Obal je vždy 3D. Má šírku, hĺbku a výšku. Tri základné dimenzie obalu však tvorí takisto ochrana, marketing a udržateľnosť. „Mohli by sme uviesť ešte ďalšie funkcie obalov ako napríklad manipulačné alebo informačné, ale zmieňované tri sme identifikovali ako najdôležitejšie pre väčšinu užívateľov obalov,“ vysvetľuje Jeffrey Osterroth, generálny riaditeľ spoločnosti ATOZ Group, ktorá kongres organizuje. Tohtoročný ročník česko-slovenského kongresu Obalko teda nesie motto Tri dimenzie obalu. V poradí deviaty kongres sa uskutoční v dňoch 14. a 15. októbra 2021 v Aquapalace Hotel Prague. Registrácia, ktorú sa dá uskutočniť na www.obalko.cz, je zadarmo pre výrobcov a distribútorov baleného tovaru. Časopis Tovar&Predaj je tradičným mediálnym partnerom kongresu.
Obalko predstavuje najväčší obalový kongres, ktorý je zameraný na český a slovenský trh. Program tvorí spoločný dopoludňajší blok, špecializované popoludňajšie sekcie, Galavečer Obal roka, Obalový Business Mixer a Balenie v akcii.
Funkčný, zaujímavý a udržateľný
Úvodná časť patrí už tradične krátkemu privítaniu účastníkov zo strany zlatých partnerov. Tento rok nimi sú spoločnosti greiner packaging Slušovice a Thimm pack’n’display. Tajnú dimenziu obalu odhalí v úvodnej prezentácii Ladislav Špaček. Populárny odborník a glosátor spoločenskej etikety sa zameria na náš osobný obal – ako sa prezentujeme voči ostatným, či môžeme byť v tejto „obalovej disciplíne“ úspešnejší, prečo sa dá získať klienta lepšie, pokiaľ vieme vystupovať a zaujať.
Udržateľnosť, udržateľnosť, udržateľnosť, zaznieva naprieč nielen obalovou branžou. Popredný obalový poradca a jeden z najväčších obalových odborníkov nielen v Európe Thomas Reiner sa zameria na to, ako v ére snahy o redukciu obalov, znižovania uhlíkovej stopy a uzatváranie materiálových slučiek nestratiť zo zreteľa ďalšie funkcie obalov. „Kto sleduje len dynamiku trhu, zlyhá,“ podotýka Thomas Reiner, ktorý na kongrese vystúpi ako zástupca nemeckej spoločnosti Berndt+Partner Group.
Predchádzajúce vystúpenie bude prológom pre veľkú panelovú diskusiu, ktorá nesie rovnaký názov ako celý kongres. Účastníci spoznajú názory inšpiratívnych osobností českého a slovenského biznisu a obalového priemyslu. Vystúpí Jannis Samaras (Kofola ČeskoSlovensko), Jana Stránská (Ryor), Martin Jahoda (Emco), Ivo Benda (greiner packaging Slušovice), Martin Hejl (Thimm pack’n’display) a zástupca predného maloobchodného reťazca.
Pauza na obed bude príležitosťou nielen pre občerstvenie, ale takisto pre desaťminútové stretnutia v rámci sekcie BizPack. Počas krátkych organizovaných schôdzok je možné vypočuť ponuku obchodného partnera a v prípade záujmu sa už spoločne dohodnúť na ďalšom rokovaní.
Obaly z tisíc a jedného pohľadu
Poobede sa program „rozpadne“ do troch samostatných workshopov. Sekciu Marketing a design začne Gabriela Kobesová (Danone), ktorá priblíži, ako v podmienkach veľkého potravinárskeho výrobcu prebieha obalová revolúcia. Nasledovať bude prednáška Jenny Stanley zo spoločnosti Appetite Creative. Témou bude fenomén connected packaging a dozvieme sa odpoveď na otázku, či ide len o výstrelok alebo budúcnosť obalovej branže.
Ďalší programový bod, prípadovú štúdiu s názvom Digitálny obal sluší, funguje a predáva, obstarajú Radi Uzunov (Jan Becher Pernod Ricard) a Petr Kaczor (Thimm pack’n’display). Následne Petr Šimek a Andrea Vozníková (obaja POPAI) naznačia, ako sa retail, a hlavne prostriedky POS/POP zmenili po covide. Greenwashing príde na myseľ mnohým, ktorí stále častejšie počujú slovné spojenie typu „zelený obal“. Petra Koudelková (Fakulta sociálnych vied UK) odhalí, ako i lakovanie naružovo môže mať zelenú farbu.
Sekciu Technologie & transport otvoria Jaroslav Vidra (Litograf), Peter Lauko a Tomáš Kugler (oba Konica Minolta) a venovať sa budú tomu, ako vytvoriť grafický návrh etikety presne na mieru zákazníkovi. Prípadovú štúdiu zo slovenského trhu o automatizácii grafických dát pre spracovanie etikiet prinesú Dana Kilárska (Purgina) a Anton Puškár (M&P), ktorého spoločnosť na Slovensku zastupuje firmu Esko.
Nevšedné všednosti paletového trhu, tak znie názov panelovej diskusie, ktorá uzatvorí technologickú sekciu. Debata bude o paletovom poolingu, sadzbách nájmu paliet, optimalizácii paletového hospodárstva, nových digitálnych platformách pre zdieľanie, chytrých paletách či inováciách jedného z najpoužívanejších typov obalov. A nebude chýbať ani prípadová štúdia z oblasti baliacej techniky.
Programovú niť vo workshope Udržateľnosť načne Petr Šikýř, prevádzkový riaditeľ Autorizovanej obalovej spoločnosti Eko-kom. V rámci panelovej diskusie, ktorú bude moderovať, uvedie hneď niekoľko zástupcov firiem, ktoré sú na trhu už od minulého storočia a môžu teda veľmi dobre reflektovať vývoj obalov vo vzťahu k dopadom na životné prostredie. Zodpovedia takisto otázku, kedy vlastne zákazníci a spotrebitelia začali požadovať obaly priaznivé k okolu.
Udržateľnejšiu formu packagingu hľadajú rovnako pivovary. Michal Matys (Pivovar Svijany) a Jiří Andrš (Pivovar Clock) predstavia svoje doterajšie skúsenosti s plne papierovým skupinovým balením, ktoré je označené ako TopClip. Vyrába jej spoločnosť Smurfit Kappa, a tak dvojicu rečníkov z pivovarov doplní taktiež obalový odborník Jan Kaprhál. Český a slovenský obalový trh budú od januára 2022 odlišné v tom, že na Slovensku sa začnú masívne zálohovať PET fľaše a plechovky. Ako to bude vypadať, ozrejmí Lucia Morvai z organizácie Správca zálohového systému.
Sekciu Udržateľnosť a tým aj celý konferenčný program uzatvorí „náčelník“ Kofoly ČeskoSlovensko Jannis Samaras, ktorý vystúpi ako tretí kľúčový rečník. Firma sústavne hľadá udržateľné obalové riešenia. Určitý podiel svojej produkcie stáča do opakovane využiteľných sudov, nápoje pre retail čiastočne plní do 100% rPETov a tento rok prichádza s ďalšou novinkou – v rámci projektu Cirkulka chce i v maloobchode predávať nápoje vo vratnom skle.
Nebude chýbať ani spoločenský rozmer
Po zavŕšení odborného programu sa uskutoční Galavečer Obal roka, na ktorom budú slávnostne vyhlásené výsledky tejto prestížnej obalovej súťaže. Obal roka je jediná certifikovaná obalová súťaž v Česku, ktorá je určené pre domáce aj zahraničné spoločnosti. Cieľom je poukázať na obalové novinky a inovatívne obalové prístupy. Hodnotenie poroty prebiehalo na konci augusta a výsledky sa dajú nájsť tu. Ocenené spoločnosti vo všetkých kategóriách sa môžu prihlásiť do WorldStar Packaging Awards, kde už súperia obaly na globálnej úrovni.
Po ceremónii s predaním cien sa program prvého kongresového dňa prenesie už výhradne do uvoľnenej atmosféry Obalového Business Mixeru. Je koncipovaný ako večierok pre nadväzovanie neformálnych kontaktov. V príjemnej atmosfére si pozvaní vychutnajú vybrané pokrmy a nápoje a naviažu hovory so svojimi súčasnými alebo budúcimi obchodnými partnermi.
Druhý kongresový deň je zasvietený návštevám zaujímavých výrobných závodov. V rámci takzvaného Balenie v akcii majú účastníci príležitosť sledovať celý výrobný proces a poznať obalové technológie a inovácie v praxi. Súčasne sa dá ďalej diskutovať s obalovými profesionálmi alebo kolegami z oboru. Destinácie exkurzií sú zatiaľ pripravované a čoskoro budú zverejnené na webe kongresu www.obalko.cz a v kongresovom newsletteru, ktorý sa dá odoberať na základe registrácie na www.atozregistrace.cz/obalko.
Obalko 9 – doteraz zverejnení rečníci:
- Jiří Andrš, Pivovar Clock
- Ivo Benda, greiner packaging Slušovice
- Martin Jahoda, Emco
- Michal Matys, Pivovary Svijany
- Petr Kaczor, Thimm pack’n‘display
- Jan Kaprhál, Smurfit Kappa
- Dana Kilárska, Purgina
- Gabriela Kobesová, Danone
- Petra Koudelková, FSV UK
- Tomáš Kugler, Konica Minolta
- Peter Lauko, Konica Minolta
- Lucia Morvai, Správca zálohového systému
- Anton Puškár, M&P
- Thomas Reiner, Berndt+Partner Group
- Jannis Samaras, Kofola ČeskoSlovensko
- Jenny Stanley, Appetite Creative
- Jana Stránská, Ryor
- Petr Šikýř, Eko-kom
- Petr Šimek, POPAI
- Ladislav Špaček, mistr etikety
- Jaroslav Vidra, Litograf
- Andrea Vozníková, POPAI
- Radi Uzunov, Jan Becher Pernod Ricard