
Aj keď počas obmedzení nastal presun nákupov do online sveta, po uvoľnení opatrení sa nakupujúci opäť citeľne vracajú do predajní. Vyplýva to z analýz správania spotrebiteľov maloobchodného predajcu Planeo. Dlhé obdobie izolácie si tiež kompenzujú zjednodušením a uľahčením svojho života. Trendom sa tak stávajú spotrebiče s prepracovanejším dizajnom, vysokou funkčnosťou či prémiovou kvalitou.
Počas koronakrízy spotrebitelia preferovali nákupy určitých druhov tovaru prostredníctvom online predajní. Predajca elektroniky Planeo uvádza, že v období druhej vlny pandémie e-shop zaznamenal nárast až o 300 % a neustále si udržiava vzostupnú tendenciu. Otvorením predajní sa však zákazníci vracajú aj do klasických kamenných obchodov.
„Obdobie lockdownu sme využili na modernizáciu, a preto aktuálne znovuotvárame vynovené predajne. Ide napríklad o obchody v Poprade, Nitre či v Partizánskom,“ hovorí Juraj Nedeliak, obchodný riaditeľ siete predajní Planeo a dodáva: „Avšak znateľný nárast kupujúcich pociťujeme po uvoľnení opatrení vo všetkých našich 53 predajniach. Tento trend vidíme nielen u starších zákazníkov, ale aj mladší spotrebitelia si prídu osobne pozrieť spotrebič, poradiť sa v rámci jeho výberu a ak je za dobrú cenu, kúpia si ho priamo na mieste.“
Aj vďaka týmto pozitívnym spotrebiteľským reakciám plánuje Planeo ďalej expandovať a v tomto roku otvoriť ešte ďalšie kamenné prevádzky.
Zákazníci vyhľadávajú spotrebiče s pridanou hodnotou
Zdá sa tiež, že po období obmedzovania si chcú Slováci uľahčiť a spríjemniť svoj život – aj preto v oblasti domácich spotrebičov narastá dopyt po televízoroch, umývačkách, kávovaroch a tiež praktických tyčových vysávačoch, avšak s istou pridanou funkciou.
„V kategórii televízorov sme napríklad zaznamenali zmenu záujmu z menších na výrazne väčšie uhlopriečky televízorov. Zákazníci si vyberajú smart TV s pokročilejšími technológiami, ako OLED, QLED či HDR. V televízore chcú spojenie práce so zábavou – preferujú oveľa kvalitnejšie pozeranie filmov, bezproblémové internetové videoslužby, hranie online hier, no tiež bezdrôtové prepojenie s telefónom či notebookom pre prácu na home office,“ objasňuje Juraj Nedeliak.
Hľadisko funkčnosti je zrejmé aj v segmente vysávačov, kde okrem robotických vysávačov dochádza k nárastu predaja akumulátorových tyčových vysávačov 2v1 alebo 3v1. Takéto vysávače ponúkajú nielen možnosť rýchleho a jednoduchého povysávania často využívaných povrchov, ale aj mopovanie, ktoré ušetrí spotrebiteľom námahu, čas a energiu.
Trendom je spríjemnenie si domáceho prostredia
Spríjemnenie si domáceho prostredia a uľahčenie práce sú aktuálne trendy, ktoré vyplývajú aj z prieskumu GfK. Značky, ktoré poskytujú takéto produkty, zaznamenali až dvojciferný rast, navyše spotrebitelia čoraz viac siahajú po špičkových technológiách so zameraním na ich kvalitu, multifunkčnosť aj inteligentný dizajn. Výsledkom je, že predaj prémiových značiek stúpol počas pandémie až o 24 % a o 12 % sa zvýšil predaj produktov z oblasti technológií a dlhodobej spotreby.