logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....
  • Program Slovensko platí kartou od spoločnosti Visa je zameraný na podporu malých a stredných...

Spotrebitelia chcú výrobky v ekologických obaloch

4. novembra 2021
Správy 0
11854
Spotrebitelia chcú výrobky v ekologických obaloch

Zákazníci sa pri svojich nákupoch v posledných rokoch rozhodujú napríklad aj podľa toho, odkiaľ potraviny pochádzajú, či majú prírodné zloženie, alebo či ich vyrobili v súlade s trvalou udržateľnosťou. Najnovšie sa medzi tieto kritériá zaraďujú aj zvýšené nároky na obal, ktorý sa krátko po nákupe stáva odpadom. Mnohí spotrebitelia sú v tejto požiadavke takí striktní, že uprednostňujú nákupy v bezobalových predajniach. Nie všetky potraviny sa však dajú predávať bez obalu. Aby sa predišlo ich priskorému znehodnoteniu a zachovala sa ich kvalita aj hygiena pri predaji, musia byť chránené. Najlepšie obalom, ktorý je ekologický.

Už pri letmom pohľade na regály supermarketov je jasné, že v súčasnosti ako obalový materiál prevláda plast. Veľký boom výroby a používania plastov odštartoval v polovici minulého storočia. Odvtedy sa reálne zrecyklovalo alebo znehodnotilo len menej ako 9 % z doteraz vyrobených plastov. „Viete si predstaviť, že za 70 rokov je viac ako 90 percent doteraz vyrobených plastov stále medzi nami? V lepšom prípade sú na registrovaných skládkach, ale až tretina z nich je voľne pohodená v prírode a oceánoch. To je odstrašujúca predstava,“ uvádza Július Mazán, innovation manager spoločnosti Smurfit Kappa Obaly Štúrovo.

Hlavne keď vieme, že až polovica z týchto plastových odpadov vznikla za posledných desať rokov, pretože trend používania plastov z roka na rok rýchlo rastie. Plastové obaly v súčasnosti tvoria až 40 % z celkovej produkcie plastov. Medzi životným cyklom rýchloobrátkového tovaru a jeho plastovým obalom je pritom diametrálny rozdiel. Kým potravinu domácnosť rýchlo spotrebuje, takýto obal ostáva „žiť“ na skládke či v prírode stovky ba až tisícky rokov.

Výrobcovia, obchodné reťazce, ale aj zákazníci si uvedomujú nutnosť zmeny prístupu k udržateľným obalom. Podľa prieskumu GfK viac ako 45 % zákazníkov očakáva, že práve výrobcovia potravín prevezmú zodpovednosť a iniciatívu pri udržateľnom prístupe pri výbere obalových materiálov. Podľa prieskumu je tento trend viac viditeľný medzi zákazníkmi na Slovensku oproti českým zákazníkom. V zmysle očakávania spotrebiteľov majú mnohí výrobcovia i obchodníci vypracovanú stratégiu na radikálne zníženie podielu plastov pri balení svojich výrobkov.

V súčte šetrnejší prístup k prírode

Čím ich však nahradiť? Prirodzenou alternatívou sú papierové obaly pod značkou SafeFood. Veľa zástancov plastov síce s obľubou prezentuje porovnanie, podľa ktorého plasty generujú počas svojho výrobného procesu menej oxidu uhličitého ako papier. Tieto údaje však zachytávajú len periódu výroby obalu, nie celého cyklu jeho používania.

Papierové obaly sú primárne vyrábané z drevnej buničiny, ktorá je vo forme recyklovaného papiera opätovne použiteľná na výrobu obalu až osemkrát. „Počas niekoľkoročného rastu strom svojou fotosyntézou absorbuje veľké množstvo oxidu uhličitého. Takže keď vyrobíte obal z čistej buničiny, napriek tomu, že využijete mnoho energetických zdrojov, ktoré vytvárajú oxidu uhličitý, papierový obal bude stále CO2 negatívny,“ vysvetľuje Július Mazán. Postupnou recykláciou a opätovnou výrobou, teda použitím energetických zdrojov, sa CO2 stopa papierového obalu, samozrejme, zväčšuje. Napriek tomu je však dôležité, že v akomkoľvek cykle papierový obal skončí na skládke, degraduje do dvoch mesiacov. A to je podstata rozdielu v porovnaní s inými obalmi na priamy styk s potravinami.

Pri papierových obaloch pretrváva obava, že môžu za zmenšovanie plochy lesných porastov. Mechanizmus dopytu a spotreby dreva ako základnej suroviny pre výrobu papierových obalov je však regulovaný renovovanými celosvetovými organizáciami, napríklad FSC – Forest Stewardship Council (Rada pre lesné hospodárstvo). Papierové obaly označené certifikátom FSC označujú produkty, ktoré pochádzajú zo zodpovedne obhospodarovaných lesov. „Certifikát zaručuje, že drevo bolo vyťažené a spracované environmentálne, sociálne a ekonomicky zodpovedne. Dnes je vo svete certifikovaných približne 200 miliónov hektárov lesa v 85 krajinách sveta. Takmer polovica všetkých lesov s certifikáciou FSC sa nachádza v Európe, pričom každoročne rastie o jeden milión hektárov,“ vysvetľuje Július Mazán.

Nie je papier ako papier

Na trhu je dostupných viacero ponúk na papierové obaly. Nie všetky sú však vhodné na priamy styk s potravinami. Väčšina z nich pochádza zo zahraničia a tieto papierové obaly sú štandardizované podľa požiadaviek iných výrobcov potravín. Lokálni producenti majú preto len obmedzené možnosti na nich čokoľvek meniť. Slovenská legislatíva pritom veľmi jednoznačne určuje podmienky používania obalov pre priamy styk s potravinami a je riskantné tieto pravidlá podceňovať.

V tom prípade to totiž môže znamenať hazard so životmi spotrebiteľov. „Keďže každá potravina má špecifické zloženie, na ochranu zdravia je nutné pri návrhu papierového obalu prihliadať na zloženie potravín a očakávanú dĺžku jej skladovania – dobu trvanlivosti,“ ozrejmuje Július Mazán. Rozmer a tvar obalu sa odvíja od objemu, typu a senzitivity potraviny, taktiež od procesu balenia a skladovania u výrobcu. Správne definovanie papierového typu obalu vhodného na priamy styk s potravinami dokáže zhodnotiť expertný tím spoločnosti Smurfit Kappa Obaly Štúrovo.

Spoločnosť Smurfit Kappa vyrába základnú surovinu – papier, z toho základný obalový materiál – vlnitú lepenku a nakoniec finálny produkt – papierový obal. Vďaka komplexne vybaveným najmodernejším výrobným kapacitám je Smurfit Kappa v Štúrove veľmi flexibilná a dokáže ponúknuť riešenia upravené na konkrétnu potrebu potraviny, podľa limitov a požiadaviek na migráciu nebezpečných látok a zabezpečenia ochrany kvality potraviny, ktoré vedú k ochrane zdravia spotrebiteľov. Spomínané papierové obaly na priamy styk s potravinami ponúka pod značkou SafeFood.

Riešenia pre všetkých

Takéto papierové obaly možno baliť ručne i na baliacich linkách. „Náš tím má skúsenosti s oboma procesnými riešeniami a dokáže poradiť výrobcom potravín vhodnú metódu balenia. Okrem ponuky obalov spoločnosť Smurfit Kappa ponúka a vyrába aj baliace linky pre rôzne typy potravín. Ročne spoločnosť vyrobí a predá viac ako 200 baliacich liniek s niekoľkoročnou skúsenosťou pre rôzne komplexné obalové riešenia, od najjednoduchších až po plne automatické sofistikované riešenia,“ hovorí Július Mazán.

Spoločnosť má k dispozícii viacero podporných aplikácií na výpočet funkčných parametrov obalov, ale aj výpočtu a porovnania hodnoty obalu za peniaze. Jedna z týchto aplikácií veľmi presne počíta aj spotrebu oxidu uhličitého počas výroby obalu, jeho dopravy až do dobu znehodnotenia. „Takýmto prepočtom dokážeme spočítať aj alternatívne obaly, napríklad plasty, a tým vieme veľmi presne predpovedať úsporu oxidu uhličitého pre ktorékoľvek obalové riešenie vrátane zmeny baliaceho procesu a efektivity dopravy. Na záver chcem zdôrazniť našu aktuálne dostupnú ponuku na bezpečné a zároveň ekologické riešenie priameho balenia potravín SafeFood. V prípade záujmu výrobcov potravín o SafeFood obal sme plne k dispozícii, môžu nás kedykoľvek kontaktovať,“ dodáva Július Mazán.

Web: www.smurfitkappa.com

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok