logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) je novela zákona o potravinách prínosom. Dnes...
  • Prieskumy ukazujú, že za zvýšením tržieb nestojí len široká ponuka tovaru, nízke ceny a akciový...
  • Doručovateľská spoločnosť Packeta spúšťa novú formu doručovania zásielok. K výdajným miestam,...
  • Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 medziročným nárastom tržieb o 16 %. Dôvodom je, že...

Jakub Berčík: Návrat k starým nákupným zvykom? Ovplyvní ich aj situácia na Ukrajine

17. marca 2022
Blog 0
371
Jakub Berčík: Návrat k starým nákupným zvykom? Ovplyvní ich aj situácia na Ukrajine

Ešte sme sa nestihli spamätať z pandémie a už je tu ďalší problém, ktorý bude mať dopad na všetkých z nás, či už ide o o ekonomické, morálne, psychické alebo iné dôsledky. S neistotou je spojená aj zmena spotrebiteľského správania.

V roku 2020, keď naplno prepukla pandémia koronavírusu, sa Slováci snažili realizovať nákupy na jednom mieste, pod jednou strechou a obmedzili frekvenciu nákupov v špecializovaných predajniach (napríklad pekárne). Rok 2022 je však podľa štúdie Shopper Trends 2022 spoločnosti NielsenIQ odlišný v tom, že priniesol posun v zmene spotrebiteľského správania, keďže opäť väčšie percento ľudí nakupuje okrem hypermarketov a supermarketov aj v špecializovaných predajniach, pričom je však tento podiel stále menší ako v období pred pandémiou. Taktiež možno skonštatovať, že vo všeobecnosti chceme pri nákupe šetriť, no ekológia nás nezaujíma.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 11 – 12/2021: Čokolády chcú byť fér

Ako zmení naše nákupné správanie vojna?

Inflácia, rastúce ceny, úrokové sadzby, ako aj energetická a komoditná závislosť budú vplývať na naše nákupné rozhodnutia. Na ceny základných potravín každodennej spotreby, akou je napríklad pečivo a pekárenské výrobky, vplýva situácia so stúpajúcimi cenami elektrickej energie a plynu intenzívne, čo dolieha na producentov. Výroba v tomto odvetví je totiž energeticky veľmi náročná a po nákladoch na pracovnú silu a suroviny tvoria práve ceny energie tretiu najvýznamnejšiu nákladovú položku. Okrem cien energií ovplyvňuje výrobu aj situácia na Ukrajine, predovšetkým v raste cien pšenice. Pekári vzhľadom na rastúce ceny energií a pšenice, spôsobené dianím východne od Slovenska, začali pristupovať k predčasnému vypovedaniu kontraktov. Aktuálne dohodnuté odbytové ceny totiž nepokrývajú ich výrobné náklady. Rusko je najväčším a Ukrajina štvrtým najväčším vývozcom pšenice na svete. Rusko pritom už v tomto roku obmedzilo export tejto komodity z krajiny o tretinu.

Prečítajte si tiež
Potraviny dramaticky prepisujú cenovky

Sucho v Afrike

Ceny aj zásoby pšenice na svetovom trhu podľa neho negatívne ovplyvňuje aj veľmi vážne sucho, ktoré zasiahlo severnú Afriku, región s 205 miliónmi obyvateľov. Severoafrická oblasť zahŕňajúca Egypt, Líbyu, Tunisko, Alžírsko a Maroko patrí k najväčším dovozcom pšenice a obilnín na svete. Sucho, ktoré tam znížilo predpokladané výnosy obilnín o tretinu až polovicu oproti desaťročnému priemeru, prišlo práve v období, keď sú svetové zásoby pšenice vôbec najnižšie za viac ako päť rokov. Ceny pšenice tak budú aj v tomto roku zrejme výraznejšie rásť. Z uvedeného vyplýva, že aj keď nie sme priamo závislí na dovoze z Ukrajiny, vývoj svetových udalostí bude mať a má vplyv na zvyšovanie cien.

Cenová stabilita pre 13 základných potravín

V tejto súvislosti Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR podpísalo deklaráciu s predstaviteľmi slovenských obchodníkov o udržaní cenovej stability základných potravín. Pri vybraných položkách by tak reťazce nemali zvyšovať svoju maržu. Ide o samoreguláciu trhu so základnými potravinami, pričom reťazce sa zaviazali, že nebudú umelo zvyšovať svoje marže pri základných potravinách. V praxi to neznamená, že k ich zdražovaniu nemôže dôjsť, ale to, že sa reťazce vzdajú aj dodatočného zisku. Aj keď sa predpokladá rast miezd, čo by malo čiastočne kompenzovať zdražovanie, dá sa predpokladať, že návrat k starým nákupným zvykom zastaví, resp. spomalí aktuálne dianie, s ktorým je spojená veľká neistota.

Ukrajine pomáhajú aj obchodníci

Situácia na Ukrajine nezostala bez reakcie ani medzi obchodníkmi. Slovenskí aj zahraniční obchodníci prichádzajú s rôznymi iniciatívami ako tejto krajine a jej obyvateľstvu pomôcť. Podpora vojnou zmietanej krajiny má u retailerov rôzne formy, či už v podobe špeciálnych produktov, zbierok financií a materiálnej podpory, dobrovoľníctva a pomoci priamo v teréne.

Treba si uvedomiť, že situáciu na trhu ovplyvní aj utečenecká kríza. Na Slovensku sa zdvihla obrovská vlna ochoty pomáhať východným susedom. Tu si však treba uvedomiť, že pomoc vysídleným obyvateľom Ukrajiny bude potrebná aj o mesiac, keď eufória opadne a prídu vážne problémy. Pomoc by preto mala byť spojená s plánom postupnej integrácie a prispôsobovania existujúcej infraštruktúry pre nových obyvateľov.

Súvisiace články:

Tovar&Predaj 11 – 12/2021: Čokolády chcú byť fér Potraviny dramaticky prepisujú cenovky Tovar&Predaj 1 – 2/2022: Pandémiu už počas sviatkov necítiť Tovar&Predaj 5 – 6/2021: Doma sa varí viac

Odporúčame

U&Sluno

Perfetti

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Kaufland.sk

Nové online trhoviská Kaufland.sk a Kaufland.cz: Predaj produktov vo viac ako 5 000 kategóriách

V súčasnosti prevádzkuje spoločnosť Kaufland úspešné online trhovisko Kaufland.de a túto službu čoskoro otvorí aj na Slovensku a v Česku. Úspešný koncept nemeckého online trhoviska Kaufland.de sa od roku 2023 predstaví aj v ďalších krajinách. Predajcovia tak pomocou týchto platforiem môžu ponúkať svoj tovar v troch rôznych krajinách súčasne – a to len s jednou […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

31. 5. – 1. 6. 2022, PLMA´s World of Private Label, Amsterdam

2. 6. 2022, Kongres Samoška, Praha

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022

Matej Varga, head of retail franchise, Metro Cash & Carry SR: Počas pandémie sme otvorili najviac obchodov

16. februára 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera