logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Slovenskí spotrebitelia uprednostňujú Nutri-Score

11. októbra 2021
Správy 0
712
Slovenskí spotrebitelia uprednostňujú Nutri-Score

Nutričné označovanie potravín na prednej strane obalu má významne pomôcť v orientácii spotrebiteľa pri výbere nutrične vyvážených potravín. Aktuálne sa viac než 400 vedcov a 30 odborných asociácií z Európy podpísalo pod výzvu podporujúcu zavedenie prehľadného a spotrebiteľsky zrozumiteľného označenia Nutri-Score.

Európska komisia (ES) v máji 2020 oznámila, že chce do konca roka 2022 prijať jednotný systém nutričného označovania potravín na prednej strane obalu (Front of Pack Labeling – FOPL), ktorý je súčasťou stratégie Z farmy na stôl. Zlepšenie označovania potravín je napĺňaním programov Európskej únie i odporúčaní európskej kancelárie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO Europe). Ich cieľom je prispieť k znižovaniu rizík epidémie obezity a jej dopadov na zdravie obyvateľov.

Prečítajte si tiež
Označovanie rastlinných alternatív mliečnych výrobkov sa nebude sprísňovať

Nutri-Score podporujú aj odborníci na Slovensku

Uznávaný vedecký časopis International Journal for Vitamin and Nutrition Research priniesol v septembri 2021 prehľadovú štúdiu The Nutri-Score Nutrition Label spolu s výzvou, ktorú podpísalo 417 európskych  akademikov a viac ako 30 odborných európskymi asociácií z oblasti výživy, verejného zdravia, onkológie, pediatrie, kardiológie. Štúdia vyjadruje podporné stanovisko pre systém nutričného označovania potravín na prednej strane obalu formou Nutri-Score. Medzinárodné vedecké štúdie potvrdzujú, že spotrebitelia vnímajú Nutri-Score ako najlepšie zrozumiteľnú pomôcku pre výber nutrične vyváženejších potravín.

Viacerí poprední slovenskí odborníci sa pridali k signatárom Výzvy zavedenia Nutri-Score v Európe. Medzi signatármi sú aj zástupcovia Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre, Slovenská obezitologická spoločnosť a Slovenská asociácia pre výživu a prevenciu, ktoré sú zároveň členmi neformálneho združenia Pro Nutri-Score Aliancia.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín

Označovanie potravín by malo vychádzať z výživových odporúčaní

Štúdia zdôrazňuje, že  rozhodnutia tykajúce sa oblasti verejného zdravia sa musia opierať o vedecké fakty a odborné  argumenty. Rozhodnutia o nutričnom označovaní potravín majú vychádzať z výživových odporúčaní, rovnako majú spĺňať záujmy spotrebiteľskej verejnosti v oblasti prehľadnosti a zrozumiteľnosti.

Do európskej diskusie o označovaní potravín na obaloch vstúpilo okrem vedcov a odborníkov aj  množstvo politických orgánov, záujmových skupín, médií, ale stala sa aj témou diskusií na sociálnych sieťach.  Ich cieľom je často spochybniť odborný a vedecký základ nutričných označení a osobitne systému Nutri-Score.

V diskusiách sa objavili aj alternatívne návrhy ako je napríklad batériový systém Nutrinform vyvinutý v Taliansku, ktorý vznikol v spolupráci s agropotravinárskou lobby. Ďalšie záujmové skupiny tvrdia, že informácie dostupné prostredníctvom súčasného označovania výživových údajov na obale sú dostatočné.

Lepšia orientácia a motivácia pre spotrebiteľov

Slovenskí odborníci na výživu, lekári,  akademici, výrobcovia potravín a zástupcovia štátnych inštitúcií sa  taktiež zapojili do odbornej diskusie počas konferencie, ktorá sa konala v septembri 2021 na pôde Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Na stretnutí odprezentovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií SPU v Nitre výsledky spotrebiteľského  prieskumu, ktorý sa týkal vplyvu nutričného označovania na spotrebiteľské správanie sa pri výbere potravín.

Výsledky prieskumu potvrdili zistenia, ktoré vyplynuli  z výstupov podobných prieskumov v iných krajinách EÚ: označovanie potravín na prednej strane obalu systémom Nutri-Score môže spotrebiteľov motivovať pre výber produktov, ktoré viac zodpovedajú kritériám vyváženej stravy. Až tretina respondentov by zmenila svoje nákupné rozhodnutie v prospech výživovo kvalitnejšej potraviny, ak na obale bolo uvedené hodnotenie Nutri-Score. Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že taliansky systém Nutrinform pôsobil na respondentov mätúco, nezrozumiteľne a nepredstavuje jednoznačný stimul pre výber nutrične hodnotnejšej potraviny.

„Nutričné označenie produktov pomáha v lepšej orientácii spotrebiteľa, pričom práve systém Nutri-Score sa ukazuje v porovnaní s inými systémami ako jednoznačne najzrozumiteľnejší. Práve tento systém v jednotlivých členských krajinách EÚ podporujú aj naši kolegovia zo zahraničných spotrebiteľských organizácií, združení v Európskej spotrebiteľskej organizácii BEUC.“ dopĺňa Soňa Ďurčová zo združenia Spoločnosti ochrany spotrebiteľov. „Z pohľadu nakupujúcich je prehľadné a zrozumiteľné označenie na obale produktu prioritou.“

Súvisiace články:

Označovanie rastlinných alternatív mliečnych výrobkov sa nebude sprísňovať Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín Tesco optimalizuje zloženie výrobkov vlastnej značky Potravinový semafor: Výrobcovia potravín môžu registrovať svoje produkty do konca marca

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera