
Každý tretí človek na Slovensku znižuje svoju spotrebu živočíšnych produktov alebo zvažuje jej zníženie v budúcnosti. Aj toto zistenie prináša správa Na vlne rastlinných potravín, ktorú vydal program Jem pre Zem.
Dáta, ktoré aktuálne zverejnila organizácia Jem pre Zem ukazujú, že počet ľudí, ktorí na Slovensku znižujú konzumáciu živočíšnych produktov, za posledné tri roky neustále rástol. Takmer polovica slovenských domácností (47,4 %) si za rok 2020 kúpila tradičné sójové produkty ako tofu a tempeh. Dve z piatich domácností si za toto obdobie kúpili rastlinné alternatívy mliek a jogurtov (44,8 %), mäsových produktov (41,5 %) či syrov (38,3 %).
Rastlinné produkty nakupujú i bežne sa stravujúci spotrebitelia
„Väčšina nákupov rastlinných potravinových produktov na Slovensku nepochádza od ľudí stravujúcich sa vegánsky či vegetariánsky, ale od bežne sa stravujúcich ľudí. Preto je pre výrobcov a predajcov rastlinných alternatív výhodnejšie zamerať sa práve na týchto zákazníkov a zákazníčky. Dokážu tak osloviť 15- až 19-násobne väčšiu cieľovú skupinu, ktorá môže mať záujem o tieto produkty,“ vysvetľuje Marian Milec, manažér programu Jem pre Zem. „Už dnes mnoho firiem prichádza s produktmi a inovatívnymi riešeniami, vďaka ktorým pomáhajú budovať udržateľný potravinový systém. Na trh prinášajú produkty s chuťou, štruktúrou či spôsobom použitia, na ktoré sme zvyknutí, avšak ich výroba predstavuje oveľa menšiu záťaž pre životné prostredie,“ dodáva Marian Milec.
Rastlinné alternatívy majú pred sebou niekoľko výziev
Správa, ktorá vydal program Jem pre Zem sa zaoberá aktuálnou situáciou na trhu s rastlinnými potravinami vo svete a tiež očakávaným vývojom tohto trhu. Je určená odbornej verejnosti, ktorú informuje o príležitostiach v oblasti rastlinných potravinových produktov, no zároveň poukazuje aj na výzvy, ktoré je potrebné prekonať. Odborníci a odborníčky napríklad zistia, aká je hodnota predaja rastlinných potravinových produktov v maloobchodoch v jednotlivých geografických regiónoch sveta a aký ďalší vývoj sa očakáva. Správa tiež ponúka informácie o tom, ktoré faktory budú zohrávať najvýznamnejšiu úlohu pri zvyšovaní penetrácie trhu týmito produktami.
Kategória rastlinných potravinových produktov má, podľa správy, pred sebou stále niekoľko výziev. Medzi tie hlavné patria zlepšenie senzorických vlastností produktov či cenové priblíženie sa svojim náprotivkom živočíšneho pôvodu. Napriek tomu sa podľa správy medziročný nárast hodnoty trhu s týmito potravinami pohybuje v dvojciferných číslach a prognózy sú tiež optimistické.