V predošlom blogu sme sa pozreli na marketingové výzvy, tentoraz sa zameriame na trendy, ktoré by mali podľa odborníkov v tomto roku ovplyvniť maloobchod. Dôraz by sme mali klásť na sociálne siete, pridanú hodnotu produktov, životné prostredie, no tiež dôveryhodnosť a ľudský prístup.
V posledných dvoch rokoch nastali v preferenciách a dopyte domácností výrazné zmeny, pretože spotrebitelia sa museli prispôsobiť novej situácii, ktorú so sebou priniesla pandémia koronavírusu. Ide najmä o prácu z domova, upriamenie pozornosti na oblasť zdravia či zmenu nakupovania v online priestore. Ako tieto dôležité faktory ovplyvnia spôsob podnikania a maloobchodný trh ukázal Prieskum GfK.
Hybridná práca
Spotrebitelia sa museli naučiť pracovať z domu a aj keď sa postupne dostáva situácia do normálu, množstvo z nich zostane aspoň čiastočne v domácom prostredí. Napríklad, ak porovnáme január a júl minulého roka, v predaji slúchadiel nastal až 77 percentný nárast. Ukazuje to na fakt, že zákazníci sa snažia mať čo najlepšie, najpríjemnejšie a najproduktívnejšie prostredie, v ktorom žijú a pracujú – pre maloobchodníkov je to teda šanca, ako im s tým čo najviac pomôcť a ponúknuť im tovar a služby presne podľa ich potrieb.
Zdravie a Wellness
Pozornosť spotrebiteľov sa počas korony sústredila predovšetkým na zdravie a tento trend neutícha. Prieskumy ukazujú, že až 49 % spotrebiteľov aktívne vyhľadáva produkty a služby pre zdravý životný štýl. Rast predaja v segmente technológií v tejto oblasti, ako sú napríklad smart hodinky zaznamenávajúce kondíciu, počet krokov, ale aj iné technologické vychytávky a pomôcky pre zdravší život a kontrolu aktívneho spôsobu, vzrástol až o 92 %. Ak sa teda zameriate v svojich službách či produktoch na zdravie, hygienu, ale aj wellness (pretože ľudia si chcú dopriať aj oddych a relax od stresu), urobíte dobre.
Životné prostredie
Viac ako polovica spotrebiteľov na celom svete tvrdí, že ochrana životného prostredia je pre nich dôležitá čoraz viac. V roku 2011 pri rozhodovaní o nákupe zohľadňovalo 30 percent mileniálov ekologické aspekty, no v roku 2021 to robí už 49 % generácie Z. Aj keď zákazníkov spočiatku odrádzala vyššia cena takýchto výrobkov, v posledných rokoch si za ne naopak radi priplatia – ak získajú presvedčenie, že urobia niečo dobré pre planétu. Pozitívny rast v dopyte zákazníkov po eko produktoch a technológiách bude pokračovať. Spotrebitelia už aktívne vyhľadávajú značky, ktoré majú pozitívny prístup k životnému prostrediu a práve to je vaša šanca. Ich nákupy sú založené na hodnotách ako udržateľnosť a recyklovateľnosť, umožnite im ich.
Prekvitajúci retail
Maloobchod je bezpochyby každodennou a neoddeliteľnou súčasťou našich životov. No aj tu spôsobila pandémia zmeny, keď nastal posun v nákupných preferenciách zákazníkov. Napríklad v západnej Európe došlo k nárastu online nakupovania z 27 na 43 percent a podobne to je aj u nás. Aktuálna predajná stratégia maloobchodníkov by sa preto mala zamerať na poskytovanie toho najlepšieho nákupného zážitku pre svojich zákazníkov – a to vo všetkých krokoch nákupu. Ide nielen o jeho nekomplikovanosť, ale aj personalizáciu predaja, prekonávanie očakávania zákazníkov, neplytvanie ich časom, ako aj dôveryhodnosť a ľudský prístup predajcu. Len tak si vybudujete emocionálne puto, získate pozitívnu skúsenosť a spokojnosť zákazníkov aj ich lojalitu.
Viackanálový predaj
Napriek pozitívnym predpovediam je potrebné pripraviť sa na spomalenie predaja a plánovať nadchádzajúcu predajnú stratégiu. Kým sme v uplynulých dvoch rokoch v predaji len reagovali na aktuálny dopyt zákazníkov, tento rok by sme mali mať už dopredu premyslené, čo, kedy a ako budeme zákazníkom ponúkať. Mali by sme sa snažiť predvídať postoje, preferencie a správanie zákazníkov. Zohľadniť treba tiež problémy dodávateľského reťazca, ktoré sa očakávajú, riziko preplnenia určitými zásobami tovaru, inflačný tlak, problémy s logistikou, či rastúce ceny surovín a energií. Preto by sme sa nemali spoliehať len na svoje predtuchy a skúsenosti, ale pracovať viac s dátami a údajmi, ktoré vieme kontinuálne merať.
Pridaná hodnota výrobkov
Prémiové značky zaznamenali v uplynulom roku až 24 %-tný rast, cena takýchto prémiových produktov je pritom až o 50 % vyššia, ako je bežný priemer v danom segmente. Prieskumy však ukazujú, že spotrebiteľom nejde o to, aby sa pochválili pred kamarátmi či susedmi, že majú niečo špeciálne. Čoraz viac siahajú po produktoch známych a overených výrobcov, pretože nechcú míňať svoje peniaze na to, čo o mesiac budú musieť vyhodiť. V predajných stratégiách je preto vhodné sústrediť sa na pridanú hodnotu produktov – nielen šikovný dizajn, ale najmä kvalitu, materiál či funkcionalitu.
Inovatívny predaj
V posledných rokoch bol tiež zaznamenaný značný rast nákupov cez smartfóny a to najmä prostredníctvom sociálnych sietí. Ľudia vidia niečo na facebooku, čo sa im zapáči, kliknú na to a kúpia to. Je to veľmi jednoduché a rýchle. V odhadoch odborníci predpokladajú, že predaj cez tieto kanály zaznamená v roku 2022 cca 20-30 percentný rast. Nezabudnite na to myslieť a poskytnite svojim zákazníkom aj vy túto možnosť.
Zodpovedné budovanie značky
Ak spotrebitelia zistia, že ich zavádzate vo výške poskytovaných zliav, cien produktov alebo im poskytnete neprofesionálne služby, môžu dať o tejto svojej negatívnej skúsenosti vedieť prostredníctvom sociálnych sietí. Táto správa sa rozšíri rýchlosťou blesku a nezriedka sa jej chytia aj médiá. Naruší sa tým vnímanie kvality vami predávaných produktov, ale tiež utrpí povesť vašej firmy. Nezabudnite preto na kontinuálne budovanie reputácie a autentické konanie založené na hodnotách.
Pohotoví obchodníci v tomto roku skrátka investujú do analýzy trhu, svoj predaj rozšíria do viacerých kanálov, pričom nezabudnú na sociálne siete, vyzdvihnú pridanú hodnotu svojich produktov a ochranu životného prostredia. A najmä vďaka svojmu ľudskému prístupu vytvoria svojim zákazníkom pohodlný a maximálne príjemný zážitok z nákupu, a tým prekonajú svoju konkurenciu.