Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 medziročným nárastom tržieb o 16 %. Dôvodom je, že všetky obchody boli otvorené, na rozdiel od prvých mesiacov vlaňajšieho roka. V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, ako sa v prvom štvrťroku darilo jednotlivým oblastiam maloobchodu, ako na tom boli obchodníci v porovnaní s obchodníkmi z iných ekonomík Európskej únie (EÚ), ale aj na to, prečo sa Slováci vrátili späť do kamenných predajní. Analýza vychádza z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR a Eurostatu.
Tržby slovenského maloobchodu v prvom kvartáli 2022 vzrástli o 16 %
Slovenský maloobchod zaznamenal v prvom kvartáli 2022 medziročný nárast tržieb o 16 %. Nárast tržieb pritom zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Dôvodom je, že kamenné obchody sa na rozdiel od minulého roka naplno otvorili. Vlani počas prvého kvartálu (až do 19. apríla) boli fyzické prevádzky zatvorené. Výnimkou boli iba predajne s potravinami, drogériou či lekárne. Predaj väčšiny tovarov sa tak uskutočňoval cez online kanály, ktoré boli pre väčšinu značiek doplnkovým predajným kanálom.
Oproti prvému štvrťroku 2021 sa podarilo zvýšiť tržby predovšetkým maloobchodu s rekreačným a kultúrnym sortimentom (napríklad predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami), a to o 47,9 %. Nasledoval maloobchod s tovarom pre domácnosť (napríklad predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom) s nárastom tržieb o 44,9 %. Obchodníkom s ostatným tovarom (napríklad predajniam s oblečením, obuvou, šperkami, drogériou či lekárňam) vzrástli tržby o 35,4 %. Pomerne výrazný nárast tržieb na úrovni 23,2 % si ale na svoje konto pripísal aj maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom v špecializovaných predajniach.
O 11,6 % vzrástli tržby čerpacím staniciam, o 11 % predajniam so zariadeniami pre informačno-komunikačné technológie . Nárast tržieb o 10,3 % evidovali predajcovia v stánkoch a na trhoch. Hypermarkety a supermarkety, ktoré sa na celkovým tržbách maloobchodu podieľajú viac ako 40 %, zaznamenali medziročný nárast tržieb o 8,4 %. Jedinou oblasťou, ktorá v prvom štvrťroku 2022 evidovala medziročný pokles tržieb (o – 4,9 %) je maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú aj e-shopy.
E-shopy v prvom štvrťroku nezopakovali tržby z minulého roka, konkurujú im kamenné prevádzky
Dominanciu nakupovania vo fyzických prevádzkach potvrdzujú aj vyššie spomenuté dáta Štatistického úradu SR. Všetky typy maloobchodu, ktoré využívajú ako hlavný predajný kanál kamenné predajne, zaznamenali v prvom kvartáli 2022 medziročný nárast tržieb. Naopak, maloobchod mimo predajní, stánkov a trhu zaznamenal ako jediný pokles tržieb (o takmer – 5 %).
Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny presmerovali časť nákupov do online sveta, čo potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % ľudí používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo 84 %. V súčasnosti má väčšina predajní zriadený e-shop alebo stránku na sociálnej sieti. Akonáhle prišiel lockdown a prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia, tovar doručovali poštou či kuriérom alebo sa zmenili na výdajné miesta. Obchodníci však cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.
Potvrdilo sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď. Pre mnohých je nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Z dlhodobého hľadiska je ideálne online nakupovanie v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.
Spotrebitelia trávia čas v nákupných centrách
Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. „Nakupovanie cez e-shopy tradičnému retailu významne neuškodilo, pričom pozorujeme návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike máme odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, príde si poň osobne do predajne. E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok. Po uvoľnení opatrení cítime silný opätovný nárast návštevníkov aj tržieb, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia si viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú “, zhodnotil aktuálnu situáciu v nákupných centrách Jan Kubíček z Asociácie nákupných centier.
Slovensko a Poľsko s druhým najrýchlejším rastom maloobchodných tržieb v Európskej únii
Všetky krajiny EÚ majú za sebou dva roky pandémie, počas ktorých pristupovali k rôzne prísnym opatreniam, a to v snahe zabrániť šíreniu nákazy koronavírusom. To ovplyvňovalo nielen chod jednotlivých ekonomík, ale aj ich maloobchodu. V prvom kvartáli 2022 Slovensko dosiahlo v rámci EÚ spolu s Poľskom druhý najrýchlejší rast maloobchodných tržieb (o cca 16 %). Predbehlo ich Slovinsko, ktoré počas prvého štvrťroka 2022 evidovalo medziročný nárast maloobchodných tržieb o zhruba štvrtinu.