logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Počas júla sa na prvé miesto rebríčka TOP 5 dostalo stanovisko spoločnosti Kaufland Slovenská...
  • Novou obchodnou riaditeľkou spoločnosti Orkla Foods Česko a Slovensko, jedného z...
  • Spoločnosť Mars, jeden z popredných svetových výrobcov cukroviniek, potravy a výživy pre domáce...
  • Tak ako všetky odvetvia obchodu, aj samotný maloobchod podlieha rôznym zmenám a trendom, ktoré...

Slovenskí spotrebitelia uprednostňujú Nutri-Score

11. októbra 2021
Správy 0
525
Slovenskí spotrebitelia uprednostňujú Nutri-Score

Nutričné označovanie potravín na prednej strane obalu má významne pomôcť v orientácii spotrebiteľa pri výbere nutrične vyvážených potravín. Aktuálne sa viac než 400 vedcov a 30 odborných asociácií z Európy podpísalo pod výzvu podporujúcu zavedenie prehľadného a spotrebiteľsky zrozumiteľného označenia Nutri-Score.

Európska komisia (ES) v máji 2020 oznámila, že chce do konca roka 2022 prijať jednotný systém nutričného označovania potravín na prednej strane obalu (Front of Pack Labeling – FOPL), ktorý je súčasťou stratégie Z farmy na stôl. Zlepšenie označovania potravín je napĺňaním programov Európskej únie i odporúčaní európskej kancelárie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO Europe). Ich cieľom je prispieť k znižovaniu rizík epidémie obezity a jej dopadov na zdravie obyvateľov.

Nutri-Score podporujú aj odborníci na Slovensku

Uznávaný vedecký časopis International Journal for Vitamin and Nutrition Research priniesol v septembri 2021 prehľadovú štúdiu The Nutri-Score Nutrition Label spolu s výzvou, ktorú podpísalo 417 európskych  akademikov a viac ako 30 odborných európskymi asociácií z oblasti výživy, verejného zdravia, onkológie, pediatrie, kardiológie. Štúdia vyjadruje podporné stanovisko pre systém nutričného označovania potravín na prednej strane obalu formou Nutri-Score. Medzinárodné vedecké štúdie potvrdzujú, že spotrebitelia vnímajú Nutri-Score ako najlepšie zrozumiteľnú pomôcku pre výber nutrične vyváženejších potravín.

Viacerí poprední slovenskí odborníci sa pridali k signatárom Výzvy zavedenia Nutri-Score v Európe. Medzi signatármi sú aj zástupcovia Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre, Slovenská obezitologická spoločnosť a Slovenská asociácia pre výživu a prevenciu, ktoré sú zároveň členmi neformálneho združenia Pro Nutri-Score Aliancia.

Označovanie potravín by malo vychádzať z výživových odporúčaní

Štúdia zdôrazňuje, že  rozhodnutia tykajúce sa oblasti verejného zdravia sa musia opierať o vedecké fakty a odborné  argumenty. Rozhodnutia o nutričnom označovaní potravín majú vychádzať z výživových odporúčaní, rovnako majú spĺňať záujmy spotrebiteľskej verejnosti v oblasti prehľadnosti a zrozumiteľnosti.

Do európskej diskusie o označovaní potravín na obaloch vstúpilo okrem vedcov a odborníkov aj  množstvo politických orgánov, záujmových skupín, médií, ale stala sa aj témou diskusií na sociálnych sieťach.  Ich cieľom je často spochybniť odborný a vedecký základ nutričných označení a osobitne systému Nutri-Score.

V diskusiách sa objavili aj alternatívne návrhy ako je napríklad batériový systém Nutrinform vyvinutý v Taliansku, ktorý vznikol v spolupráci s agropotravinárskou lobby. Ďalšie záujmové skupiny tvrdia, že informácie dostupné prostredníctvom súčasného označovania výživových údajov na obale sú dostatočné.

Lepšia orientácia a motivácia pre spotrebiteľov

Slovenskí odborníci na výživu, lekári,  akademici, výrobcovia potravín a zástupcovia štátnych inštitúcií sa  taktiež zapojili do odbornej diskusie počas konferencie, ktorá sa konala v septembri 2021 na pôde Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Na stretnutí odprezentovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií SPU v Nitre výsledky spotrebiteľského  prieskumu, ktorý sa týkal vplyvu nutričného označovania na spotrebiteľské správanie sa pri výbere potravín.

Výsledky prieskumu potvrdili zistenia, ktoré vyplynuli  z výstupov podobných prieskumov v iných krajinách EÚ: označovanie potravín na prednej strane obalu systémom Nutri-Score môže spotrebiteľov motivovať pre výber produktov, ktoré viac zodpovedajú kritériám vyváženej stravy. Až tretina respondentov by zmenila svoje nákupné rozhodnutie v prospech výživovo kvalitnejšej potraviny, ak na obale bolo uvedené hodnotenie Nutri-Score. Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že taliansky systém Nutrinform pôsobil na respondentov mätúco, nezrozumiteľne a nepredstavuje jednoznačný stimul pre výber nutrične hodnotnejšej potraviny.

„Nutričné označenie produktov pomáha v lepšej orientácii spotrebiteľa, pričom práve systém Nutri-Score sa ukazuje v porovnaní s inými systémami ako jednoznačne najzrozumiteľnejší. Práve tento systém v jednotlivých členských krajinách EÚ podporujú aj naši kolegovia zo zahraničných spotrebiteľských organizácií, združení v Európskej spotrebiteľskej organizácii BEUC.“ dopĺňa Soňa Ďurčová zo združenia Spoločnosti ochrany spotrebiteľov. „Z pohľadu nakupujúcich je prehľadné a zrozumiteľné označenie na obale produktu prioritou.“

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Môjobchod

Sieť potravín Môjobchod získala 2. miesto v počte predajní

Otvorenie ambassador predajne v Maduniciach. 10 rokov od svojho založenia dosiahla maloobchodná sieť potravín Môjobchod  významný míľnik. Otvorením 737. predajne si značka zabezpečila 2. miesto v počte franšíz na slovenskom trhu. K úspechu sa dopracovala najmä snahou dostať sa k svojim zákazníkom čo najbližšie, ponúkať kvalitný sortiment a vytvoriť príjemnejší priestor na nákup. Značka Môjobchod odštartovala […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

12. – 16. 9. 2022, Drinktec 2022, Mníchov

13. – 14. 10. 2022, Kongres Obalko, Praha

15. – 19. 10. 2022, Veľtrh SIAL Paris, Paríž

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera