
Blíži sa najsilnejšie predajné obdobie roka – Black Friday a hneď po ňom Vianoce. Nadnárodné korporácie a veľké spoločnosti zintenzívnia svoju komunikáciu a pre stredné a malé firmy či lokálnych predajcov sa môže zdať, že nemôžu súperiť s niekoľkotisícovými rozpočtami a dostatočne sa zviditeľniť. Ale áno, je to možné.
Väčšina z nás je presvedčených, že najlepšie sa zákazníci oslovujú cez reklamu. To však už dávno neplatí. Áno, reklama v televízii má silný zásah, ale nie všetci majú niekoľkotisícové rozpočty na jej realizáciu. Navyše najmä mladšia cieľová skupina upúšťa od jej pozerania a radšej si pozrú film z Netflixu, či iných služieb, ktoré sú bez reklamy. Printové médiá sú čoraz menej čítané, veľa sa hovorí o vypínaní online reklamy či o bannerovej „slepote“ v online prostredí. Dôvodom môže byť aj to, že na reklamu narážame na každom kroku a často nám dokáže liezť na nervy.
Pre veľké firmy je tiež bežné, že majú vytvorený obchodný plán, ktorý obsahuje reklamu, ale pritom zabúdajú na vytváranie kvalitných priateľských a dlhodobých vzťahov so svojimi cieľovými skupinami na sociálnych sieťach, ktoré sú pre väčšinu Slovákov každodennou súčasťou životov. Pritom ide o jeden z najefektívnejších spôsobov na zvýšenie povedomia o svojej značke a službách, pretože len dve percentá Slovákov na nich nie sú. Môže byť pre ne ťažké vytvoriť zaujímavý, autentický a najmä lokálny obsah a presmerovať záujem fanúšikov tak, aby sa stali lojálnymi zákazníkmi.
Príbeh a budovanie vzťahov
Jeden dobre umiestnený a odkomunikovaný príbeh vám môže získať viac mediálneho pokrytia, zvýšiť povedomie o vašej spoločnosti a spôsobiť nárast predaja vašich služieb, ako reklamná kampaň v médiách. Toto vie zabezpečiť práve efektívne PR, ktoré je tak vhodné pre všetky spoločnosti, stredné, malé aj začínajúce. Čo je však kľúčové?
- Originálny a vysoko kvalitný obsah – nielen pre vašich zákazníkov, ale aj novinárov, vyhľadávače, influencerov či blogerov
- Komplexnosť nástrojov – nebáť sa využiť všetky PR nástroje a podľa danej situácie ich vhodne kombinovať
- Analytika – nezabudnúť na pravidelné vyhodnocovanie spätnej väzby a nastavovanie smerovania ďalších krokov komunikácie
- Bonus navyše – kreativita a pridaná hodnota spolu s otvorenosťou a transparentnosťou vám pomôžu predísť mnohým nástrahám a lepšie osloviť cieľové skupiny
- Kontinuálna komunikácia – zverte ju odborníkom, ktorí vždy odporučia tie najlepšie spôsoby ako zvýšiť dosah vašej značky
Za svoje peniaze tak môže stredná či malá firma alebo startup získať podstatne viac cez PR ako cez reklamnú inzerciu. Klienti, ktorí pochopili strategický význam PR a komunikácie, využívajú jeho potenciál vo svojej komplexnej marketingovej stratégii. Efektívne však dokážu byť aj menšie komunikačné agentúry. Mnohokrát ponúknu oveľa kreatívnejší spôsob komunikácie, nakoľko sami vedia dokonale pochopiť rozpoloženie klienta a vymyslieť vám super kreatívny príbeh, ktorí osloví množstvo ľudí.
Integrovanou a prepracovanou komunikačnou stratégiou a zapojením vhodných kľúčových PR nástrojov dokážu komunikačné odborníci zvýšiť viditeľnosť vašej firmy, zlepšiť imidž, získať pozornosť, vytvoriť dopyt, no predovšetkým udržať krok so stále meniacou sa dobou. Pretože cieľom PR už od jeho základu je komunikácia a vytváranie vzťahu s rôznymi cieľovými skupinami.