
Súťaž Mastercard Obchodník roka bola po prvýkrát rozšírená o kategóriu, do ktorej obchodníkov nominuje odborná porota: Mastercard Inovácia roka – udržateľný obchodník. O víťazovi v tejto kategórii rozhodli svojim hlasovaním účastníci konferencie New Retail Summit. O prvenstvo bojovali vo verejnej prezentácii finalisti nominovaní odbornou porotou: Lidl Slovenská republika, Martinus a Tesco. Víťazom sa stala spoločnosť Tesco.
Princíp výberu víťaza kategórie Mastercard Inovácia roka – udržateľný obchodník je trojkolový. Je kombináciou expertného názoru a voľby profesionálov z odvetvia obchodu. V prvom kole prebehla individuálna nominácia kandidátov zo strany členov expertného tímu a na základe hlasovania boli vybrané tri nominácie s najväčším počtom hlasov. O víťazovi kategórie potom pomocou hlasovania rozhodli účastníci konferencie New Retail Summit po pozretí prezentácií nominovaných. Najviac hlasov získala spoločnosť Tesco.
Novým trendom v nárokoch spotrebiteľov je udržateľnosť
„Pandémia ovplyvnila mnohé aspekty našich životov. Jednou z najvýznamnejších bola zmena nákupných zvyklostí. Obchodníci museli reagovať veľmi rýchlo – takáto zásadná zmena možno nemá v histórii maloobchodu obdobu. Dôležitá bola rýchlosť, s akou museli prinášať inovácie, ktoré zjednodušovali život zákazníkov. S tým súvisí aj ďalší trend – udržateľnosť. Zákazníci sa napríklad zaujímajú o inovácie smerujúce k zníženiu spotreby energií, minimalizácii uhlíkovej stopy a obmedzeniu využívania plastov a obalových materiálov. Dôležité sú aj aktivity, ktoré pomáhajú znižovať plytvanie potravinami alebo ponuka udržateľných výrobkov a aktivity podporujúce komunitu, v ktorej obchodník pôsobí. Na to sme chceli poukázať v spolupráci s odbornou porotou pri nomináciách v kategórii Mastercard Inovácia roka – udržateľný obchodník,“ povedal Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Českú republiku a Slovensko.
Tesco využíva aplikáciu Food Cloud
Cieľom spoločnosti Tesco je prinášať každý deň niečo navyše. Pre zákazníkov, komunity i celú planétu. Dôraz kladie na trvalú udržateľnosť, najnižší vplyv na životné prostredie a dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2035. V obchodoch na Slovensku putujú nepredané trvanlivé potraviny jednotlivcom i rodinám, ktoré sa ocitli v núdzi. Minulý rok pracovali na tom, aby sa všetky aktivity prepojili s charitatívnymi organizáciami cez aplikáciu Food Cloud, ktorá pomáha zefektívňovať darovanie nepredaných potravín. Za posledné štyri roky vďaka tomuto spôsobu ušetrili viac ako 20 ton emisií. Spoločnosť znížila svoj objem vytvoreného potravinového odpadu na polovicu. V boji proti plytvaniu potravinami iniciuje a podporuje verejnú diskusiu so štátnou a verejnou správou, odborníkmi a širokou verejnosťou. Realizuje tiež konkrétne kroky k zníženiu objemu plastového a papierového odpadu v prevádzkach a distribučných centrách.
Ďalší finalistami v kategórii Mastercard Inovácia roka – udržateľný obchodník
Dlhodobá stratégia obmedzovania plastov v Lidl
Znečistenie plastmi je podľa Slovákov najväčšou hrozbou pre životné prostredie. Tri štvrtiny ľudí má ten názor, že kontrolovať a obmedzovať plastový odpad je aj zodpovednosťou zákazníkov. Spoločnosť Lidl rieši tento problém podporou recyklácie a obmedzovaním používania plastov. Taktiež umožňuje zákazníkom zapájať sa do viacerých projektov, ktorých cieľom je ochrana životného prostredia. Dlhodobú stratégiu obmedzovania plastov Lidl predstavil na jar 2018. V rámci nej stanovil ciele – znížiť objem plastov vo vlastných prevádzkach o najmenej 20 % a zároveň dosiahnuť maximálnu recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.
Ďalšími cieľmi sú 20 % priemerný podiel plastového recyklátu v obaloch vlastných značiek do roku 2025 a už splnený míľnik odstránenia čiernych plastov z obalov vlastných značiek. Ročne recykluje viac ako 1 000 ton. Najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne, a preto na jeseň 2020 spoločnosť spustila projekt „Nenechajme to plávať“. V rámci neho sa zamestnanci pýtali zákazníkov či naozaj potrebujú mikroténové vrecká a ponúkali im možnosť dobrovoľne si ich zakúpiť za jeden cent. Celú sumu následne firma zdvojnásobila a venovala Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských riek a vodných nádrží. A výsledok? Pokles spotreby jednorazových vreciek o tretinu, úspora takmer 90 ton plastov a viac ako 1 200 ton plastov vylovených zo slovenských vôd.
V Martinuse môžu ľudia predávať knihy z vlastných knižníc
Zmyslom Martinusu je spájať ľudí s knihami, aby v sebe rozvíjali to dobré. Už tri desaťročia hľadá spôsoby, ako ľuďom prinášať tie najlepšie príbehy. Nakoľko však papierová kniha má svoje nenahraditeľné miesto v spoločnosti aj kultúre, ďalším pilierom, ktorý aktuálne spoločnosť buduje, je Knihovrátok. Ten umožňuje ľuďom ponúknuť na predaj zo svojich knižníc knihy, na ktoré tam už len sadá prach, no pritom dokážu plnohodnotne potešiť ďalších čitateľov. Vďaka tomu knihy dostávajú ďalší život, dostupná ponuka je rozšírená aj o tituly, ktoré sú už inak dávno vypredané (a museli by sa dotláčať) a sú za priaznivejšie ceny. Tieto aktivity predstavujú významnú časť snahy o udržateľnosť produktov.
Od zrušenia billboardovej reklamy kvôli vizuálnemu smogu cez prechod na recyklovaný papier pri všetkých príležitostiach. Rozličné projekty pred časom zastrešili pod iniciatívu Zelený Martinus. V rámci nej majú dedikovaní kolegovia za úlohu vyhľadávať a implementovať malé aj systémové riešenia. Búdky pre dážďovníky v budove centrály, interné vzdelávanie na témy súvisiace s udržateľným podnikaním a životným prostredím, bezpapierovú logistiku či proaktívne audity uhlíkovej stopy.