Spoločnosť Kofola zavŕšila svoj cieľ vytvoriť cirkulárny systém pre ďalšiu kategóriu nápojov. V predveľkonočnom období uvádza na slovenský trh Cirkulku. Alternatívu pre tých, čo nechcú kupovať nealko nápoje v jednorazových obaloch, hľadajú udržateľné riešenie alebo im jednoducho nápoje zo skla viac chutia.
„Tradičné a obľúbené značky ako Kofola, Vinea a Rajec majú potenciál zmeniť spotrebné správanie ľudí, preto práve tie odštartovali náš projekt vratných sklených fliaš v maloobchode,“ predstavuje Jannis Samaras, generálny riaditeľ Skupiny Kofola, ďalší krok v udržateľnej stratégii spoločnosti.
„Z odborných analýz, ktoré sme si nechali spracovať, vyplýva, že vratné obaly sú jedným z najlepších riešení vo vzťahu k prírode. Som rád, že ani pandémia, ani zložitá ekonomická situácia nám nezabránili uskutočniť naše sny, že sme sa nevzdali a doviedli projekt Cirkulka do zdarného konca, teda vlastne začiatku,“ hovorí Jannis Samaras.
Uviesť Cirkulku do života znamenalo pre Kofolu investovať do vývoja viac ako milión eur. „Isté náklady zhltla úprava výrobnej linky, etiketovačky a paletizácie. Hlavné investície však putovali do vývoja odolných vratných fliaš a modulárnej prepravky z recyklovaného materiálu,“ vysvetľuje Markéta Ryšková, projektová manažérka, ktorá mala vývoj Cirkulky na starosti.
Modulárna prepravka umožní odniesť šesť alebo dvanásť fliaš
Fľaše Cirkulky navrhol slovenský dizajnér Martin Turzík a vyrobila česká skláreň Moravia. Sú z priehľadného skla, majú objem 1 liter a recyklovaný hliníkový skrutkovací uzáver. Líšia sa len etiketou jednotlivých značiek. Prepravky sa dajú spojiť, vďaka čomu pojmú šesť alebo dvanásť fliaš.
„Urobili sme maximum pre to, aby Cirkulka dokonale stelesňovala princíp cirkularity, ktorý je cestou budúcnosti. Snažili sme sa zachovať súčasný komfort, na ktorý sme si ako spotrebitelia zvykli, ale zároveň prispieť k predlžovaniu životnosti obalu, aj k minimalizácii odpadu a dopadu na životné prostredie,“ popisuje vývoj obalu Markéta Ryšková.
Kúpite v Tescu, vrátite cez zálohomat
Na Slovensku budú vratné litrovky dostupné vo väčšine predajní maloobchodnej siete Tesco. V Česku smeruje Kofola lokálnej e-commerce predajne, Rohlik.cz. V nasledujúcich týždňoch bude Kofola distribúciu postupne rozširovať aj do ďalších retailerov.
„Cieľom našej stratégie je znižovať odpad z obalových materiálov a pomôcť v tom aj našim dodávateľom a našim zákazníkom. Preto vítame spoluprácu s Kofolou a jedinečnú možnosť ponúkať vo vratnom skle aj nealko nápoje. Veríme, že aj Cirkulka prispeje k dôležitým cieľom cirkulárnej ekonomiky,“ hovorí Martin Kuruc, generálny riaditeľ Tesco Stores SR, a.s.
Spotrebitelia si budú môcť do jednej prepravky nakombinovať Kofolu, Vineu aj Rajec podľa vlastnej chuti. Prázdne fľaše aj prepravky sa budú vracať na bežnom výkupnom mieste, v Tescu na Slovensku cez zálohomat. Záloha za každú fľašu predstavuje 0,3 €, záloha za prepravku zase 2 €.