logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kaufland v týchto dňoch venuje 100 000 eur trom vybraným organizáciám, ktoré pomáhajú...
  • Domáca maloobchodná sieť Coop Jednota pokračuje v podpore rozvoja slovenských miest a obcí....
  • Tesco sa v nezávislej ankete Najzamestnávateľ za rok 2022, ktorú každoročne vyhlasuje spoločnosť...
  • Nadácia Coop Jednota darovala Nemocnici s poliklinikou Brezno lekárske prístroje v hodnote 6 023...

Slováci najviac nakupujú v decembri. Tohtoročné Vianoce však budú drahšie

7. decembra 2021
Správy 0
935
Slováci najviac nakupujú v decembri. Tohtoročné Vianoce však budú drahšie

Práve december je každoročne mesiacom, kedy Slováci nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčeky pod vianočný stromček. Posledný štvrťrok je preto z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka, o čom informuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

Prečítajte si tiež
Pandémia produkciu odpadu nezastavila, porastie aj v nasledujúcich rokoch

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. „V roku 2019 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,74 mil. metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne šesťdesiat percent. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov,“ uvádza Eva Sadovská.

Prečítajte si tiež
Ekologické Vianoce: Ako prežiť sviatky bez zbytočného odpadu?

Za vianočné nákupy si výrazne priplatíme

Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2021 medziročne vyššie o 3,9 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky, zelenina, ovocie, mlieko a syry, chlieb a obilniny, ale priplatili sme si aj za mäso a mäsové výrobky, a to o 2,7 %. „Odhadujeme, že tempo zdražovania potravín do konca tohto roka ešte zrýchli. Za tohtoročný predvianočný nákup potravín tak zaplatí slovenská domácnosť približne o päť percent viac ako vlani,“ tvrdí Eva Sadovská.

Ktoré produkty zdražejú a ktoré vyjdú lacnejšie?

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače, bicykle a šperky. Od 2 až 3 % si priplácame oproti minulému roku za hudobné nástroje, oblečenie, fotoaparáty, knihy, hodinky, ale aj výrobky pre domácich miláčikov. Za výrobky pre osobnú hygienu si priplácame oproti vlaňajšku 1,4 %. Za hračky a obuv platíme viac o 0,9 a 0,8 %. Cenovky na kávovaroch sú porovnateľné ako vlani, nakoľko si za ne v priemere priplácame iba 0,1 %. Lacnejšie ako pred rokom nás ale vychádzajú mobilné telefóny (o – 0,4 %) či športové vybavenie (o – 0,7 %).

December ako mesiac odpadov   

Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. „Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 40 až 45 kg komunálneho odpadu na osobu. Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, tak darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli expirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety. Odporúčame preto aj v súvislosti s vianočnými sviatkami nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Na začiatok stačí napísať si nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť  a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať,“ dodáva Eva Sadovská.

 

Súvisiace články:

Pandémia produkciu odpadu nezastavila, porastie aj v nasledujúcich rokoch Ekologické Vianoce: Ako prežiť sviatky bez zbytočného odpadu? Inflácia v auguste zrýchlila, porastú aj ceny potravín infláciaMájová inflácia prekonala rekord

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera