logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Novootvorená predajňa Tesco v Levoči sa nachádza blízko historického centra a je súčasťou...
  • Po úspešnom otvorení štyroch nových ambassador obchodov, ktoré spĺňajú najvyšší štandard...
  • Coop Jednota Nové Zámky otvorila moderný zrekonštruovaný supermarket na Mierovej ulici v...
  • Záväzok ukončiť predaj živých kaprov oznámila Coop Jednota. Pripojila sa tak k ďalším šiestim...

Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín?

14. októbra 2021
Blog 0
1396
Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín?

Čuch je najcitlivejším zmyslom ľudského tela. Je oveľa dôležitejší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ovplyvňuje 75 % ľudských emócií, a práve prostredníctvom čuchu si ľudský mozog dokáže zapamätať až 35 % všetkých informácií. To, ako vplýva čuch na zákaznícke správanie a nákupné rozhodovanie, rieši pomerne mladý vedecký odbor, jeden z existujúcich druhov senzorického marketingu – aroma marketing alebo inak nazývaný aromachológia.

Aroma marketing začína mať svoje opodstatnenie práve teraz – v čase, keď sú marketéri konfrontovaní s problémom vizuálnej presýtenosti. To spôsobuje, že spotrebitelia sú čoraz viac imúnni voči tradičným marketingovým aktivitám, a teda ich registrujú v stave takzvanej vnímavej slepoty. Vzhľadom na túto skutočnosť je čoraz náročnejšie zaujať zákazníka v mieste predaja, ktoré ako posledné dokáže zvrátiť rozhodnutie človeka o kúpe produktu. A tak sa marketéri čoraz viac snažia útočiť na viaceré zmysly súčasne. Jedným z najzásadnejších je práve čuch.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode

Prieskumy za použitia umelej inteligencie odhalili, že čuch má z pohľadu orientácie na zákaznícke zmysly najvyšší význam. Ak vstúpite do obchodu, v ktorom je ťažký, vydýchaný vzduch alebo nepríjemný zápach, jednoducho odídete. Obchod stratil zákazníka a ďalšie senzorické faktory, ako napríklad osvetlenie a ozvučenie resp. hlučnosť prostredia, by už nemalo význam riešiť.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

Vôňa v predajniach

Na prítomnosť vône v predajniach potravín vplývajú prirodzene sa uvoľňované vonné látky z vystavovaných tovarov v jednotlivých predajných oddeleniach, vôňa dopekaného pečiva, množstvo ľudí v priestore a nastavenie vzduchotechniky. V neposlednom rade môže výsledný dojem vnímania vône v mieste predaja ovplyvniť aromatizácia umiestnená v jednotlivých predajných oddeleniach napr. vôňa kávy v oddelení pečiva a pekárenských výrobkov.

Prieskum v slovenskom maloobchode

Za účelom získania informácií o vnímaní „príjemnej vône“ v podmienkach slovenského maloobchodu zrealizovala spoločnosť SAMO Europe kvantitatívny prieskum na vzorke 717 respondentov. Metodika prieskumu bola postavená tak, že každý respondent hodnotil určitú vlastnosť súvisiacu s nákupnou atmosférou reťazca, v ktorom nakupuje potraviny najčastejšie. Z výsledkov vyplýva, že existuje rozdiel vo vnímaní nákupnej atmosféry medzi predajňami na deklaratívnej úrovni hodnotenia vybraných vlastností. Pri zhodnotení konkrétnej vlastnosti „príjemná vôňa“ súvisiacej s daným predajcom potravín je možné na grafe vidieť rozdiely v hodnotení. V tomto prípade sa s daným tvrdením najviac nestotožňovali zákazníci Tesca (30 %). Naopak, najviac sa s týmto tvrdením stotožňovali zákazníci predajní Fresh (92 %) a Billa (81 %).

Stanovisko respondentov k vlastnosti predajcu „Príjemná vôňa“

Parametre zberu: 717 respondentov; kvótny výber; cieľová skupina: 18 – 65 rokov; zber prebiehal: 29. 03. 2021 – 06. 04. 2021 online; zákazníci spoločností:  Kaufland (28 %), Lidl (25 %), COOP Jednota (16 %), Tesco (16 %) a iné (15 % najčastejšie Malina, CBA, Nitrazdroj, Koruna, Klas, Milk-Agro).

K zlepšeniu vnímania vône v predajni môže byť použitá aromatizácia, ktorá môže prispieť aj k zvýšeniu predaja, budovaniu identity značky a k stráveniu dlhšieho času v samotnej predajni. Z hľadiska aplikácie a ochrany životného prostredia je však potrebné dbať na efektívne aromatizovanie a kvalitu prostredia. Človek svoje preferencie mení aj vplyvom počasia či kvality prostredia, a preto je potrebné tieto aspekty zohľadniť. Výsledkom sú SMART technológie, ktoré dokážu tieto faktory sledovať a efektívne im aromatizáciu prispôsobovať.

Akokoľvek by sme sa ale snažili zlepšiť a spríjemniť prostredie aromatizáciou, je potrebné si uvedomiť, že najdôležitejším faktorom ovzdušia je jeho kvalita. Ak je prostredie nekvalitné, nemali by sme ho aromatizovať, ale urobiť všetko preto, aby sa zlepšilo. Až potom začína aromatizácia a aroma marketing dávať zmysel.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín? Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera