logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Neistota a nákupné správanie

12. mája 2022
Blog 0
928
Jakub Berčík: Neistota a nákupné správanie

Obchod bol v období pandémie súčasťou kritickej infraštruktúry, no napriek tomu nastali zmeny v nákupnom správaní ľudí a je potrebné hľadať nové spôsoby komunikácie, ako byť opäť bližšie k zákazníkovi. Keď v roku 2020 naplno prepukla pandémia koronavírusu, Slováci sa snažili realizovať nákupy na jednom mieste, pod jednou strechou a obmedzili frekvenciu nákupov v špecializovaných predajniach (napríklad pekárne). Zároveň pandémia podmienila samotný spôsob nákupu v podobe rozvoja online nákupu potravín.

Podľa údajov spoločnosti Tesco Stores SR, jej donášková služba počas pandémie covid-19 v medziročnom porovnaní od marca 2020 do marca 2021 zaznamenala zvýšený počet online objednávok približne o 170 %. V podmienkach Slovenska spoločnosť Tesco v tejto oblasti dlho nemala žiadnu konkurenciu, no dnes je už situácia iná. V súčasnosti v tejto oblasti pôsobí viacero spoločností a túto možnosť ponúka napríklad aj spoločnosť Delia, ktorej sa vlani v rámci e-shopu taktiež darilo. Dosiahli tržby 6,6 milióna eur, čo predstavuje nárast o 136 % oproti roku 2020.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín

Aký bude ďalší vývoj online nákupov potravín?

Energetická kríza a rast cien energií môže výrazným spôsobom ovplyvniť realizáciu online nákupov potravín. Logistický systém zabezpečenia rozvozu potravín a ceny pohonných hmôt predstavujú kľúčovú zložku, ktorá ma vplyv na cenu poskytovanej služby. V jednoduchosti povedané, ak niektoré spoločnosti umožňujúce online nákup potravín pri objednávke nad určitú hodnotu neúčtovali dopravu, pri súčasnom raste cien pohonných hmôt je možné predpokladať spoplatnenie tejto služby v rozsahu, ktorá odradí zákazníkov, pre ktorých je rozhodujúca cena. Podľa prieskumov za najčastejšie faktory, ktoré ovplyvňujú ľudí pri využívaní online nákupu potravín možno považovať rýchlosť doručenia, pohodlnosť z hľadiska výberu času doručenia, ale aj samotnú cenu služby. Samozrejme online nákupy potravín ovplyvnia aj ďalšie skutočnosti, ako je inflácia či zvyšovanie hustoty maloobchodnej siete potravín.

Situácia na Ukrajine vyvoláva neistotu

Dianie na Ukrajine vyvoláva neistotu, ktorá ovplyvňuje aj spotrebiteľskú náladu. Negatívne očakávania sú spojené najmä s obavou ďalšieho vývoja ekonomického rastu či inflácie, čo má vplyv aj na správanie spotrebiteľov vo forme prehodnocovania väčších nákupov či očakávania nižších úspor, keďže o niečo väčší podiel príjmu bude využitý na zabezpečenie bežných potrieb. Podľa štatistík žilo na Slovensku v roku 2020 13,8 % populácie pod hranicou chudoby (Powerty Line). Tento ukazovateľ predstavuje domácnosti, ktorých príjem je nižší ako 60 % národného mediánu (čo v roku 2020 činilo 8703 eur/rok), a to predstavovalo domácnosti s nižším príjmom ako je 5221,8 eur za rok, resp. 435,15 eur mesačne.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín?

Napriek tomu, že priemerné mzdy rastú rýchlejšie ako inflácia, je potrebné si uvedomiť, že štatisticky sa chudoba pravdepodobne prehlbovať nebude, no z hľadiska hodnoty peňazí (spotrebiteľská inflácia) si budú môcť spotrebitelia dovoliť menej. Tento problém bude najzávažnejší u nízkopríjmových domácností, ktoré nespotrebúvajú luxusné statky. Zároveň nad očakávania rastú aj ceny energií, kde významný vplyv zohrávajú pohonné hmoty s očakávaným medzimesačným nárastom na úrovni 8 %, čo bude mať taktiež celospoločenský vplyv na zmenu nákupného správania.

Ako teda na „nových“ zákazníkov 2022?

Takzvaných nových zákazníkov môžeme veľmi zjednodušene rozdeliť na tri skupiny. Prvú tvoria tí, ktorí žijú pod hranicou chudoby. Tam napriek názoru mnohých odborníkov musí zasiahnuť štát, pretože ak si niekto nedokáže uspokojiť základné potreby, bude sa to prejavovať vo vzdore proti celému systému, čo vidíme už dnes cez skutočnosť, v akom stave sa nachádza nálada v spoločnosti a ak nenastane zmena, bude sa to ďalej prehlbovať. Druhú skupinu tvoria zákazníci, ktorých inflácia zasiahne v podobe určitého obmedzenia, že si dovolia menej, resp. zmenia svoje preferencie/návyky.

Tu však prichádza taktiež dôležitá úloha štátu a predajcov potravín. Zdražovanie nesmie byť na úkor konzumácie menej kvalitných potravín, pretože sa to spoločnosti vráti v podobe vyššieho zaťaženia zdravotného systému (napr. obezita = vyššie riziko kardiovaskulárnych a onkologických ochorení). Napriek tomu, že ekonomika vždy prebije zdravotný aspekt, je dôležité si uvedomiť, že aj pri kúpe nového auta ak chceme, aby vydržalo čo najviac bez poruchy, je nám odporúčané tankovať len prémiové palivá, a to isté platí aj o výžive ľudí. K znižovaniu cien a inflácie môže prispieť zvyšovanie hustoty obchodnej siete cez zdravú konkurenciu, s čím sa stotožňuje aj Slovenská aliancia moderného obchodu. Zároveň by mal obchod spotrebiteľom pomôcť aj ku kvalitnému, plnohodnotnému a zdravému životu. Tretiu skupinu tvoria zákazníci s vyšším príjmom, ktorí sú náročnejší a pre nich nestačí už len zážitok z nákupu, digitálny omnichannel, ale aj rýchlosť, personalizácia a pridaná hodnota.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín? dedolesJakub Berčík: Chytľavá hudba v reklame môže pomôcť, ale nie vždy je zárukou úspechu dátaJakub Berčík: Dáta hýbu svetom, ale aj obchodom

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera