Od októbra je na českom maloobchodnom trhu nový hráč, spoločnosť Torgretail CZ. Aktuálne tu prevádzkuje dva obchody Mere, do konca roka však plánuje otvoriť tretí a do dvoch rokov by malo byť v Česku približne 50 predajní. V budúcom roku má spoločnosť v pláne vstúpiť na slovenský trh. Pôvodne ruský koncept tvrdého diskontu sa pod značkou Mere rozvíja od roku 2009, v Európe pôsobí tretí rok. Overený formát a skúsenosti z trhu majú ambíciu osloviť spotrebiteľov, ktorí hľadajú možnosti lacného nákupu.
Maloobchodný reťazec predajní Mere je súčasťou skupiny spoločností Svetofor, jedného z najväčších ruských maloobchodných operátorov v diskontnom segmente. Predajne Svetofor sa nachádzajú v Rusku, Bielorusku a v strednej Ázii, a to v celkovom počte viac než 2500 miest predaja. Dnes má predajne vo formáte hard diskontu okrem Rumunska taktiež v Belgicku, Francúzsku, Taliansku, Nemecku, Poľsku, Rakúsku, Španielsku, Veľkej Británii, v pobaltských krajinách a na Ukrajine. Pripravuje sa vstup do Bulharska. Podľa zástupcov spoločnosti prispieva k rozvoju optimálnej infraštruktúry pre obchodný sektor, je obchodným nástrojom, ktorý umožňuje miestnym a regionálnym výrobcom a dodávateľom predávať ich výrobky čo najrýchlejšie a vo veľkých objemoch.
Mere oslovuje nízkou cenou
V prípade novootvorených predajní Mere nejde o obchod v susedstve, akým je napríklad Billa alebo Albert v Česku. „Všetky reťazce sú pre nás v podstate konkurenciou, ale naši zákazníci k nám prichádzajú raz, maximálne dvakrát za týždeň. Ide väčšinou o rodiny či majiteľov malých obchodov s potravinami alebo reštaurácie. Môžu u nás nakupovať bez obmedzení také množstvo výrobkov, aké potrebujú. Keď k nám prídu, vidia tovar za perfektnú cenu a chcú napríklad celú paletu, tak im ju predáme,“ vysvetľuje manažérka nákupu Natalie Sinkina.
Výber lokality určujú špecifické podmienky
Pre obchody Mere sú stanovené špeciálne podmienky. Lokalita musí byť vedľa cesty a veľkým parkoviskom a prístupom pre kamióny dodávateľov. Predajná plocha musí byť od 800 do 1200 metrov štvorcových, stropy musia byť vysoké dva až štyri metre. Dôvod? Obchody sú zároveň i skladmi, kde je tovar vystavený prevažne na paletách. „V Česku máme zatiaľ málo takých ponúk. Navrhujú nám, aby sme stavali, ale my nestaviame, máme záujem len o nájmy,“ vysvetľuje Natalie Sinkina. Dodáva, že obchody nezahŕňajú chladničky, len chladiaci priestor na 60 metroch štvorcových, kam môžu zákazníci aj s vozíkmi ísť a vybrať si tovar, ktorý potrebujú. Pokiaľ ide o zriadenie centrálneho skladu, dochádza k nemu až v okamihu, keď má tento retailer v danej krajine minimálne 10 obchodov. K tomu už prišlo napríklad v Nemecku alebo pobaltských krajinách.
Každá pobočka spoločnosti, ktorá má centrálu v Rusku, je v každom štáte samostatnou jednotkou. Môže zdieľať alebo odporúčať kontakty na dodávateľov, s ktorými má dobrú skúsenosť. Ale každú riadi samostatne vedenie, ktorá má k dispozícii nákupné oddelenie. Český tím aktuálne tvorí približne desať ľudí. Rovnaký počet pracovníkov ma na starosti taktiež jednotlivé miesta predaja. Otváracia doba je od 8 do 20-tej hodiny každý deň, okrem štátnych sviatkov.
Menší počet položiek, vyšší obrat tovaru
Sortiment zahŕňa približne 400 položiek potravinárskeho i nepotravinárskeho tovaru. Podiel medzi miestnymi a dovážanými produktmi je približne 70 ku 30 percentám. Asi desatinu tvorí ponuka tovarov z Ruska. Práve tieto potraviny, ako je napríklad čaj, patria k najžiadanejším. „Po novom máme v ponuke napríklad ruské kvalitné detské mydlo. Inak na základe nášho štandardu neposkytujeme zákazníkom príliš veľký výber medzi ponúkanými položkami. Podľa štatistík našich predajní je ideálne mať v sortimente z danej produktovej kategórie dve položky, obe za výhodnú cenu. Tým dosahujeme vysoký obrat tovaru,“ špecifikuje Natalie Sinkina. Dopĺňa, že medzi najžiadanejšie kategórie patrí alkohol, balené mäsové výrobky a údeniny, rovnako tak aj domáce potreby.
„Naše ceny sa pohybujú v nízkom a strednom segmente, prémiový u nás nenájdete. Sme schopní predávať aj výrobky s blížiacim sa dátumom minimálnej trvanlivosti, čomu zodpovedá aj jeho cena. Samozrejmostí je pritom upozornenie zákazníkov na túto skutočnosť,“ upresňuje.
Stratégia ponúknuť čo najnižšiu cenu
„Naša stratégia je ponúknuť zákazníkovi čo najnižšiu cenu. Dávame si na tovar prirážku od 15 do 18 percent, čo je náš jediný príjem. Naša marža môže klesať, aby cena bola naozaj dostupná. Máme stále rovnaké ceny, takzvané akčné ponuky nerobíme. Šetríme na všetkom tak, aby naše náklady boli čo možno najnižšie. To znamená prevažne paletový predaj beu krásnych regálov,“ približuje Natalie Sinkina. Vyjadruje sa aj k aktuálnej situácii na trhu: „Máme už teraz informácie od všetkých našich dodávateľov, že od nového roka budú musieť výrobky zdražieť, minimálne o 15 až 20 percent. Ich náklady na energie či dopravu stále rastú.“
Prednosť majú miestni dodávatelia
Predajca vždy dáva prednosť spolupráci s lokálnymi dodávateľmi, predovšetkým z logistických dôvodov. Rolu hrá tiež veľkosť dodávateľskej spoločnosti. Čím menšia, tým lepšia. Jeho politika pritom je, že nezalistuje tovar, u ktorého bude rozdiel oproti cene na trhu menší než 20 percent. Má tak nastavený centrálny účtovný systém, ktorým sa riadia všetky pobočky. Je možné zalistovať aj výrobky veľkých tradičných značiek, ale len so zľavou 40 %.
„Ak príde iný dodávateľ a ponúkne za daný výrobok nižšiu cenu, dávame možnosť tomu stávajúcemu, aby znížil cenu. Pokiaľ môže, dohodneme sa na novej cene. Ak nie, dopredáme jeho tovar a následne prechádzame k inému dodávateľovi. Snažíme sa, aby naša spolupráca s dodávateľmi bola bezproblémová a príjemná, aby všetko prebiehalo k obojstrannej spokojnosti. Novým dodávateľom zároveň otvárame trh,“ uvádza Natalie Sinkina. Rozhoduje podľa nej len ponúknutá cena, neexistujú žiadne poplatky, ktoré sú bežné u iných reťazcov. Nepraktizujú sa ani žiadne pokuty, napríklad za nedodanie zmluvne dohodnutého množstva tovaru. „Môže sa stať čokoľvek, a pokiaľ nastane problém, vždy dodávateľom vychádzame v ústrety. Nie je pre nás problém ani o dva týždne oneskorená dodávka. Na základe vzájomného dohovoru počkáme na ďalší závor,“ deklaruje.
Reklama bez letákov a inzercie
Politika investorov obchodníka je vôbec neinzerovať. Najlepšia reklama je podľa nich to, čo si ľudia o kvalite a cene ponúknutých výrobkov povedia medzi sebou. Všetko prebieha bez letákov, komunikáciu so zákazníkmi zaisťujú obchody a facebookový profil. Vedúci predajní ale môžu, po dohode s dodávateľmi, realizovať marketingové akcie, napríklad ochutnávky.