logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Kongres Samoška: E-shop sa oplatí veľkým, ale aj malým

28. januára 2022
Publicistika 0
1124
Kongres Samoška: E-shop sa oplatí veľkým, ale aj malým

Digitalizácia, ako aj situácia spôsobená šírením pandémie covidu-19 akcelerovala dôležitosť online predajného kanála. Na to, aby sa stal úspešným, musí spĺňať viacero atribútov. Okrem kvalitného sortimentu je to prehľadný web, ktorý sa ľahko ovláda, ako aj premyslená logistika. Obchodníci ho nemusia prevádzkovať iba vo veľkom, ale vie byť zaujímavým kanálom aj na lokálnej úrovni. Diskutovali o tom odborníci na 18. kongrese Samoška, ktorý sa uskutočnil v októbri v Trnave.

Spotrebiteľský panel spoločnosti GfK kontinuálne monitoruje nákupné správanie kupujúcich na Slovensku. Na reprezentatívnej vzorke 3 000 domácností celý rok sleduje, čo nakupujú, kde nakupujú, za koľko, ale aj to, aké sú ich hodnoty či zvyklosti. Z nepretržitého sledovania tak dokáže definovať zmeny v nákupnom správaní ľudí i to, čo je ich spúšťačom. „Na súčasnú zmenu spotrebiteľských návykov vplýva viacero externých faktorov. Sú to napríklad aj covid-19, digitalizácia či ekonomická neistota,“ vysvetľuje Ladislav Csengeri, riaditeľ Spotrebiteľského panela pre ČR a SR spoločnosti GfK.

Prečítajte si tiež
Septembrové tržby maloobchodu vzrástli

Ako pokračuje, domácnosť sa stáva väčším stredobodom nášho života aj vďaka tomu, že home office preniesol časť našich životov do domácností a mnoho firiem plánuje ponechať takéto pracovné režimy. Dôležitú úlohu zohrávajú finančné možnosti zákazníkov, pretože 15 % slovenských domácností ohrozuje akákoľvek krízová situácia. Pre mnohých spotrebiteľov sa do popredia dostáva snaha o udržateľnejší život či väčší apel na zdravie. Zákazníci chodia do obchodov menej často, robia tak aj menej nákupných rozhodnutí, a preto sa význam každého nákupu zvyšuje. Aktuálna situácia naštartovala online nákupy potravín.

Slováci vedia nakupovať na internete, doteraz však v online obchodoch vyhľadávali hlavne spotrebný tovar ako elektroniku, oblečenie či knihy. Podiel e-shopov s rýchloobrátkovým tovarom na Slovensku tvorí iba 1,4 %. „V rámci sveta sa vďaka takémuto číslu nachádzame niekde uprostred. Svetovými lídrami sú Južná Kórea, Čína a iné ázijské krajiny, kde podiel nákupu FMCG tvorí pätinu zo všetkých výdavkov, ktoré domácnosti realizujú. Až deväť z desiatich domácností v Číne nakupuje cez internet,“ približuje Ladislav Csengeri.

Prečítajte si tiež
dm poskytne zákazníkom novú službu

Potraviny cez internet rastú

Podľa údajov GfK 22 % slovenských domácností za posledných 12 mesiacov nakúpilo rýchloobrátkový tovar na internete a dve tretiny z nich nákupy opakujú. Priemerne je to na jednu domácnosť sedem až osem nákupov za rok. „Pre online nakupovanie je typické, že hodnota košíka je 2,5-násobne vyššia v porovnaní s kamenným nakupovaním a dosahuje skoro až 35 eur. Je to dané nákupnými zámermi, pretože zákazníci na internete realizujú buď menšie nákupy hodnotnejších vecí, alebo nákupy väčších zásob a vyberajú si z 12 a viac kategórií,“ vysvetľuje Ladislav Csengeri. Ako pokračuje, celkový podiel online síce tvorí iba 1,4 %, ale pre tých, čo takto nakupujú, je význam internetových nákupov na úrovni 5 %. V internetovom nákupnom košíku sa podľa údajov GfK nadpriemerne nachádzajú kategórie drogérie, osobnej starostlivosti i starostlivosti o domácnosť, ale aj krmív pre domáce zvieratá. Najdynamickejšie však v čase pandémie rástli čerstvé potraviny.

Tým, že GfK meria nákupné správanie domácností kontinuálne, dokáže zaznamenať presun výdavkov z jedného nákupného kanála do druhého. E-shopy zaznamenali v porovnaní s inými kanálmi len zisky a nezaznamenali žiadne straty voči ostatným kanálom. Najviac získal internetový predaj na úkor hypermarketov a supermarketov, čiastočne získal od tradičných formátov a najmenej od diskontov, pretože tie dokázali celkovo narásť najviac.

„V minulosti platilo, že online bol dominantou väčších miest, či už z hľadiska počtu kupujúcich, ale aj peňazí, ktoré tam utratili. V poslednom období rastie význam online kanála aj v menších sídlach do 5 000 obyvateľov,“ ozrejmuje Ladislav Csengeri s tým, že, paradoxne, vo väčších sídlach môže byť bariérou internetového nakupovania vysoká hustota predajných sietí a zákazníci môžu strácať motiváciu nakupovať z e-shopov, keď pár minút od domu majú kamennú prevádzku. Podľa GfK má internetový predaj FMCG na Slovensku potenciál osloviť ďalších 190-tisíc domácností.

Kvalitný servis musí byť samozrejmosť

Na to, aby bol e-shop pre obchodníka úspešný, musí spĺňať viacero kritérií. „Potrebujete mať kvalitný sortiment a dobrý servis. Musíte mať prepracovaný marketing, aby váš obchod zákazníci navštívili, prehľadný e-shop, aby s ním jednoducho pracovali, a logistiku, aby ste k zákazníkovi dostali tovar včas. Musíte mať všetko, inak nebudete úspešní,“ myslí si Rastislav Bohunčák, riaditeľ popradskej pobočky spoločnosti Lunys, ktorá sa dlhé roky venovala zásobovaniu gastrosegmentu a školských jedální, ale počas pandémie začali distribuovať potraviny aj do domácností.

„Eshop musí mať ľahké vyhľadávanie, lebo zoznam potravín je široký a obsahuje desaťtisíce položiek. Aktuálni hráči, ktorí pôsobia na Slovensku, v tom majú trošku nedostatky,“ vysvetľuje Alexander Jančo, výkonný riaditeľ spoločnosti Packeta, ktorá kedysi pôsobila pod značkou Zásielkovňa. Ako pokračuje, pre pionierov internetového predaja potravín stojí dôležitá úloha presvedčiť ľudí, že eshopy poskytujú úsporu času.

„Služba musí byť perfektná hneď na prvý raz. Ak ju zákazník vyskúša a nebude sa mu páčiť, už sa nevráti. Napríklad ak bude chcieť vrátiť banány, kuriér musí mať k dispozícii mobilné riešenie na vytlačenie bloku bez banánov. Keď si zákazník príde po objednaný nákup na drive-in výdajňu, všetko musí byť označené, pripravené. Obchodník musí ponúkať rôznorodú službu a vyšperkovať ju, inak iba urobí reklamu kamennej predajni,“ myslí si Jaroslav Klein, generálny riaditeľ spoločnosti Kaso Technologies, ktorá vytvorila informačný systém Baris či aplikáciu na nákupné zoznamy Shopiňo.

Firma Riešenia pomáha klientom presadiť sa v online biznise tak, že vytvára veľké e-shopy na mieru, ale venuje sa aj digitálnemu marketingu, aby zvýšila ich návštevnosť. Podľa jej výkonného riaditeľa Vladimíra Vaneka je kľúčové nastavenie mysle obchodníka. „Máme klientov, ktorí sa rozhodli expandovať do krajín, ktoré sú v internetovom nakupovaní menej rozvinuté a darí sa im rásť stovkami percent. Druhým dôležitým faktorom je mať vybudovaný tím,“ hovorí s tým, že skôr ako otázka, pre koho je internetový obchod vhodný, by malo zaznieť, pre koho nie je vhodný. „Medzi našimi klientmi je aj veľká drogéria iba s jednou pobočkou. Otvorila si e-shop v okolí Martina a funguje jej to tak, že majitelia sú spokojní. Aj menšie obchody vedia predávať na internete, preto si myslím, že je to pre všetkých,“ hodnotí Vladimír Vanek.

Trh má nevyužitý potenciál

Rastislav Bohunčák hovorí, že potenciál trhu v internetovom predaji vnímali už dlhšie a plánovali ho spustiť. Koronakríza ich však zmobilizovala a doslova k tomu prinútila, pretože ich dovtedajší hlavný biznis obmedzili protipandemické opatrenia. Vlani dosiahli tržby e-shopu Lunys tri milióny eur, tento rok za prvých osem mesiacov utŕžili štyri milióny. „Na to, aby ste sa mohli dostať na trh, musíte mať nejaké zázemie. Tradičný obchod má potenciál, má sortiment, priestory, ľudí, IT oddelenia. Vie sa zapojiť či s rozvozom domov, alebo výdajnými miestami v predajniach,“ myslí si. Lunys ponúka doručenie click & collect na druhý deň i v ten istý deň. V Bratislave skúša expresné doručenie, ale niekedy je to vzhľadom na dopravu nemožné.

Možností na doručenie nákupu je viacero. Niektorí obchodníci ponúkajú vyzdvihnutie v obchode, doručenie tovaru na ďalší deň, v ten istý deň, ale aj do 90 či 30 minút od objednávky. To, akú cestu si zvoliť, závisí od regiónu i možností obchodníka. „Niekto si získa zákazníkov tým, že si budú môcť vyzdvihnúť nákup cestou z práce v predajni či na pumpe. Pre ďalšieho bude riešením, ak bude môcť syn poslať mame na narodeniny fľašu francúzskeho vína,“ vysvetľuje Jaroslav Klein.

Alexander Jančo súhlasí, že iná forma doručenia môže byť vhodná pre zákazníka v Bratislave a iná pre zákazníka na dedine. „Predpokladám, že v slovenských podmienkach bude fungovať jeden veľký hráč a viacero malých a stredných, ktorí môžu využiť na doručovanie rôzne platformy, napríklad taxíky. Doručovacích služieb je na trhu okrem nás už iba pár. Ide o niekoľko tisíc áut, ale žiadne nemá chladničku na chladený a mrazený tovar. Bude teda nevyhnutné investovať do infraštruktúry,“ dodáva s tým, že aj úložné boxy Packety sa dajú transformovať na malé chladničky.

Tatiana Kapitánová

Súvisiace články:

Septembrové tržby maloobchodu vzrástli dm poskytne zákazníkom novú službu Parfuméria Douglas na českom a slovenskom trhu zdvojnásobila e-commerce Kaufland digitálne expanduje na Slovensko a do Českej republiky

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera