logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Celkom 73 percent mliečnych výrobkov a 87 percent čerstvého mäsa a mäsových výrobkov predávaných...
  • Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac...
  • Prvý vajcomat na Slovensku začal fungovať v Obchodnom centre Nivy na Mlynských Nivách v...
  • Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha...

Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín

16. septembra 2021
Blog 0
1588
Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín

Predmetom záujmu mnohých štúdií je pochopiť spotrebiteľské správanie pri nákupe potravín na mieste predaja. Dôvodom je nielen skutočnosť, že je to posledné miesto, ktoré dokáže zvrátiť či ovplyvniť nákupné rozhodovanie, ale zároveň narastá počet dôkazov o tom, že spotreba polotovarov a častá konzumácia nutrične nevyvážených potravín je spojená s mnohými zdravotnými diagnózami. Jedná sa predovšetkým o kardiovaskulárne ochorenia a zvýšenie rizika vzniku rakoviny.

Vyššie spomínané produkty sú široko dostupné globálne takmer vo všetkých predajniach potravín a často predstavujú pre predajcu aj najvyššiu formu zisku. Podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) mala v roku 2014 viac ako polovica dospelej svetovej populácie nadhmotnosť (39 %) alebo obezitu (13 %). Dôkazom, že tento problém sa prehlbuje je aj fakt, že kým v roku 2016 bolo na svete 650 miliónov dospelých osôb s obezitou, tak v roku 2021 stúpol ich počet na 800 miliónov, čo predstavuje nárast o 23 %. Na tento trend reagujú aj politiky mnohých štátov v snahe jeho zvrátenia, lebo v konečnom dôsledku ide nielen o zdravotný, ale aj ekonomický problém, na ktorý doplácajú všetci občania danej krajiny (napr. vyššie zaťaženie zdravotného systému).

Aké je riešenie?

Väčšina krajín sa snaží riešiť túto situáciu úpravou legislatívy, ktorá je spojená s povinným označovaním určitej skupiny potravín prostredníctvom potravinových indikátorov. Existuje celá škála typov potravinových ukazovateľov od numerických, jednoduchých, semaforových, odstupňovaných až po výstražné. Bez ohľadu na to, ktorý typ sa v danej krajine používa, cieľom je prehľadným a ľahko pochopiteľným spôsobom informovať spotrebiteľa nie o tom, aby nenakupoval nutrične menej vyvážené produkty, ale aby ich konzumoval v menšom množstve, resp. menej často. Je tu však veľká výzva, ktorú predstavuje zmena spotrebiteľského správania a sila zvyku, ktorá ovplyvňuje samotný nákup.

Zamysleli ste sa niekedy v obchode s potravinami nad tým, koľko výrobkov kupujete bez rozmýšľania na základe zvyku a nad koľkými premýšľate, resp. ich vzájomne porovnávate?  Faktom je, že väčšina z nás sa pri väčšine tovarových skupín rozhoduje na základe zvyku.

V Uruguaji, krajine s najvyššou nadváhou a obezitou v rámci južnej Ameriky bola zrealizovaná štúdia s použitím mobilnej očnej kamery (Eye tracking glasses), ktorej sa zúčastnilo 144 respondentov. V snahe zamedziť skresleniu výsledkov bol ako hlavný dôvod štúdie respondentom uvedený cieľ – pochopiť proces rozhodovania pri nákupe potravín a nie skutočný dôvod, ktorým bolo zistiť, do akej miery je ich nákup ovplyvnený zvykom.

S každým účastníkom bol po nákupe zrealizovaný aj hĺbkový rozhovor. Predmetom záujmu bolo 26 kategórií v rámci vysoko priemyselne spracovaných potravinárskych produktov, 8 kategórií spracovaných výrobkov, 6 kategórii kulinárskych výrobkov, 4 kategórie minimálne spracovaných produktov, 2 kategórie nespracovaných produktov a jedna kategória surovín pre prípravu jedla. Väčšina respondentov (68 %) navštívila samoobslužné oddelenia obsahujúce vysoko priemyselne spracované potravinárske produkty (instantné polievky, zemiakové lupienky). Za hlavné zistenia tejto štúdie možno považovať, že až dve tretiny (67 %) zákazníkov prišli priamo k produktu a bez ďalšieho viditeľného porovnávania s ostatnými produktmi ho vzali a položili do košíka. Len v prípade 33 % nákupov zákazníci zrealizovali porovnanie s ostatnými produktmi, resp. čítali špecifické informácie o produkte. Zákazníci strávili v priemere 22 sekúnd skúmaním produktov v rámci samoobslužných sekcií a v priemere im trvalo iba 6,9 sekundy od momentu, v ktorom si produkt vzali a následne vložili do nákupného košíka (Machin a kol., 2020).

Výchova spotrebiteľov k zdravším stravovacím návykom

Tieto výsledky naznačujú silný vplyv zvyku pri nákupe vysoko priemyselne spracovaných potravinárskych produktov, a preto úlohou potravinových indikátorov je narušiť zvykové správanie na mieste predaja. Výchova spotrebiteľov k zdravším stravovacím návykom je určite dlhá a náročná cesta, ktorá však môže priniesť úspech v podobe prevencie pred mnohými ochoreniami. Ak tento systém nebude úspešný a neprinesie zmeny spotrebiteľských návykov môžu nás čakať oveľa tvrdšie reštrikcie, ako napr. určitá forma znevýhodnení pre ľudí s BMI (Body mass index) nad 25. Je preto potrebné nájsť spôsob, ktorý bude ľahko zrozumiteľný pre väčšinu spotrebiteľov a v konečnom dôsledku aj prinesie zlepšenie stravovacích návykov.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Ľuboš Mudrák, výkonný riaditeľ, Starý otec a Kukkonia Shop: Rebranding nám priniesol nárast tržieb a zákazníkov

5. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok