logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Záujem o fairtradové potraviny vlani opäť rástol

17. mája 2022
Správy 0
801
Záujem o fairtradové potraviny vlani opäť rástol

Predaje tovaru s etickou certifikáciou Fairtrade, ktorá označuje produkty, za ktoré pestovatelia dostali zodpovedajúcu odmenu a ktoré vznikli bez detskej práce a ničenia životného prostredia, zaznamenali vlani na slovenskom trhu rast. Najviac sa predalo fairtradového kakaa, a to o takmer dve tretiny viac oproti predchádzajúcemu roku. Nárast zaznamenal aj predaj fairtradovej kávy. Pri prepočte na šálky kávy vypil každý obyvateľ Slovenska vlani v priemere takmer 10 espress pripravených z férovej suroviny.

Fairtradový príplatok za tovar predaný na Slovensku, teda peniaze navyše, ktoré pestovatelia vynakladajú na rozvoj komunít a zlepšenie efektivity pestovania, vzrástol o viac než 45 % na 720-tisíc eur. Tieto prostriedky využívajú pestovatelia stále častejšie aj na boj s následkami klimatickej zmeny a na preventívne opatrenia, ktoré ich môžu pred otepľovaním klímy chrániť.

Prečítajte si tiež
Kaufland rozšíril sortiment Fairtrade produktov

Boj s klimatickou krízou

„Systém Fairtrade zďaleka nerieši len sociálne, pracovné a ekonomické problémy pestovateľov. Všíma si tiež otázky životného prostredia. Stále viac sa ukazuje, že sociálna nespravodlivosť, ktorá aj dnes často pestovanie mnohých komodít sprevádza, má určitú paralelu aj v nespravodlivosti klimatickej. Tí, ktorí prispievajú k zmene klímy najmenej, sa musia vyrovnávať s najťažšími následkami klimatickej zmeny,“ hovorí riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně.

Ako pokračuje, v dôsledku zmien klímy v krajinách globálneho Juhu pestovatelia bojujú s novými chorobami a škodcami, sú ohrození nepravidelnými a nižšími zrážkami alebo naopak povodňami. „Pestovatelia zapojení do systému vďaka Fairtrade využívajú nové odrody, učia sa pracovať s vodnými zdrojmi alebo diverzifikujú plodiny,“ vysvetľuje.

Podiel fairtradovej kávy 

Prečítajte si tiež
Novým riaditeľom Fairtrade Česko a Slovensko je Lubomír Kadaně

Fairtradovej kávy, ktorá je akousi vlajkovou loďou Fairtrade, sa minulého roku na našom trhu predalo 560 ton, teda o 32 % viac než v roku 2020. Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá zodpovedá zhruba 449 tonám praženej zrnkovej kávy. Z tohto množstva fairtradovej kávy by sa dalo pripraviť viac než 53 miliónov šálok espressa. To pre lepšiu predstavu znamená, že každý obyvateľ vrátane nemluvniat vypil v roku 2021 10 šálok fairtradovej kávy. Vzťahujúc sa na celkovú spotrebu kávy na Slovensku, ktorú udáva Štatistický úrad SR (2,7 kg na osobu a rok, ktorá klesla z 2,8 kg), je podiel fairtradovej kávy 1,3 % (v roku 2020 to bolo zhruba 1,35 %).

Medzi najväčších predajcov fairtradovej kávy na trhu patrí Tchibo, OMV Slovenská republika v rámci konceptu Viva café, spoločnosť Miko káva. Fairtradovú kávu však ponúka aj celý rad kaviarní a lokálnych pražiarní, napríklad pražiareň SAMAY, Cafezia alebo Roaster Brothers.

Najviac sa tradične predalo fairtradového kakaa

V minulom roku vzrástla spotreba fairtradového kakaa na slovenskom trhu o 65 %. Predalo sa ho celkovo 2 331 ton, prevažne vo forme čokolády, cukroviniek, zmrzlín a raňajkových cereálií. Lídrom v predaji fairtradového kakaa je spoločnosť Lidl, ktorá počas vlaňajška predaje z fairtradových kakaových bôbov medziročne zvýšila o viac než 84 %. Ďalšia je spoločnosť Kaufland, ktorá zaznamenala nárast o 25 %. Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa bola minulého roku spoločnosť Gunz.

Fairtradového trstinového cukru sa minulého roku na Slovensku spotrebovalo 82 ton (nárast o 87 %). Lídrom v tejto oblasti je spoločnosť Unilever, ktorá v SR predáva zmrzlinu Ben&Jerry’s s obsahom fairtradových surovín (okrem cukru ide napríklad o kakao a vanilku).

Najväčší nárast zaznamenali fairtradové ruže

V predminulom roku sa na slovenskom trhu objavili dve celosvetovo významné fairtradové komodity – banány a kvetiny. Rezaných fairtradových kvetín sa predalo 457 530 kusov. Ako novinku ich do svojho sortimentu zaradili reťazce Lidl a Kaufland. „Pestovanie kvetín je pre krajiny globálneho Juhu veľmi významné, pretože im prináša potrebnú cudziu menu a tisícom ľudí poskytuje prácu. Fairtrade sa usiluje o to, aby tieto prínosy neboli vyvažované ústupkami na strane etiky a ekológie,“ vysvetľuje Lubomír Kadaně. Fairtradových banánov sa na Slovensku a v Česku predalo v minulom roku 695 ton, ide konkrétne o nárast o 37 %. Prvýkrát ich do predaja zaradil reťazec Kaufland, ďalej ich zákazníci nájdu v zmrzline Ben & Jerry‘s spoločnosti Unilever.

Vysoká znalosť o fairtrade

Nezisková organizácia Fairtrade Česko a Slovensko si v máji tohto roku nechala od spoločnosti Median opäť po roku spracovať prieskum, v ktorom zisťovala znalosť certifikácie a známky Fairtrade. Známku Fairtrade podľa prieskumu pozná 58 % slovenských spotrebiteľov, 29 % respondentov uviedlo, že presne vie, čo toto označenie znamená. Spontánnu znalosť tohto označenia prieskum zistil u 13 % respondentov. Išlo o druhé najčastejšie spontánne uvádzané označenie informujúce o pôvode tovaru alebo zaručujúce naplnenie určitých podmienok pri výrobe (vyššia znalosť zaznamenala len označenie bio a tretie nasledovalo Made in Slovakia).

Súvisiace články:

Kaufland rozšíril sortiment Fairtrade produktov Novým riaditeľom Fairtrade Česko a Slovensko je Lubomír Kadaně Fairtradové banány oslavujú 25 rokov na trhu

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera