do nich, automaticky v nich prebehne kontrola obalu, roztriedenie podľa druhu materiálu a stlačenie. Zálohomat vytlačí potvrdenie o vrátení výšky zálohy. Menšie predajne zálohomat mať nemusia, tam je obal možné vrátiť pri pokladni, predavačka ho naskenuje špeciálnym ručným skenerom a vytlačí potvrdenie pre vrátenie zálohy.

Potvrdenie môžu zákazníci využiť buď ako zľavu pri nákupe. Výšku zálohy odčíta predajca z ceny nákupu, alebo si zákazník vypýta naspäť hotovosť. Malé predajne potravín zapojené do zálohového systému dobrovoľne majú výnimku. Nemusia vracať hotovosť, ale poskytnúť len zľavu z nákupu. Zľavu môže zákazník uplatniť len v tom obchode, kde obaly vrátil. Časová platnosť kupónu nie je obmedzená.

 

 

Súvisiace články:

Kaufland spúšťa testovanie zálohovania nápojových obalov Jakub Berčík: Aké zmeny v spotrebiteľskom správaní prináša zálohovanie nápojových obalov? Zálohový systém: Slováci vyzbierali prvý milión PET fliaš a plechoviek Revolúcia zálohovania prichádza pomaly

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera