
Obchodníkom roka 2021 sa stal predajca hračiek Dráčik. Cenu verejnosti získala spoločnosť Lidl a skokanom roka sa stala, na základe najväčšieho posunu vo svojej kategórii, spoločnosť About You.
Víťazi sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka boli určení na základe výsledkov reprezentatívneho prieskumu. Pri vyhodnotení výsledkov boli zohľadnené dve skupiny faktorov. Do prvej skupiny patrili faktory pozície na trhu (zapamätateľnosť firmy, lojalita zákazníkov) a do druhej faktory dôvery zákazníkov (ochota odporučiť predajňu, ochota k opakovanému nákupu, naplnenie očakávaní od nákupu v predajni, odlišnosť predajne od konkurencie). Celkový index aj faktory pozície na trhu a dôvery zákazníkov vo výsledku zohľadňujú celkovú situáciu na trhu a pozíciu obchodníka v rámci konkurenčného prostredia.
„Výsledky ocenenia Mastercard Obchodník roka 2021 vychádzajúce z reprezentatívneho prieskumu medzi zákazníkmi prinášajú niekoľko zmien na prvých miestach. Nováčikom na stupni víťazov je spoločnosť Pepco, ktorá obsadila prvú priečku v kategórii Obchodník roka s odevmi. Spoločnosť Slovnaft sa z minuloročného druhého miesta posunula na to víťazné v kategórii Čerpacie stanice s predajňou,“ komentoval výsledky prieskumu Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Českú republiku a Slovensko.
Obchodníci sa prispôsobili súčasnej situácii
„Jedným z určujúcich trendov maloobchodného trhu v posledných rokoch je posilňovanie e-shopov. Táto pandémia spôsobila zmenu nákupných zvyklostí. Zákazníci nakupujú oveľa viac produktov online v kategóriách, ktoré boli tradične doménou kamenných obchodov. Prevládalo presvedčenie, že napríklad obuv alebo oblečenie je potrebné pred kúpou ‚ohmatať‘. Súčasná situácia prinútila niektorých zákazníkov zmeniť svoje myslenie a e-shopy, ktoré sa prispôsobili rastúcemu dopytu na trhu, získavajú na sile. Potvrdzujú to aj dáta spoločnosti Mastercard. V roku 2021 vzrástol obrat v sektore e-commerce o šestnásť percent a v roku 2020, keď toto odvetvie raketovo naštartovala pandémia, to bolo dokonca štyridsaťštyri percent,“ doplnil Michal Čarný.
Prvenstvo úspešne obhájené
Absolútnym víťazom ocenenia Mastercard Obchodník roka 2021 sa stalo hračkárstvo Dráčik. Spoločnosť zvíťazila v celkovom hodnotení, čím obhájila prvé miesto získané v predchádzajúcom roku. Má lojálnych zákazníkov (rovnako ako minulý rok je najsilnejším hráčom v parametri lojality) a je veľmi silne zakotvený v povedomí ľudí (tento rok získal aj prvenstvo v zapamätateľnosti). Tieto dve silné stránky vyniesli obchodníka Dráčik na celkové prvé miesto.
Rovnako ako v predchádzajúcom roku ostáva spoločnosť Martinus v celkovom hodnotení na druhom mieste. Ide o tradičného hráča, ktorý má širokú a pomerne lojálnu klientelu, o ktorú sa stará a získava si tak jej vysokú dôveru. Zákazníci sú veľmi často ochotní odporučiť tohto obchodníka (v atribúte odporúčania je druhý najsilnejší na trhu naprieč kategóriami) a dlhodobo sa zvyšuje ochota zákazníkov opäť u tohto obchodníka nakúpiť.
Na treťom mieste sa celkovo umiestnila spoločnosť dm drogerie markt, ktorá vyniká vo svojej kategórii a má vysoké skóre najmä v oblasti lojality zákazníkov. Je hlavným nákupným miestom pre väčšinu ľudí, ktorí nakupujú tento sortiment. Drvivá väčšina zákazníkov sa k tomuto obchodníkovi tiež rada opakovane vracia a obchodník najlepšie, zo všetkých na trhu, napĺňa zákaznícke očakávania.
Na čele obchodov s potravinami stojí Lidl
Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s potravinami sa stal Lidl. Bodoval v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci obchodníka Lidl deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 37 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov Lidl zostáva rovnako ako minulý rok na prvom mieste. Druhé miesto pripadlo Kauflandu a na treťom mieste je Tesco.
Obchodník roka s drogériou a parfumériou je dm drogerie markt
Spoločnosť dm drogerie markt sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s drogériou a parfumériou predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci dm drogerie markt deklarujú v danej kategórii aj zďaleka najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 69 %. Na druhom mieste sa umiestnila Teta drogérie a na treťom Yves Rocher.
Kto je obchodníkom roka v kategórii odevy a obuv?
Firma Pepco zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s odevmi, a to predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Pepco na prvom mieste. Rastú najmä atribúty ochoty odporúčať a pozitívneho odlíšenia od konkurencie. Na druhom mieste je Bonprix a na treťom New Yorker.
Spoločnosť Deichmann zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s obuvou predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 62 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci spoločnosti Deichmann v danej kategórii deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 51 %. Druhé miesto obsadila spoločnosť CCC a tretie E-obuv.sk.
Aj športové odevy a potreby majú svojho víťaza
V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka so športovými odevmi a potrebami je víťazom spoločnosť Sportisimo. Ta je jasným víťazom, pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 57 % respondentov nakupujúcich tento sortiment a medziročne v tomto parametri rastie. Zákazníci obchodníka Sportisimo deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 46 %. Druhé miesto obsadil Decathlon a tretie Adidas.
Obchod Zoohit.sk zvíťazil v kategórii Mastercard Obchodník roka pre dom, záhradu a chovateľov
Spoločnosť Zoohit.sk zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka pre dom, záhradu a chovateľov, a to predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Zoohit.sk na prvom mieste. Zákazníci obchodníka Zoohit.sk deklarujú v danej kategórii tiež vyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 49 %. Na druhom mieste sa umiestnilo OBI a na treťom Hornbach.
Nábytok a elektroniku držia v rukách IKEA a Nay
IKEA sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami najmä vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 40 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci IKEA deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 46 %. Na druhom mieste sa umiestnil Jysk a na treťom je Möbelix.
V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka s elektronikou je víťazom spoločnosť Nay. Ako víťaza ho takmer nie je možné ohroziť, pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 67 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci Nay deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 37 %. Druhá sa umiestnila Alza.sk a tretí bol Datart.
Aj čerpacie stanice majú svojho výhercu
Spoločnosť Slovnaft zvíťazila v kategórii Mastercard Čerpacia stanica s predajňou, a to predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 75 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Zákazníci obchodníka Slovnaft deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 57 %. Na druhom mieste skončil Shell a na treťom je ÖMV.
Ktoré kníhkupectvo si čitatelia najviac pamätajú?
Kníhkupectvo Martinus sa stalo víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s knihami predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 80 % respondentov nakupujúcich tento sortiment a má v tomto parametri pred najbližšou konkurenciou výrazný náskok. Zákazníci obchodníka Martinus deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 62 %. Druhé miesto v kategórii obsadilo kníhkupectvo Panta Rhei a tretie miesto Preskoly.sk.
Titulom Absolútny víťaz to nekončí
Spoločnosť Dráčik sa okrem získaného titulu Absolútny víťaz stala víťazom v kategórii Mastercard Obchodník roka s hračkami. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 90 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci k obchodníkovi Dráčik deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 89 %. Rovnako z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je obchodník Dráčik na prvom mieste. Druhé miesto obsadilo Alltoys a tretie Rajhraciek.sk.
Mastercard Lekáreň roka vyhrala sieť lekární Dr. Max
Sieť lekární Dr.Max zvíťazila v kategórii Mastercard Lekáreň roka predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 78 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci k obchodníkovi Dr.Max deklarujú rovnako najvyššiu mieru lojality v kategórii – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 72 %. Druhé miesto obsadila lekáreň Benu a tretie Pilulka.sk.
E-shop roka je Alza.sk
Alza.sk zvíťazila v kategórii Mastercard E-shop roka. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 42 % respondentov. Zákazníci k e-shopu Alza.sk deklarujú v danej kategórii tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 42 %. Na druhom mieste sa v kategórii umiestnilo kníhkupectvo Martinus.sk a na treťom mieste About You.
Zvláštne ocenenie a posun o osem miest
Víťaza kategórie Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti určilo verejné hlasovanie, ktoré prebiehalo prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk od 8. novembra 2021 do 30. januára 2022. Celkovo hlasovalo 25 932 osôb a hlasujúci rozdelili medzi najrôznejších obchodníkov 110 021 platných hlasov. V kategórii Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti zvíťazil Lidl Slovenská republika s 17 098 hlasmi. Na druhom mieste bola spoločnosť Kaufland, ktorá získala 11 219 hlasov, a na treťom mieste Tesco s 7 424 hlasmi.
Titul Skokan roka získal predajca odevov About You, ktorý sa posunul v rámci svojej kategórie o osem miest, z 11. miesta na tretie.
Prehlaď víťazov ocenení Mastercard Obchodník roka 2021