
Už po devätnásty raz sa v hoteli DoubleTree by Hilton v Bratislave uskutoční 19. mája kongres Samoška, ktorý slúži na podporu domáceho maloobchodného trhu. Podujatie má za cieľ informovať a inšpirovať domácich obchodníkov a zároveň im pomôcť lepšie čeliť ostrej konkurencii na trhu. Slovenský obchod má za sebou obdobie transformácie. Teraz nastal čas, aby sme sa naň pozreli optikou budúcnosti. Hlavnou témou kongresu bude preto obchod pre nasledujúce generácie.
Kongresu sa pravidelne zúčastňujú členovia maloobchodných aliancií, družstiev, majitelia či prevádzkovatelia obchodov s potravinami i drogériou, ale aj veľkoobchodníci, dodávatelia a zástupcovia štátnych a profesijných organizácií. Poskytuje platformu pre odbornú diskusiu, rovnako ako aj neformálny priestor pre vytváranie nových obchodných vzťahov, načerpanie inšpirácie a propagáciu noviniek na retailovom trhu. Odborný program 19. kongresu Samoška predstaví diskutované témy z prostredia slovenského retailu a zameria sa na budúcnosť obchodu.
Ako zvládať stres a náročné situácie?
Po dvoch rokoch pandémie sme sa prebudili do vojnového konfliktu priamo za našimi hranicami. Ako sa vyrovnať so strachom a negatívnymi správami, bojovať so stresom a účinne dobíjať energiu? O tom, že je normálne nemať sa stále dobre, porozpráva Alena Hrčková, andragogička a psychoterapeutka. Okrem iného sa bude venovať aj spojeniu práce a súkromného života.
Čo sa bude diať s cenami a ako s nimi pracovať?
Na ekonomiku v období globálnych kríz nazrie Martin Vlachynský, analytik pre INESS. Čo sa vlastne udialo v roku 2021 s cenami a kto za to môže? A čo s nimi spraví vojna na Ukrajine? Čoho sa v blízkej budúcnosti obávať?
So súčasnou situáciou prichádza množstvo zmien, ktorým musí slovenský obchod čeliť. Okrem cien sa zmenilo aj spotrebiteľské správanie. Vzniká tak množstvo otázok ohľadom nových príležitostí a výziev pre maloobchodníkov v súvislosti s tvorbou cenových stratégií, ale aj nového prístupu k sortimentu. V odpovediach na pálčivé otázky budú pokračovať Júlia Klukanová, consultant, a Pavol Zajac, retail business partner z NielsenIQ.
Budúcnosť je spätá s udržateľnosťou
S budúcnosťou úzko súvisí aj téma udržateľnosti. V oblasti stravovania sú stále častejšie skloňované rastlinné alternatívy potravín. Tento svet priblíži Marian Milec, project manager Jem pre Zem. Povie o tom, aký je záujem o rastlinné potravinové produkty vo svete i na Slovensku, ako na trend reaguje retail a predstaví najčastejšieho zákazníka týchto produktov.
V januári odštartovalo zálohovanie nápojových obalov. O prvých výsledkoch a skúsenostiach s implementáciou celého systému, o porovnaní ručného a automatizovaného zberu, ale aj o trendoch v nákupe nápojov a vracaní obalov informuje Margaréta Nosáľová, riaditeľka odboru marketingu Coop Jednoty Slovensko. Zdrojom informácií bude prípadová štúdia zriadenia dobrovoľných odberných miest v takmer osemsto predajniach.
Zmeny predaja potravín po dátume minimálnej trvanlivosti
O meniacich sa pravidlách pri predaji potravín bude hovoriť Tamara Kohlmayerová, konateľka PPP Profit. Bližšie predstaví novelizovaný zákon o potravinách týkajúci sa aj predaja potravín po dátume minimálnej trvanlivosti či zmien v letákoch.
Ďalšou novinkou vo svete maloobchodu je prechod na 2D kódy pri označovaní potravín, ktorý má takisto pomôcť zabrániť predaju potravín po dátume spotreby. Prípadovú štúdiu zmeny označovania produktov Pierre Baguette pri prechode z 1D na 2D kódy opíše Peter Kolarovszki, senior konzultant z GS1 Slovakia, a Samuel Klčo, produktový technológ spoločnosti Pierre Baguette.
Po tridsiatich rokoch prebieha prvá generačná obmena
V oblasti maloobchodu pôsobí vysoký podiel rodinných firiem. V panelovej diskusii sa rečníci budú venovať ich úspešnému fungovaniu i tomu, ako úspešne odovzdať firmu svojim nástupcom. Nastolia aj tému spojenia či oddelenia pracovného a rodinného života. V diskusii vystúpia Jakub Frackowiak, prevádzkovo-personálny riaditeľ a podpredseda predstavenstva siete CBA Verex, Filip Grgula, spolumajiteľ medového obchodu Cera Mel, Erika Matwij, prezidentka Inštitútu Rodinného Businessu, Helena Pečálková, spolumajiteľka spoločnosti Helena Pečálková Centrum-Shop a Štefan Súkeník, zakladateľ a majiteľ siete Kinekus.
Kongres zakončí neformálna večerná párty, ktorú spestrí hudobné vystúpenie skupiny Silent Trio. Počas celého dňa budú účastníkom k dispozícii stánky partnerov kongresu, ktorí predstavia svoje nové produkty a služby.
Registrácia: www.samoska-kongres.sk/registracia