logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Spotrebitelia chcú výrobky v ekologických obaloch

4. novembra 2021
Správy 0
11499
Spotrebitelia chcú výrobky v ekologických obaloch

Zákazníci sa pri svojich nákupoch v posledných rokoch rozhodujú napríklad aj podľa toho, odkiaľ potraviny pochádzajú, či majú prírodné zloženie, alebo či ich vyrobili v súlade s trvalou udržateľnosťou. Najnovšie sa medzi tieto kritériá zaraďujú aj zvýšené nároky na obal, ktorý sa krátko po nákupe stáva odpadom. Mnohí spotrebitelia sú v tejto požiadavke takí striktní, že uprednostňujú nákupy v bezobalových predajniach. Nie všetky potraviny sa však dajú predávať bez obalu. Aby sa predišlo ich priskorému znehodnoteniu a zachovala sa ich kvalita aj hygiena pri predaji, musia byť chránené. Najlepšie obalom, ktorý je ekologický.

Už pri letmom pohľade na regály supermarketov je jasné, že v súčasnosti ako obalový materiál prevláda plast. Veľký boom výroby a používania plastov odštartoval v polovici minulého storočia. Odvtedy sa reálne zrecyklovalo alebo znehodnotilo len menej ako 9 % z doteraz vyrobených plastov. „Viete si predstaviť, že za 70 rokov je viac ako 90 percent doteraz vyrobených plastov stále medzi nami? V lepšom prípade sú na registrovaných skládkach, ale až tretina z nich je voľne pohodená v prírode a oceánoch. To je odstrašujúca predstava,“ uvádza Július Mazán, innovation manager spoločnosti Smurfit Kappa Obaly Štúrovo.

Hlavne keď vieme, že až polovica z týchto plastových odpadov vznikla za posledných desať rokov, pretože trend používania plastov z roka na rok rýchlo rastie. Plastové obaly v súčasnosti tvoria až 40 % z celkovej produkcie plastov. Medzi životným cyklom rýchloobrátkového tovaru a jeho plastovým obalom je pritom diametrálny rozdiel. Kým potravinu domácnosť rýchlo spotrebuje, takýto obal ostáva „žiť“ na skládke či v prírode stovky ba až tisícky rokov.

Výrobcovia, obchodné reťazce, ale aj zákazníci si uvedomujú nutnosť zmeny prístupu k udržateľným obalom. Podľa prieskumu GfK viac ako 45 % zákazníkov očakáva, že práve výrobcovia potravín prevezmú zodpovednosť a iniciatívu pri udržateľnom prístupe pri výbere obalových materiálov. Podľa prieskumu je tento trend viac viditeľný medzi zákazníkmi na Slovensku oproti českým zákazníkom. V zmysle očakávania spotrebiteľov majú mnohí výrobcovia i obchodníci vypracovanú stratégiu na radikálne zníženie podielu plastov pri balení svojich výrobkov.

V súčte šetrnejší prístup k prírode

Čím ich však nahradiť? Prirodzenou alternatívou sú papierové obaly pod značkou SafeFood. Veľa zástancov plastov síce s obľubou prezentuje porovnanie, podľa ktorého plasty generujú počas svojho výrobného procesu menej oxidu uhličitého ako papier. Tieto údaje však zachytávajú len periódu výroby obalu, nie celého cyklu jeho používania.

Papierové obaly sú primárne vyrábané z drevnej buničiny, ktorá je vo forme recyklovaného papiera opätovne použiteľná na výrobu obalu až osemkrát. „Počas niekoľkoročného rastu strom svojou fotosyntézou absorbuje veľké množstvo oxidu uhličitého. Takže keď vyrobíte obal z čistej buničiny, napriek tomu, že využijete mnoho energetických zdrojov, ktoré vytvárajú oxidu uhličitý, papierový obal bude stále CO2 negatívny,“ vysvetľuje Július Mazán. Postupnou recykláciou a opätovnou výrobou, teda použitím energetických zdrojov, sa CO2 stopa papierového obalu, samozrejme, zväčšuje. Napriek tomu je však dôležité, že v akomkoľvek cykle papierový obal skončí na skládke, degraduje do dvoch mesiacov. A to je podstata rozdielu v porovnaní s inými obalmi na priamy styk s potravinami.

Pri papierových obaloch pretrváva obava, že môžu za zmenšovanie plochy lesných porastov. Mechanizmus dopytu a spotreby dreva ako základnej suroviny pre výrobu papierových obalov je však regulovaný renovovanými celosvetovými organizáciami, napríklad FSC – Forest Stewardship Council (Rada pre lesné hospodárstvo). Papierové obaly označené certifikátom FSC označujú produkty, ktoré pochádzajú zo zodpovedne obhospodarovaných lesov. „Certifikát zaručuje, že drevo bolo vyťažené a spracované environmentálne, sociálne a ekonomicky zodpovedne. Dnes je vo svete certifikovaných približne 200 miliónov hektárov lesa v 85 krajinách sveta. Takmer polovica všetkých lesov s certifikáciou FSC sa nachádza v Európe, pričom každoročne rastie o jeden milión hektárov,“ vysvetľuje Július Mazán.

Nie je papier ako papier

Na trhu je dostupných viacero ponúk na papierové obaly. Nie všetky sú však vhodné na priamy styk s potravinami. Väčšina z nich pochádza zo zahraničia a tieto papierové obaly sú štandardizované podľa požiadaviek iných výrobcov potravín. Lokálni producenti majú preto len obmedzené možnosti na nich čokoľvek meniť. Slovenská legislatíva pritom veľmi jednoznačne určuje podmienky používania obalov pre priamy styk s potravinami a je riskantné tieto pravidlá podceňovať.

V tom prípade to totiž môže znamenať hazard so životmi spotrebiteľov. „Keďže každá potravina má špecifické zloženie, na ochranu zdravia je nutné pri návrhu papierového obalu prihliadať na zloženie potravín a očakávanú dĺžku jej skladovania – dobu trvanlivosti,“ ozrejmuje Július Mazán. Rozmer a tvar obalu sa odvíja od objemu, typu a senzitivity potraviny, taktiež od procesu balenia a skladovania u výrobcu. Správne definovanie papierového typu obalu vhodného na priamy styk s potravinami dokáže zhodnotiť expertný tím spoločnosti Smurfit Kappa Obaly Štúrovo.

Spoločnosť Smurfit Kappa vyrába základnú surovinu – papier, z toho základný obalový materiál – vlnitú lepenku a nakoniec finálny produkt – papierový obal. Vďaka komplexne vybaveným najmodernejším výrobným kapacitám je Smurfit Kappa v Štúrove veľmi flexibilná a dokáže ponúknuť riešenia upravené na konkrétnu potrebu potraviny, podľa limitov a požiadaviek na migráciu nebezpečných látok a zabezpečenia ochrany kvality potraviny, ktoré vedú k ochrane zdravia spotrebiteľov. Spomínané papierové obaly na priamy styk s potravinami ponúka pod značkou SafeFood.

Riešenia pre všetkých

Takéto papierové obaly možno baliť ručne i na baliacich linkách. „Náš tím má skúsenosti s oboma procesnými riešeniami a dokáže poradiť výrobcom potravín vhodnú metódu balenia. Okrem ponuky obalov spoločnosť Smurfit Kappa ponúka a vyrába aj baliace linky pre rôzne typy potravín. Ročne spoločnosť vyrobí a predá viac ako 200 baliacich liniek s niekoľkoročnou skúsenosťou pre rôzne komplexné obalové riešenia, od najjednoduchších až po plne automatické sofistikované riešenia,“ hovorí Július Mazán.

Spoločnosť má k dispozícii viacero podporných aplikácií na výpočet funkčných parametrov obalov, ale aj výpočtu a porovnania hodnoty obalu za peniaze. Jedna z týchto aplikácií veľmi presne počíta aj spotrebu oxidu uhličitého počas výroby obalu, jeho dopravy až do dobu znehodnotenia. „Takýmto prepočtom dokážeme spočítať aj alternatívne obaly, napríklad plasty, a tým vieme veľmi presne predpovedať úsporu oxidu uhličitého pre ktorékoľvek obalové riešenie vrátane zmeny baliaceho procesu a efektivity dopravy. Na záver chcem zdôrazniť našu aktuálne dostupnú ponuku na bezpečné a zároveň ekologické riešenie priameho balenia potravín SafeFood. V prípade záujmu výrobcov potravín o SafeFood obal sme plne k dispozícii, môžu nás kedykoľvek kontaktovať,“ dodáva Július Mazán.

Web: www.smurfitkappa.com

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera