logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Prečo nemôžu byť lieky na pultoch?

10. novembra 2021
Publicistika 0
2201
Prečo nemôžu byť lieky na pultoch?

Síce dostali prívlastok voľnopredajné, ale ich predaj až taký voľný nie je. Lieky proti kašľu, horúčke či črevným problémom, ktoré sa bežne používajú na samoliečbu, sa v zahraničí dajú kúpiť aj v supermarketoch či na čerpacích staniciach. Na Slovensku to však nie je možné a spotrebitelia sa k nim dostanú iba v lekárňach. Obchodníci by však uvoľnenie regulácie uvítali. Vyššia konkurencia by mohla znamenať, že by ich spotrebiteľská cena klesla.

Pečivo, mäsové výrobky, jogurty, ovocie a k tomu ešte jeden Ibalgin na bolesť hlavy. Aj takto môže vyzerať nákupný košík zákazníka v bežnom českom supermarkete. Avšak určite nie na Slovensku. Téma predaja voľnopredajných liekov mimo lekární sa objavuje už roky, ale doposiaľ sa nenašla politická vôľa na to, aby sa uvoľnila legislatíva. Mnohí obchodníci by zmenu opatrení privítali. Argumentujú aj tým, že spotrebitelia by tak získali viacero výhod.

Prečítajte si tiež
Septembrové tržby maloobchodu vzrástli

„Ľudia nepotrebujú lieky iba od ôsmej do šiestej, choroba sa neobmedzuje len na pracovné dni,“ povedal ešte v roku 2004 vtedajší minister zdravotníctva Rudolf Zajac (ANO). Otvoril tak diskusiu o tom, prečo by lieky na kašeľ, horúčku či nádchu nemohli predávať napríklad aj supermarkety. Navrhovaná zmena sa dokonca dostala na rokovanie do parlamentu, ale napokon ním neprešla.

O pár rokov neskôr sa k téme vrátilo ministerstvo financií pod vedením Ivana Mikloša (SDKÚ). V Národnom programe reforiem z roku 2011 navrhovalo, aby sa lieky bez predpisu mohli nakupovať aj v obchode. „Konkurencia na trhu s liekmi sa posilní novelou zákona o liekoch, ktorá uvoľní predaj voľnopredajných liekov, teda liekov vydávaných bez lekárskeho predpisu, v iných registrovaných predajniach a uvoľní predaj liekov aj cez internet,“ uvádzal materiál.

Prečítajte si tiež
Potraviny dramaticky prepisujú cenovky

Otvorenie trhu malo zvýšiť konkurenčný tlak, zlepšiť ich celkovú dostupnosť pre spotrebiteľov a znížiť ich cenu. S rezortom financií sa však nestotožnilo ministerstvo zdravotníctva a jeho šéf Ivan Uhliarik (KDH) sa postavil proti návrhu s tým, že pacientom by pri nákupe liekov v obchodoch chýbalo odborné poradenstvo. Navyše vtedajšia vláda padla, a tak z návrhu nebolo nič.

Proti dostupnosti voľnopredajných liekov mimo lekární sa dlhodobo stavajú lekárnici. Slovenská lekárnická komora viackrát argumentovala tým, že takýto krok by znamenal zvýšené riziko poškodenia zdravia ľudí a lieky by sa tým degradovali na bežný spotrebný tovar.

České skúsenosti

Voľnopredajné lieky sa dajú bežne kúpiť v obchodoch viacerých krajín vrátane Česka, Poľska, Rakúska či Nemecka. V Česku sa trh s liečivami uvoľnil ešte v roku 1998. Mimo lekární tam však možno predávať iba vybrané lieky, ktoré sú vhodné a bežne používané na samoliečbu. Ide o približne 300 položiek, z ktorých väčšinu tvoria liečivé čaje, ale na zozname sa nachádzajú aj lieky na nádchu, horúčku, bolesť, alergie či tráviace a črevné problémy.

Pracovníci všetkých nelekárenských predajných miest musia prejsť školením a získať certifikát spôsobilosti predaja vyhradených liečivých prípravkov. Úzky sortiment i povinnosti navyše spočiatku českých obchodníkov od predaja liekov odrádzali, ale trend sa začal pred pár rokmi meniť. Túto možnosť využívajú napríklad reťazce dm drogerie markt, Teta, Žabka či Coop, ale aj siete čerpacích staníc.

„Ľudia na našich predajných miestach, čo sú predovšetkým čerpacie stanice Benzina, Shell a OMV, predajne Pont na vlakových a autobusových staniciach a vybrané ubytovacie zariadenia a kúpele, oceňujú predovšetkým to, že majú lieky k dispozícii v okamihu, keď ich potrebujú,“ konštatoval pred časom pre časopis Zboží&Prodej Petr Malíř, riaditeľ spoločnosti Medipoint Services, ktorá predajné miesta prevádzkuje. Ako dodal, ľudia najčastejšie hľadali úľavu od akútnych problémov na cestách, ako napríklad bolesť hlavy, črevné problémy alebo bolesť chrbta.

Český Státní ústav pro kontrolu léčiv v súčasnosti eviduje viac ako 3 400 predajných miest, z ktorých sa mnohé nachádzajú v obchodoch na vidieku. Práve obyvatelia menších obcí často nemajú vo svojom bydlisku k dispozícii lekáreň, prípadne majú mimo jej otváracích hodín sťažený prístup k nákupu potrebných liekov.

Rastúci segment vitamínov

Zdravý životný štýl je trendom už niekoľko rokov. Pandémia ochorenia covid-19 však odštartovala ešte vyšší záujem spotrebiteľov o ich zdravie. V slovenských predajniach sa to prejavilo na výsledkoch predaja výživových doplnkov a vitamínov, ale aj ovocia a zeleniny.

„Segment výživových doplnkov v dm permanentne rastie a navyše aj koronakríza podnietila u zákazníkov vyšší záujem o vlastné zdravie v zmysle prevencie a posilnenia imunity. To sa výrazne odzrkadlilo na odpredajoch vitamínov a výživových doplnkov aj v našej sieti,“ vysvetľuje sortimentná manažérka siete dm drogerie markt Petra Kucejová. Ako pokračuje, v roku 2020 rástla kategória medziročne o viac ako 52 % a v roku 2021 v medziročnom porovnaní o 32 %. Sieť vo vybraných filiálkach, ktoré majú väčšiu predajnú plochu, ponúka širší sortiment výživových doplnkov. Vzhľadom na zvýšený záujem zákazníkov o sortiment dm plánuje rozšíriť tento koncept na čo najväčší počet filiálok, či už novootvorených, alebo regenerovaných.

Vitamínové doplnky sú v sieti Fresh najviac dynamicky rastúcou kategóriou. Najvyšší nárast predaja zaznamenali, prirodzene, počas prvej vlny pandémie, keď sa mnohí ľudia chceli zvýšeným užívaním vitamínov vyhnúť nákaze a posilniť si svoju imunitu, ktorá je spájaná predovšetkým s vitamínom D. „Dnes už nárast nie je taký silný, ale o túto komoditu je stále veľký záujem,“ potvrdzuje Martin Labaš, obchodný riaditeľ spoločnosti Labaš, ktorá sieť prevádzkuje. Coop Jednota Slovensko zaznamenala počas pandémie (marec 2020 – február 2021) vyšší záujem zákazníkov o vitamínové doplnky oproti predchádzajúcemu obdobiu o 28 %.

 

Ak by sa slovenská legislatíva uvoľnila a umožnila by obchodníkom ponúkať voľnopredajné lieky, viacerí by túto možnosť využili. Sieť dm drogerie markt by ich do svojho sortimentu určite zaradila. „Zo strany zákazníkov predpokladáme o tento typ sortimentu vysoký záujem. Najväčším plusom, ktorý by mohla priniesť takáto zmena legislatívy, je jednoznačne ľahšia dostupnosť liekov pre našich zákazníkov. A podľa skúseností napríklad zo susednej Českej republiky aj zníženie cien pre konečného spotrebiteľa,“ uvádza Petra Kucejová. Sieť Fresh by bola predaju voľnopredajných liekov otvorená a pri ich ponuke v maloobchode vníma len pozitíva. „Zákazník by si mohol vybaviť nákup na jednom mieste. Popri nákupe potravín by vedel rýchlo nakúpiť aj bežne užívané lieky proti bolesti, ktoré sú dostupné v lekárňach bez predpisu,“ myslí si Martin Labaš.

Vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednoty Slovensko Branislav Lellák hovorí, že v prípade zmeny legislatívy by predaj voľnopredajných liekov zvážili. „Režim voľného predaja liekov má svoje výhody, napríklad zvýšenie nákupného komfortu spotrebiteľov dostupnosťou vyhradených liekov, zníženie cien liekov v lekárňach vďaka konkurencii v maloobchode, konkurenčná výhoda maloobchodov predávajúcich lieky vo vzťahu k iným obchodom, ktoré lieky nebudú predávať,“ vyratúva. Na druhej strane však priznáva, že pre maloobchod by to znamenalo ďalšiu administratívu, ako aj zvýšenie nákladov. Bolo by totiž potrebné zabezpečiť povolenia na výdaj vyhradených liekov, vyškoliť personál a lieky si navyše vyžadujú osobitný režim pri manipulácii, umiestnení či skladovaní.

V hre sú plusy aj mínusy

Ako hlavné plusy otvorenia predaja sa spomínajú hlavne väčšia dostupnosť liekov aj konkurenčný tlak na ich spotrebiteľskú cenu. Ako možné riziká sa uvádzajú najmä neodbornosť pri predaji, ako aj vyššia spotreba liekov. „Nepredpokladáme, že by lepšia dostupnosť liekov zvýšila ich spotrebu. Ak niekto potrebuje liek na bolesť hlavy alebo hrdla, ide si ho kúpiť do lekárne. Ak lekáreň v okolí nie je, ušetrila by ľahšia dostupnosť voľnopredajných liekov zákazníkom čas aj peniaze, ktorý by museli investovať do cestovania za ich nákupom. Navyše je prirodzené, že širšie konkurenčné prostredie tlačí cenu produktov nadol,“ tvrdí Petra Kucejová. Martin Labaš konštatuje, že zníženie cien takýchto liekov by po uvoľnení opatrení bolo dosť možné. Pozorovať sa to podľa jeho slov dá pri vitamínoch, ktoré majú v supermarketoch v porovnaní s lekárňami nižšie prirážky.

Podľa odborníka na zdravotníctvo môže za prísnu reguláciu pri voľnopredajných liekoch chýbajúca kultúra takéhoto predaja v našom prostredí. „Možno je to aj silným vplyvom lekárnickej loby, možno slabou odvahou politických lídrov a možno mixom oboch, respektíve viacerých faktorov. Do úvahy treba brať aj populizmus, ktorý sa odvoláva na zníženú bezpečnosť konzumentov,“ vysvetľuje analytik INEKO Dušan Zachar. Súhlasí s tým, že uvoľnenie by zvýšilo dostupnosť, stlačilo ceny smerom nadol, ale zároveň vidí aj riziko vyššej spotreby liekov, keďže by boli k spotrebiteľom geograficky, časovo i finančne bližšie. „V dôsledku konkurenčného tlaku môžu skrachovať niektoré lekárne, ktorých marže pri väčšine sortimentu sú regulované, a tak pacienti môžu mať horšiu dostupnosť pri receptových liekoch,“ myslí si Dušan Zachar.

Ministerstvo zdravotníctva eviduje záujem o uvoľnenie pravidiel predaja tohto sortimentu. „Argumentácia zvýšením dostupnosti lieku občanovi je relevantná, tento prístup aplikujú iné krajiny, napríklad v Česku je zavedený predaj niektorých druhov liekov aj mimo priestoru lekární,“ uvádza hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová. Nevýhodou takéhoto prístupu je podľa jej slov chýbajúci odborný výdaj lieku a nižšia informovanosť pacienta. „Neodborným zaobchádzaním s liekom môže dôjsť k nadužívaniu až intoxikácii liekmi. Odborne spôsobilá osoba pacienta informuje o správnom spôsobe užívania lieku, možných interakciách a správnom skladovaní a zaobchádzaní s liekom po jeho exspirácii,“ konštatuje. Podľa slov Zuzany Eliášovej je ministerstvo zdravotníctva otvorené odbornej diskusii k tejto téme, ale v súčasnosti neiniciuje legislatívne zmeny, ktoré by umožnili predaj liekov, ktorých výdaj nie je viazaný na lekársky predpis, mimo lekární.

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

Súvisiace články:

Septembrové tržby maloobchodu vzrástli Potraviny dramaticky prepisujú cenovky Kongres Samoška: E-shop sa oplatí veľkým, ale aj malým

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera