
Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v septembri 2021 medziročný nárast až o 5,3 %. Podľa vyjadrení Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) si však maloobchodné tržby polepšili aj oproti obdobiu pred pandémiou o takmer 12 %. Kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb vyšším ako 40 % sú nešpecializované predajne, teda hypermarkety a supermarkety. Informuje o tom analytička Wood & Company Eva Sadovská.
Septembrové tržby nešpecializovaných predajní, teda hypermarketov a supermarketov na Slovensku zaznamenali na medziročnej báze nárast o 1,3 %. Dobrou správou je, že aj ostatné oblasti maloobchodu zaznamenali v septembri 2021 nárast tržieb. „Prvý mesiac nového školského roka prial maloobchodu s tovarom na kultúru a rekreáciu v špecializovaných predajniach, ktoré vykázali medziročný nárast tržieb o 15,9 percenta. Darilo sa aj predajniam s ostatným tovarom pre domácnosť, kde bol zaznamenaný nárast tržieb o takmer desať percent. V stánkoch a na trhoch bol evidovaný rast tržieb na úrovni 13,8 percent. Pokles tržieb oproti septembru 2020 zaznamenal iba maloobchod so zariadeniami IKT v špecializovaných predajniach a to o takmer 15 percent,“ informuje Eva Sadovská.
Ktoré zmeny v nákupnom správaní sú preceňované?
V určitých etapách pandémie zákazníci navštevujú menej častejšie obchody, ale za to ich nákupné košíky sú plnšie, v priemere o 25 %. V snahe ušetriť zase v niektorých prípadoch uprednostňujú lacnejšie varianty produktov pred luxusnejšími. V čase pandémie zároveň čiastočne alebo aj úplne obmedzujeme nakupovanie v okolitom zahraničí. „Niektoré zmeny v nákupnom správaní sa ale ukázali ako dočasné a zbytočne preceňované. Ide napríklad o nakupovanie cez e – shopy. Mnohé kamenné obchody si kvôli lockdownu vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály. No ani tie im ich obvyklé tržby počas lockdownu nedokázali zabezpečiť. Zjednodušene povedané, cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Mnohí zákazníci nákupy posúvali počas lockdownu na neskôr, očakávajúc, kedy budú fyzické obchody opäť otvorené,“ tvrdí Eva Sadovská.
Faktory, ktoré hrajú proti e-shopom
Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je podľa Evy Sadovskej aj naďalej kľúčový práve kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať taktiež k dispozícii ihneď. Pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Niektorí spotrebitelia nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia nakupovať kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne, online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme predaja. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach.