
Predaje tovaru s etickou certifikáciou Fairtrade, ktorá označuje produkty, za ktoré pestovatelia dostali zodpovedajúcu odmenu a ktoré vznikli bez detskej práce a ničenia životného prostredia, zaznamenali vlani na slovenskom trhu rast. Najviac sa predalo fairtradového kakaa, a to o takmer dve tretiny viac oproti predchádzajúcemu roku. Nárast zaznamenal aj predaj fairtradovej kávy. Pri prepočte na šálky kávy vypil každý obyvateľ Slovenska vlani v priemere takmer 10 espress pripravených z férovej suroviny.
Fairtradový príplatok za tovar predaný na Slovensku, teda peniaze navyše, ktoré pestovatelia vynakladajú na rozvoj komunít a zlepšenie efektivity pestovania, vzrástol o viac než 45 % na 720-tisíc eur. Tieto prostriedky využívajú pestovatelia stále častejšie aj na boj s následkami klimatickej zmeny a na preventívne opatrenia, ktoré ich môžu pred otepľovaním klímy chrániť.
Boj s klimatickou krízou
„Systém Fairtrade zďaleka nerieši len sociálne, pracovné a ekonomické problémy pestovateľov. Všíma si tiež otázky životného prostredia. Stále viac sa ukazuje, že sociálna nespravodlivosť, ktorá aj dnes často pestovanie mnohých komodít sprevádza, má určitú paralelu aj v nespravodlivosti klimatickej. Tí, ktorí prispievajú k zmene klímy najmenej, sa musia vyrovnávať s najťažšími následkami klimatickej zmeny,“ hovorí riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně.
Ako pokračuje, v dôsledku zmien klímy v krajinách globálneho Juhu pestovatelia bojujú s novými chorobami a škodcami, sú ohrození nepravidelnými a nižšími zrážkami alebo naopak povodňami. „Pestovatelia zapojení do systému vďaka Fairtrade využívajú nové odrody, učia sa pracovať s vodnými zdrojmi alebo diverzifikujú plodiny,“ vysvetľuje.
Podiel fairtradovej kávy
Fairtradovej kávy, ktorá je akousi vlajkovou loďou Fairtrade, sa minulého roku na našom trhu predalo 560 ton, teda o 32 % viac než v roku 2020. Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá zodpovedá zhruba 449 tonám praženej zrnkovej kávy. Z tohto množstva fairtradovej kávy by sa dalo pripraviť viac než 53 miliónov šálok espressa. To pre lepšiu predstavu znamená, že každý obyvateľ vrátane nemluvniat vypil v roku 2021 10 šálok fairtradovej kávy. Vzťahujúc sa na celkovú spotrebu kávy na Slovensku, ktorú udáva Štatistický úrad SR (2,7 kg na osobu a rok, ktorá klesla z 2,8 kg), je podiel fairtradovej kávy 1,3 % (v roku 2020 to bolo zhruba 1,35 %).
Medzi najväčších predajcov fairtradovej kávy na trhu patrí Tchibo, OMV Slovenská republika v rámci konceptu Viva café, spoločnosť Miko káva. Fairtradovú kávu však ponúka aj celý rad kaviarní a lokálnych pražiarní, napríklad pražiareň SAMAY, Cafezia alebo Roaster Brothers.
Najviac sa tradične predalo fairtradového kakaa
V minulom roku vzrástla spotreba fairtradového kakaa na slovenskom trhu o 65 %. Predalo sa ho celkovo 2 331 ton, prevažne vo forme čokolády, cukroviniek, zmrzlín a raňajkových cereálií. Lídrom v predaji fairtradového kakaa je spoločnosť Lidl, ktorá počas vlaňajška predaje z fairtradových kakaových bôbov medziročne zvýšila o viac než 84 %. Ďalšia je spoločnosť Kaufland, ktorá zaznamenala nárast o 25 %. Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa bola minulého roku spoločnosť Gunz.
Fairtradového trstinového cukru sa minulého roku na Slovensku spotrebovalo 82 ton (nárast o 87 %). Lídrom v tejto oblasti je spoločnosť Unilever, ktorá v SR predáva zmrzlinu Ben&Jerry’s s obsahom fairtradových surovín (okrem cukru ide napríklad o kakao a vanilku).
Najväčší nárast zaznamenali fairtradové ruže
V predminulom roku sa na slovenskom trhu objavili dve celosvetovo významné fairtradové komodity – banány a kvetiny. Rezaných fairtradových kvetín sa predalo 457 530 kusov. Ako novinku ich do svojho sortimentu zaradili reťazce Lidl a Kaufland. „Pestovanie kvetín je pre krajiny globálneho Juhu veľmi významné, pretože im prináša potrebnú cudziu menu a tisícom ľudí poskytuje prácu. Fairtrade sa usiluje o to, aby tieto prínosy neboli vyvažované ústupkami na strane etiky a ekológie,“ vysvetľuje Lubomír Kadaně. Fairtradových banánov sa na Slovensku a v Česku predalo v minulom roku 695 ton, ide konkrétne o nárast o 37 %. Prvýkrát ich do predaja zaradil reťazec Kaufland, ďalej ich zákazníci nájdu v zmrzline Ben & Jerry‘s spoločnosti Unilever.
Vysoká znalosť o fairtrade
Nezisková organizácia Fairtrade Česko a Slovensko si v máji tohto roku nechala od spoločnosti Median opäť po roku spracovať prieskum, v ktorom zisťovala znalosť certifikácie a známky Fairtrade. Známku Fairtrade podľa prieskumu pozná 58 % slovenských spotrebiteľov, 29 % respondentov uviedlo, že presne vie, čo toto označenie znamená. Spontánnu znalosť tohto označenia prieskum zistil u 13 % respondentov. Išlo o druhé najčastejšie spontánne uvádzané označenie informujúce o pôvode tovaru alebo zaručujúce naplnenie určitých podmienok pri výrobe (vyššia znalosť zaznamenala len označenie bio a tretie nasledovalo Made in Slovakia).