
Protipandemické opatrenia majú nedostatky a v ohrození je i bezpečnosť v predajniach, tvrdia zástupcovia Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO). Problematická môže byť podľa ich vyjadrení aj regulácia 25 metrov štvorcových predajnej plochy na zákazníka. Upozorňujú aj na problémy s testovaním zamestnancov.
Predajcovia potravín a drogistického tovaru združení v SAMO upozorňujú na formálne nedostatky vo vyhláške Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ SR), ktorá po novom reguluje činnosť obchodných domov či zabraňuje vstupu vyššiemu počtu zákazníkov do prevádzok. Jej súčasné znenie znemožňuje prístup do obchodných domov osobám mimo režimu OP (očkovaní, prekonaní), a to aj k tzv. esenciálnym prevádzkam, ktorými sú napríklad predajne potravín, drogérie, lekárne, ambulancie lekárov, prípadne prevádzky poskytujúce terapiu osobám so zdravotným postihnutím. Podľa súčasne platných opatrení by tak mala zostať zablokovaná výrazná časť lekární, vrátane tých, ktoré sú inak bežne otvorené a počas víkendových dní.
Aliancia upozorňuje na to, že pod pojmom obchodný dom sa podľa vyhlášky rozumie i samostatne stojaca predajňa potravín, ktorá by sa po novom mala riadiť režimom OP, a to napriek tomu, že ponúka esenciálny tovar. Takáto prevádzka totiž prenajíma menšiu časť predajnej plochy iným prevádzkam, preto sa podľa SAMO nevyhne problémom s definíciou obchodných domov.
Obmedzenie počtu zákazníkov v predajniach
SAMO vníma ako problematickú aj reguláciu obmedzenia predajnej plochy, a teda 25m2 na zákazníka. Zvýšiť počet m2 na zákazníka z 15 na 25 vnímajú ako kontraproduktívne a ak sa nezmení vyhláška v časti týkajúcej sa obchodných domov, tak sa obchodníci dostanú na hranu schopnosti pokryť základné potreby obyvateľov na Slovensku.
„Nemáme vedomosť, že by v niektorej inej krajine platili takto striktné pravidlá na vstup do predajní s esenciálnym tovarom. Nie je ani nikde preukázané, že v obchodoch prichádza k šíreniu vírusu, naopak, pre prísnu disciplínu v rámci obchodov, špeciálne s esenciálnym tovarom, patria tieto prevádzky celosvetovo k najbezpečnejším,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda SAMO.
Testovanie zamestnancov zostáva otvorené
Aliancia tiež upozorňuje na ďalší potenciálny problém súvisiaci s nedostupnosťou dostatočného množstva testov na trhu, potrebných na avizované povinné testovanie zamestnancov. „Iba naši obchodníci majú viac ako 30 tisíc zamestnancov. Nielenže sú testy v dostatočnom počte nedostupné, ale aj keby boli, vylúčená je ich distribúcia na všetky pracoviská obchodníkov do pondelka 22. 11. 2021,“ upozorňuje Martin Krajčovič. „Dokonca, ani tie obchodné reťazce, ktoré, predvídajúc takúto situáciu, si testy objednali vopred, tieto im doteraz neboli dodané,“ dodal Martin Krajčovič. SAMO upozorňuje, že problém sa netýka iba obchodníkov, ale rovnako aj ich dodávateľov, ktorí čelia rovnakému problému.
Hrozí nedostatok personálu?
Súvisiacim problémom je aj hroziaci nedostatok personálu v predajniach. Zisťovať zaočkovanosť zamestnancov zamestnávateľom totiž až doteraz nebolo možné. „Berúc do úvahy, že zaočkovanosť personálu obchodov, najmä v regiónoch s nízkou zaočkovanosťou obyvateľstva môže byť približne rovnaká, nie je vylúčené, že po kontrole Covid passov zamestnancov zistíme, že na otvorenie predajne ich nie je dostatok. Je preto reálna hrozba, že niektoré predajne potravín a drogistického tovaru by zostali v niektorých regiónoch Slovenska od pondelka zatvorené, ak sa táto povinnosť stanoví takto na poslednú chvíľu,“ hovorí Martin Krajčovič. Obchodníci pritom majú informácie od niektorých dodávateľov, že z rovnakého dôvodu budú mať problémy dodať do predajní niektoré potraviny v objednaných množstvách.
Otvorená zostáva aj otázka úhrady povinných testov zamestnancov, ktorá zatiaľ nie je legislatívne upravená a pohybuje sa v rovine verbálnych sľubov, že budú uhradené štátom. Nedoriešený zostáva aj veľmi dôležitý problém nakladania s použitým biologickým odpadom (použitými testami), keďže ani táto problematika nie je nijako upravená.