logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Chytľavá hudba v reklame môže pomôcť, ale nie vždy je zárukou úspechu

14. apríla 2022
Blog 0
987
Jakub Berčík: Chytľavá hudba v reklame môže pomôcť, ale nie vždy je zárukou úspechu

V posledných dňoch sa objavila správa o finančných problémoch retailovej značky a spoločnosti Dedoles, ktorá predáva textilný tovar so zábavným dizajnom. Podľa dostupných informácií má spoločnosť problémy s platením faktúr a je nútená prepustiť časť svojich zamestnancov, napriek tomu však rokuje s potenciálnymi investormi.

Dôvodom problémov sú viaceré aspekty. Vlani sa totiž firme nevyplatili viaceré investície a nákupy tovaru, pri ktorých počítala s rýchlejším rastom trhu a dopytu. Zároveň masívny rast a expanzia spoločnosti na zahraničné trhy si vyžiadala značné investície do technológií, keďže ide o firmu so silným povedomím značky a s ňou spojenými pozitívnymi asociáciami.

Prečítajte si tiež
Najčítanejšie články na webe Tovar&Predaj za jún 2021
najčítanejšie

Spoločnosť mala viacero kampaní a je známa tým, že využila do značnej miery situáciu so šíriacou sa pandémiou COVID-19, kedy bola kampaň nasadená a silne podporená v médiách. Masívnu televíznu kampaň je teda možné považovať za hlavný dôvod úspechu tejto spoločnosti, pretože pri úspechu sa vždy deje viacero vecí súčasne a na danú skutočnosť vplýva viacero faktorov. Avšak v tomto prípade sa dá televízna kampaň a niekoľko jej variantov považovať za významný zdroj rastu a kľúč k úspechu.

Reklama od Dedolesu nemá úplne silné emočné zaujatie, ale z pohľadu mozgovej aktivácie má enormný zásah práve vďaka hudbe. V prvej časti spotu nastáva u ľudí emočne vysoké zaujatie s klesajúcou tendenciou, čo v preklade znamená, že respondentom je viac-menej jedno, čo je komunikované v závere. Veľmi pozitívne vnímaný moment predstavujú tancujúce škrečky v 12. sekunde so zubnou pastou na hlave. V 17. sekunde nastáva tzv. „kúzlo nechceného“, kde pri pozeraní letáku s textom „Nuts about you“ došlo k zvýšeniu zaujatia, čo môže byť spôsobené zvedavosťou diváka spojenou s letákovým obsahom, čo dokumentuje aj tepelná mapa vizuálnej pozornosti. Zvyšok spotu sa odohráva v klesajúcich tendenciách nielen z hľadiska polarity emócií, ale aj zaujatia, čo je spojené s nízkym efektom vnímania komunikovaného produktového portfólia. V zrealizovanom testovaní českej a slovenskej verzie spotov vedelo správne identifikovať komunikované produkty menej ako 50 % respondentov.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode


Parametre zberu: 45 respondentov; kvótny výber; cieľová skupina: 18 – 65 rokov; zber prebiehal: 07. 09. 2021 s využitím eye trackingu a facereadingu v Laboratóriu spotrebiteľských štúdií FEM SPU v Nitre prostredníctvom študentov a zamestnancov. S cieľom zamedziť skresleniu údajov prebiehalo testovanie v dvoch verziách s odlišným poradím reklám.

Čo ľudí pri tomto type reklamy zaujme?

Bežným trikom pre zaujatie v reklame je aktivácia diváka. Na aktiváciu je možné použiť otázky alebo rozkazovací spôsob. Napríklad v spote Českej sporiteľne „Online schůzka s bankéřem“ pri otázke „Jani, vážu to správně?“, keď je na obraze zamotané dieťa, spôsobila enormne vysoké zaujatie. Je to dané tým, že ľudia prirodzene spozornejú, keď sa ich niekto niečo pýta, pretože sa ako keby podvedome obávajú, že budú musieť odpovedať. Druhou možnosťou je chytľavá hudba a jej dynamika, čo sa potvrdzuje aj v prípade Dedolesu. Samozrejme, nie je to pravidlo, a preto je dôležité vedieť, či u ľudí zvolená hudba funguje, obzvlášť ak ju plánujú spoločnosti využívať opakovane ako istý typický „brand signál“.

Obrázok: Snímka Českej sporiteľne „Online schůzka s bankéřem“

Je potrebné si uvedomiť, že pri hudbe a použitom voice-overi v reklamnom spote existuje celý rad faktorov, ktoré vplývajú na jeho celkové vnímanie, ako napr. tempo, žáner, hlas voice-overu, štýl komunikácie. Čiastočným dôkazom toho je aj fakt, že kým česká verzia spotu dosiahla celkové valenčné skóre 0,003, tak pri slovenskej verzii to bolo 0,028, čo vypovedá o tom, že bola vnímaná oveľa pozitívnejšie.

Vo všeobecnosti platí, že reklama musí prekvapiť, šokovať a byť iná. To sa spoločnosti Dedoles aj podarilo. Treba si však dať pozor, aby dynamická hudba a dej nezatienili komunikované posolstvo a produkty, keď spot nadobúda hardsellový charakter.

Prečo sa oplatí testovať hudbu/ audio?

Typicky si hudbu testujú rádiá a rozhlasové stanice, aby vybrali takú, ktorá zaujme ich poslucháčov. Samozrejme, je možné testovať aj hudbu pre reklamu a audiospoty. Význam testovania s využitím nástrojov neuromarketingu spočíva v tom, že ak sa obmedzíme len na vedomú spätnú väzbu, môžeme zničiť významný aktivačný potenciál a schopnosť upútania pozornosti verzií, ktoré sa nám zdajú navonok nevhodné. Príkladom môžu byť audiospoty na francúzske pečivo českej spoločnosti ATI DELICATES s.r.o. Dva rovnaké audiospoty nahovorené rovnakým hlasom a s rovnakým textom v českom jazyku, avšak v rozdielnom štýle (čisto česká verzia vs. verzia s nedokonalým francúzskym prízvukom) priniesli rozdielnu emocionálnu odozvu a schopnosť upútania pozornosti. Kým väčšina ľudí sa na vedomej úrovni prikláňala k čisto českej verzii, aby spot nepoškodil značku a nevyznel zosmiešňujúco pre Francúzov, neurotesty preukázali, že ani verziu s nedokonalým francúzskym prízvukom spotu nevnímali negatívne a dokonca vykazovala významné výsledky z hľadiska zaujatia. Jednoducho povedané, práve nedokonalý francúzsky prízvuk českej verzie spotu vyvolal oveľa vyššiu mieru zaoberania sa komunikovaným posolstvom.

Súvisiace články:

najčítanejšieNajčítanejšie články na webe Tovar&Predaj za jún 2021 Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode neistotaJakub Berčík: Neistota a nákupné správanie plánogramJakub Berčík: Inovatívne prístupy pri tvorbe efektívnych plánogramov

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera