Tržby maloobchodu od vypuknutia pandémie Covid-19 klesajú. Podľa analýzy Petra Strculu, trénera obchodných zručností si maloobchodné prevádzky neuvedomujú, že až 70 % predajov v maloobchode tvorí spontánny nákup tovarov a služieb, ktoré si ľudia neprišli pôvodne kúpiť. Ak teda ponúkajú len to, po čo zákazníci úmyselne prišli, prichádzajú o väčšinu možnej tržby. Kľúčovým prvkom pre zmenu však môže byť investícia do vzdelávania.
Maloobchodné prevádzky na Slovensku prichádzajú denne o desaťtisíce eur. Ak totiž predávajú len to, po čo zákazníci úmyselne prišli, prichádzajú o väčšinu svojej možnej tržby. Rozhodujúce je pritom podľa analýzy Petra Strculu práve vzdelávanie. „Na Slovensku je viac podávačov, ako predavačov. Majitelia maloobchodných prevádzok totiž vôbec neinvestujú do vzdelávania seba a svojich zamestnancov. Zaostávame jednak za vyspelými, ako aj okolitými krajinami,“ konštatuje Peter Strcula. Počas uplynulých týždňov spoločnosť Packeta spolu s Petrom Strculom zorganizovala sériu webinárov pre maloobchodné prevádzky zdarma.
Vzdelávanie ako podpora predaja
O tom, že vzdelávanie funguje dokazujú aj výsledky prieskumu medzi firmami, ktoré absolvovali webinár. Podľa uskutočneného prieskumu sa polovici hodnotených firiem preukázateľne zvýšili tržby do 20 %. Majitelia pritom predpokladajú, že z dlhodobejšieho hľadiska očakávajú zvýšenie tržieb o 30 %. „Utvrdili sme sa v tom, že to, čo robíme, robíme dobre a je potrebné v tom pokračovať. Zaujímavé boli typy z oblasti merchandising, či práca so službami Google. Odzneli aj praktické rady o prístupe majiteľa k zamestnancom či spolupracovníkom. Aktuálne pracujeme na hodnotovej krivke a SWOT analýze. Snažíme sa robiť veci inak a môžem povedať, že to funguje,“ konštatuje Ľubica Palaštiová za predajňu Brilloptik z Levíc.
Lepšia komunikácia predajcov
Aj s menším počtom zákazníkov je možné udržať, či dokonca navýšiť tržby, a to pri zlepšení predajných a komunikačných schopností predajcov. Pomôcť tomu môže aj e-book Obchodnícke desatoro maloobchodu. Praktický návod je určený pre predajcov v kontakte so zákazníkmi a pre majiteľov maloobchodu. Tipy sú zamerané na zvýšenie tržieb a predaja. „Radi by sme ešte viac podporili slovenských živnostníkov a malých a stredných podnikateľov tým, že im pomôžeme zlepšiť ich praktické obchodnícke zručnosti. Práve vzdelávanie je jedným z nástrojov, ktorým získajú výhodu pri konkurenčnom boji s veľkými nadnárodnými firmami a reťazcami. Ak sa bude dariť im, bude sa dariť aj nám,“ konštatuje Alexander Jančo.
Publikácia vznikla z reálnych skúsenosti obchodníka Petra Strculu z návštev výdajných miest Packety po celom Slovensku. „Malé prevádzky majú neraz lepšie produkty a služby, nižšie ceny než veľké medzinárodné siete. Nevedia sa však tak dobre predať. Ak zapracujú na ich schopnosti predávať, okamžite sa to prejaví v raste ich tržieb,“ konštatuje Peter Strcula. E-book Obchodnícke desatoro maloobchodu si môžu záujemcovia stiahnuť na stránkach www.peterstrcula.com/desatoro.