
Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) ako každoročne realizovalo prieskum medzi svojimi členmi z radov topmanažérov. Rok 2021 zhodnotili napriek negatívnym dopadom pandémie pozitívne. Miera spokojnosti bola dokonca najvyššia od začiatku zberu dát v roku 2019.
Respondenti prieskumu, ktorý zrealizovalo SZZV, pôsobia väčšinou v spoločnostiach s aktivitami na viacerých trhoch. V dotazníku mali možnosť vyjadriť sa k porovnaniu skúseností zo Slovenska s inými trhmi. Vývoj na našom trhu vnímalo až 71,4 % ako porovnateľný so situáciou v iných európskych krajinách, 28,6 % ho zhodnotilo ako lepší.
„Optimistické hodnotenie roka podľa svojich slovných komentárov dokázali dosiahnuť najmä vďaka novým produktom, inováciám a vnútorným transformáciám, s ktorými prichádzali počas celého roka,“ komentoval zistenia predseda predstavenstva SZZV Martin Mittner.
Obavy spôsobuje pandémia i rast cien
Očakávania roka 2022 sú podľa členov SZZV pozitívne, hoci miera optimizmu je najnižšia za obdobie tvorby tohto prieskumu. Svetlé vyhliadky pre tento rok má 78,6 % respondentov, z čoho úplne pozitívne 14,3 %, neutrálne vyjadrenie malo 14,3 % a skôr negatívne vidí rok 2022 len sedem percent respondentov.
„Obavy s novým rokom sú spojené hlavne s neistotami šírenia Covid-19 a nepredvídateľnosťou reakcií jednotlivých štátov na ňu. Prvýkrát v prieskume evidujeme aj obavu spojenú s rastom cien na strane dodávateľov, ako aj schopnosťou trhu prijať infláciu. Obzvlášť citlivo vnímajú situáciu v oblasti gastronomických a ubytovacích prevádzok, ktoré sú prirodzeným partnerom značkových výrobcov. Receptom na dosiahnutie úspechu aj v roku 2022 budú inovácie a vlastné úsilie smerujúce k priblíženiu sa k zákazníkom,“ hovorí výkonný riaditeľ SZZV Ľubomír Tuchscher.
Porastú ceny za reklamu?
Po roku 2021, v ktorom slovenskí značkoví výrobcovia očakávali zachovanie výšky výdavkov na reklamu, v roku 2022 predikujú ich navýšenie. 21,4% respondentov očakáva znižovanie výdavkov, 42,9 % zachovanie súčasného stavu a 35,7 % zvyšovanie výdavkov. Navonok optimistická vyhliadka pre médiá však okrem záujmu viac podporiť komunikáciu svojich produktov a služieb, je spojená s ohláseným zvýšením jednotkových cien reklamy.