logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....

Katarína Droppová: Keď je menej viac alebo široká ponuka môže byť aj demotivujúca

31. marca 2022
Blog 0
388
Katarína Droppová: Keď je menej viac alebo široká ponuka môže byť aj demotivujúca

V dnešnej modernej dobe je zaužívané, že čím máme toho na výber viac, tým lepšie. Štúdie však ukazujú presný opak – nielenže ľudia menej nakupujú, keď im toho ponúkneme príliš, ale v konečnom dôsledku sú so svojou voľbou aj menej spokojní. Toto všetko sa tak podpíše pri ich ďalšom nákupe. Ako a čo sa teda oplatí ponúkať zákazníkom?

Z klasickej ekonomickej teórie či rôznych marketingových príručiek sa dozviete, že je výhodné poskytovať zákazníkom plné regály rôznych druhov zemiakových lupienkov, nealkoholických nápojov či sladkostí. Nehovoriac o neprebernej ponuke zmrzlín v cukrárňach. Skrátka – čím viac, tým lepšie: pre predaj, zisk, obrat… Viacero štúdií, ktoré sa zamerali na tento fenomén, však ukazuje, že to nemusí byť vôbec pravda.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 11 – 12/2021: Čokolády chcú byť fér

Výskum z Kolumbijskej a Stanfordskej univerzity sa zameral na pokus s džemami – v prvej polovici dňa dali zákazníkom na výber 6 a v druhej polovici dňa 24 až 30 rôznych druhov lekvárov. Pre spotrebiteľov pripravili nielen ochutnávky priamo na mieste, no sledovali tiež, či si tieto produkty aj nakoniec kúpia. Výsledky prekvapili.

Široká ponuka je lákavejšia, ale nepodporuje predaj

Z 242 zákazníkov, ktorí prešli okolo stánku so širokou ponukou, sa 145 z nich (teda 60%) pri ňom aj pristavilo a ochutnalo. Okolo zúženej ponuky prešlo 260 zákazníkov, no len 40 % (104) sa pri ňom aj zastavilo. Smerom k predaju to však malo opačný efekt.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 1 – 2/2022: Pandémiu už počas sviatkov necítiť

Pri menšom výbere si džem kúpilo 30 % ľudí (31 zákazníkov), no pri rozšírenej ponuke to boli len 3 percentá (4 nakupujúci). Predpoklad, že pri pestrejšej ponuke vyhovieme takmer všetkým typom spotrebiteľov, sa teda nepotvrdil. Test pritom robili v dvoch rozličných dňoch, neskôr aj s iným druhom tovaru – čokoládou. Výsledky však zostali rovnaké.

Ani vtedy sa však so závermi neuspokojili a išli do inej oblasti – vzdelávania. Študenti mohli získať extra kredity za napísanie práce na vybranú tému. Jednej skupine dali na výber menej tém, druhej omnoho viac, aj z rôznou tematikou. Výsledky? Skupina, ktorá mala na výber menej tém, odovzdala viac prác a súčasne boli kvalitnejšie, ako pri druhej skupine, pretože získali vyššie priemerné ohodnotenie.

Rýchla doba nepraje veľkému výberu

Výskum zašiel ešte o čosi ďalej a zisťoval, ako sú nakupujúci spokojní so svojou voľbou. A aj tu sú výsledky nelichotivé smerom k väčšiemu výberu. Tí zákazníci, ktorí si vybrali džem zo širokej ponuky, sa aj po kúpe zhrýzali myšlienkami, či si naozaj vybrali správne, či predsa len nemali siahnuť po nejakom inom druhu. Naopak tí, ktorí toho toľko na výber nemali, boli so svojou voľbou spokojní a už ju ďalej neriešili.

Aj toto poukazuje na to, že niekedy je menej viac. Pretože okrem toho, že predáte väčšie množstvo,  zákazníci sa ku vám aj radi vrátia – sú totiž s nákupom spokojní a majú pozitívnu nákupnú skúsenosť. A to je to, o čo by malo ísť každému predajcovi.

Súvisiace články:

Tovar&Predaj 11 – 12/2021: Čokolády chcú byť fér Tovar&Predaj 1 – 2/2022: Pandémiu už počas sviatkov necítiť Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Raňajky valcujú zdravé trendy

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera