Moderné obchodné centrá sú na Slovensku realitou už 21 rokov. Ich najväčšia koncentrácia je v Bratislavskom kraji s najväčšou kúpnou silou obyvateľstva. Bratislavčania pritom nenavštevujú nákupné centrá iba kvôli nákupom. Čoraz viac vyhľadávajú v nákupných centrách zábavu či relax, dokonca vo väčšej miere ako Pražania. O zážitkovosti nákupných centier viac prezradila analytička Wood & Company Eva Sadovská.
Na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa zároveň vyznačuje najväčšou kúpnou silou obyvateľstva. Podľa najaktuálnejších údajov CBRE Research zároveň disponuje Bratislavský región najväčším počtom nákupných centier a retailových parkov, ktorých plocha na úrovni 756 tis. štvorcových metrov tvorí 32 % z celoslovenskej plochy. Zatiaľ čo retailové parky sa častejšie nachádzajú v menších mestách, v Bratislave jednoznačne dominujú moderné nákupné centrá.
Zdroj zábavy, kultúry či oddychu
Obchodné centrá sa stali za posledné desaťročia pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry, oddychu, stretávania sa či kulinárskych zážitkov, a to všetko pod jednou strechou. „Pochopiteľne, aj nákupné centrá sa od seba líšia. Na ich atraktivitu či návštevnosť vplývajú okrem lokality, dopravnej dostupnosti, či prítomnosti kancelárskych priestorov v ich okolí aj samotné zloženie obchodov a služieb. Pričom pestrý mix s dostatočným dôrazom na voľnočasové funkcie sa stáva omnoho dôležitejším než kedykoľvek predtým,“ uvádza Eva Sadovská.
Čo vyhľadáva zákazník v centre?
Zážitkovosť ako kľúčovú rolu nákupných centier potvrdzujú aj najaktuálnejšie výsledky prieskumu spoločností Datamar a MNForce, ktorý sa uskutočnil v septembri 2021. Podľa jeho zistení navštevuje obchodné centrá kvôli nákupom potravín alebo iných tovarov 78 % obyvateľov Bratislavského kraja. Pre väčšinu Bratislavčanov sa návšteva nákupného centra nakupovaním nekončí a chcú si v ňom vybaviť všetko potrebné, stretnúť sa s priateľmi, zrelaxovať alebo sa zabávať. Až 43 % opýtaných chodí do obchodných centier za účelom návštevy reštaurácií či rýchleho občerstvenia. Zabaviť sa v kine či na kultúrnom, spoločenskom alebo športovom podujatí je samozrejmosťou pre 39 % respondentov. Nákupné centrum vníma ako miesto pre stretávanie sa s priateľmi a rodinou 27 % Bratislavčanov. Za službami ako kaderníctvo, manikúra či čistiareň chodí do nákupných centier pravidelne 18 % opýtaných z Bratislavského kraja.
V čom sa líši Bratislava od Prahy?
V Bratislave v porovnaní s Prahou chodí oveľa viac spotrebiteľov do nákupných centier kvôli zážitkom. Kým v Prahe je väčší podiel nakupovania-chtivých obyvateľov, u Bratislavčanov je zase častejšie navštevovanie nákupných centier kvôli zážitkom. V Prahe totiž navštevuje obchodné centrá kvôli nákupom potravín a tovarov až 90 % opýtaných. Návštevu stravovacích zariadení uviedlo 40 % opýtaných Pražanov. Kino alebo iné podujatia navštevuje 37 % respondentov, s priateľmi alebo rodinou sa v nákupnom centre stretáva 17 % opýtaných z Prahy. Služby v obchodných centrách využíva 15 % obyvateľov Prahy. Vyplynulo to z údajov vyššie spomenutého prieskumu spoločností Datamar a MNForce.
Nákupné centrá budúcnosti
„Vo viac saturovaných oblastiach, ako je napríklad Bratislava a Praha, budú mať v budúcnosti výhodu prémiové nákupné centrá, ktoré majú dobre rozvinuté vyššie spomenuté funkcie a silnú pozíciu na trhu. Kľúčovou bude schopnosť prilákať nielen okoloidúcich, ale hlavne takých návštevníkov, pre ktorých je samotné centrum destináciou. Práve funkcia nákupného centra ako miesta pre trávenie voľného času (gastro, kino či wellness) sa bude v budúcnosti ešte viac vyvíjať a posilňovať. Toto všetko spolu s ochotou inovovať robí takéto nákupné centrá zároveň i krízeodolnejšími,“ dodáva Eva Sadovská.
Zdroj: Wood&Company