
Práve december je každoročne mesiacom, kedy Slováci nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčeky pod vianočný stromček. Posledný štvrťrok je preto z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka, o čom informuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.
Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.
V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. „V roku 2019 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,74 mil. metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne šesťdesiat percent. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov,“ uvádza Eva Sadovská.
Za vianočné nákupy si výrazne priplatíme
Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2021 medziročne vyššie o 3,9 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky, zelenina, ovocie, mlieko a syry, chlieb a obilniny, ale priplatili sme si aj za mäso a mäsové výrobky, a to o 2,7 %. „Odhadujeme, že tempo zdražovania potravín do konca tohto roka ešte zrýchli. Za tohtoročný predvianočný nákup potravín tak zaplatí slovenská domácnosť približne o päť percent viac ako vlani,“ tvrdí Eva Sadovská.
Ktoré produkty zdražejú a ktoré vyjdú lacnejšie?
Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače, bicykle a šperky. Od 2 až 3 % si priplácame oproti minulému roku za hudobné nástroje, oblečenie, fotoaparáty, knihy, hodinky, ale aj výrobky pre domácich miláčikov. Za výrobky pre osobnú hygienu si priplácame oproti vlaňajšku 1,4 %. Za hračky a obuv platíme viac o 0,9 a 0,8 %. Cenovky na kávovaroch sú porovnateľné ako vlani, nakoľko si za ne v priemere priplácame iba 0,1 %. Lacnejšie ako pred rokom nás ale vychádzajú mobilné telefóny (o – 0,4 %) či športové vybavenie (o – 0,7 %).
December ako mesiac odpadov
Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. „Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 40 až 45 kg komunálneho odpadu na osobu. Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, tak darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli expirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety. Odporúčame preto aj v súvislosti s vianočnými sviatkami nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Na začiatok stačí napísať si nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať,“ dodáva Eva Sadovská.