logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Marcová inflácia sa výrazne zrýchlila aj kvôli cenám potravín a nákladom na bývanie

19. apríla 2022
Správy 0
912
Marcová inflácia sa výrazne zrýchlila aj kvôli cenám potravín a nákladom na bývanie

Štatistický úrad SR zverejnil marcový vývoj cien tovarov a služieb. Na medziročnej báze sa marcová inflácia zrýchlila na 10,4 %, čo predstavuje oproti predchádzajúcim mesiacom ďalšie a výrazné zrýchlenie tempa zdražovania.

V porovnaní s marcom 2021 zdraželi najviac ceny v reštauráciách a hoteloch, a to o 16,8 %, čo je dôsledok zmien vo financovaní obedov na základných školách ešte v septembri 2021. V prípade dopravy bol v marci 2022 zaznamenaný medziročný nárast cien o 14,4 %, a to pod vplyvom nárastu cien pohonných látok (o takmer 28 %).

Prečítajte si tiež
Potraviny a nealkoholické nápoje po piatich mesiacoch opäť zdraželi

Na ktoré oblasti Slováci míňajú najviac financií?

Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci zo svojich rodinných rozpočtov míňajú najviac. Potraviny im totiž ukrajujú z ich nákladov približne pätinu, v prípade bývania ide o štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. Aj preto sú na ich vyššie ceny spotrebitelia citlivejší. Tempo zdražovania v marci zrýchlilo ako v oblasti potravín a nealkoholických nápojov, tak aj v oblasti bývania. Obe tieto oblasti sa vďaka ich mohutnému zastúpeniu v spotrebnom koši podpísali výrazne pod celkový nárast a zrýchlenie spotrebiteľských cien v marci 2022.

Oproti marcu 2021 zaznamenali výrazný nárast cien potraviny a nealkoholické nápoje, a to o 11,7 %. Zákazníci v obchodoch platili viac najmä za oleje a tuky (26,0 %), zeleninu (24,7 %), chlieb a obilniny (14,0 %), mlieko, syry a vajcia (12,1 %). To v praxi znamená, že kým v marci 2021 urobili spotrebitelia nákup potravín za 100 eur, v marci 2022 to už bolo takmer 112 eur. V nákupných košíkoch pritom mali tie isté tovary.

Prečítajte si tiež
Inflácia v auguste zrýchlila, porastú aj ceny potravín

Najzastúpenejšia položka spotrebného koša bývanie v marci 2022 zaznamenala medziročný nárast cien o 14,4 %. Dôvodom je prudký – dvojciferný – nárast cien energií ešte z januára 2022. Drahšie boli naďalej aj stavebné materiály, čo sa odrazilo na medziročne vyššom imputovanom nájomnom o vyše 17 %. Priplácali si ale aj za služby súvisiace s bývaním.

Príčiny zdražovania cien potravín

Dôvodov, prečo potraviny dražejú, je viacero. Producenti uvádzajú ako jeden z hlavných drahšie energie potrebné na výrobu. Ďalším dôvodom je vysoká cena ropy a následne aj pohonných látok. Potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť. Pri cenách potravín je vždy dôležitý aj faktor počasia, ktorý má dopad na úrodu. To má následne vplyv aj na živočíšnu výrobu, t. j. na chov zvierat (v podobe drahšieho krmiva). Stav úrody sa vždy premietne do vývoja cien agrokomodít na burzách, čo sa ukáže aj na cenovkách v obchodoch. Obchodníci upozorňujú zároveň aj na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení v súvislosti s pandémiou. Potravinári zase vyššie náklady pociťujú aj kvôli ekologizácii výroby, zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom.

Surovinová kríza pretrváva

Už je to približne rok, kedy sa aj na Slovensku začalo hovoriť o „surovinovej kríze“. Tá súvisí s nedostatkom surovín a vstupných materiálov potrebných pre ďalšie spracovanie a zasiahla veľkú časť produkcie. Dopyt po surovinách, dlhá čakacia lehota či oneskorená finalizácia mnohých produktov tak na trhu spôsobujú pretlak dopytu nad ponukou, čo má za následok zdražovanie. Globálny nedostatok surovín je ovplyvnený pandémiou covid-19. Tá už dva roky ovplyvňuje výrobu a systém dodávateľských reťazcov.

Vojnový konflikt na Ukrajine

Ako v marci, tak aj v ďalších mesiacoch ovplyvní vývoj cien na Slovensku vojnový konflikt na Ukrajine. Zvyšovanie cien ropy, energií a mnohých kľúčových agrokomodít na svetových trhoch sa premieta aj do cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach, taktiež do cenoviek tovarov na pultoch v obchodoch. Priemernú infláciu za rok 2022 analytici pred vypuknutím konfliktu na Ukrajine očakávali na úrovni 6 %. Aktuálne sa ale prikláňajú k názoru, že tohtoročná inflácia bude ešte vyššia. Odhadujú ju na úrovni 9 – 10 %.

Vydanie deklarácie obchodníkov

Pred vyše mesiacom vydali slovenskí obchodníci deklaráciu o podržaní marží v prípade vybraných druhov potravín. Takéto podržanie marže je zo strany obchodníkov splniteľné. V praxi to ale neznamená, že ceny vybraných druhov potravín sa nebudú meniť. Ak porastú ceny vstupov, porastie aj cena tovaru na pultoch v obchodoch. A to aj pri nemeniacej sa marže. Inými slovami, ceny vybraných potravín by mali vďaka tejto deklarácii viac-menej kopírovať vývoj cien vstupov.

Ktoré domácnosti pociťujú zdražovanie najviac?

Očakáva sa, že platy ľudí v tomto roku porastú v priemere o 6 – 7 %, čo bude menej ako cenový rast v krajine. To v praxi znamená, že väčšina zamestnancov by si mala zo svojich tohtoročných miezd dovoliť v priemere  menšie množstvo tovarov a služieb ako vlani. Zdražovanie výraznejšie pocítia domácnosti seniorov, ktorým sa v tomto roku valorizovali dôchodky v priemere o 1,3 %. To je podstatne menej v porovnaní s  očakávanou infláciou. Pandémioa i výraznejšie zdražovanie v krajine ohrozujú tiež nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, domácnosti jedného rodiča s deťmi, domácnosti s viacerými deťmi, ale i domácnosti so zdravotne znevýhodnenými členmi.

Inflácia a jej dopad na úspory Slovákov

Vysoká inflácia nielenže oslabuje reálny rast platov, ale znehodnocuje aj úspory obyvateľov na účtoch v bankách. Nakoľko účty v bankách sú úročené nulou a vklady sotva jedným percentom v priemere. Inflácia valcuje úroky na bankových vkladoch už šiesty rok po sebe (zahŕňajúc už aj rok 2022). Počas predchádzajúcich 5 rokov inflácia na Slovensku vždy prevýšila úroveň úrokovej miery ako na bežných účtoch, tak aj na termínovaných vkladoch. Priemerný rast cien tovarov a služieb sa v rokoch 2017 až 2021 pohyboval v rozmedzí 1,3 až 3,2 %. V roku 2022  tomu nebude inak, nakoľko očakávaná inflácia prevýši úrokové miery na bankových účtoch či vkladoch.

Súvisiace články:

Potraviny a nealkoholické nápoje po piatich mesiacoch opäť zdraželi Inflácia v auguste zrýchlila, porastú aj ceny potravín tržbyMarcové tržby maloobchodu sa medziročne zvýšili infláciaMájová inflácia prekonala rekord

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera