logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín

16. septembra 2021
Blog 0
1385
Jakub Berčík: Sila zvyku pri nákupe potravín

Predmetom záujmu mnohých štúdií je pochopiť spotrebiteľské správanie pri nákupe potravín na mieste predaja. Dôvodom je nielen skutočnosť, že je to posledné miesto, ktoré dokáže zvrátiť či ovplyvniť nákupné rozhodovanie, ale zároveň narastá počet dôkazov o tom, že spotreba polotovarov a častá konzumácia nutrične nevyvážených potravín je spojená s mnohými zdravotnými diagnózami. Jedná sa predovšetkým o kardiovaskulárne ochorenia a zvýšenie rizika vzniku rakoviny.

Vyššie spomínané produkty sú široko dostupné globálne takmer vo všetkých predajniach potravín a často predstavujú pre predajcu aj najvyššiu formu zisku. Podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) mala v roku 2014 viac ako polovica dospelej svetovej populácie nadhmotnosť (39 %) alebo obezitu (13 %). Dôkazom, že tento problém sa prehlbuje je aj fakt, že kým v roku 2016 bolo na svete 650 miliónov dospelých osôb s obezitou, tak v roku 2021 stúpol ich počet na 800 miliónov, čo predstavuje nárast o 23 %. Na tento trend reagujú aj politiky mnohých štátov v snahe jeho zvrátenia, lebo v konečnom dôsledku ide nielen o zdravotný, ale aj ekonomický problém, na ktorý doplácajú všetci občania danej krajiny (napr. vyššie zaťaženie zdravotného systému).

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín?

Aké je riešenie?

Väčšina krajín sa snaží riešiť túto situáciu úpravou legislatívy, ktorá je spojená s povinným označovaním určitej skupiny potravín prostredníctvom potravinových indikátorov. Existuje celá škála typov potravinových ukazovateľov od numerických, jednoduchých, semaforových, odstupňovaných až po výstražné. Bez ohľadu na to, ktorý typ sa v danej krajine používa, cieľom je prehľadným a ľahko pochopiteľným spôsobom informovať spotrebiteľa nie o tom, aby nenakupoval nutrične menej vyvážené produkty, ale aby ich konzumoval v menšom množstve, resp. menej často. Je tu však veľká výzva, ktorú predstavuje zmena spotrebiteľského správania a sila zvyku, ktorá ovplyvňuje samotný nákup.

Zamysleli ste sa niekedy v obchode s potravinami nad tým, koľko výrobkov kupujete bez rozmýšľania na základe zvyku a nad koľkými premýšľate, resp. ich vzájomne porovnávate?  Faktom je, že väčšina z nás sa pri väčšine tovarových skupín rozhoduje na základe zvyku.

V Uruguaji, krajine s najvyššou nadváhou a obezitou v rámci južnej Ameriky bola zrealizovaná štúdia s použitím mobilnej očnej kamery (Eye tracking glasses), ktorej sa zúčastnilo 144 respondentov. V snahe zamedziť skresleniu výsledkov bol ako hlavný dôvod štúdie respondentom uvedený cieľ – pochopiť proces rozhodovania pri nákupe potravín a nie skutočný dôvod, ktorým bolo zistiť, do akej miery je ich nákup ovplyvnený zvykom.

S každým účastníkom bol po nákupe zrealizovaný aj hĺbkový rozhovor. Predmetom záujmu bolo 26 kategórií v rámci vysoko priemyselne spracovaných potravinárskych produktov, 8 kategórií spracovaných výrobkov, 6 kategórii kulinárskych výrobkov, 4 kategórie minimálne spracovaných produktov, 2 kategórie nespracovaných produktov a jedna kategória surovín pre prípravu jedla. Väčšina respondentov (68 %) navštívila samoobslužné oddelenia obsahujúce vysoko priemyselne spracované potravinárske produkty (instantné polievky, zemiakové lupienky). Za hlavné zistenia tejto štúdie možno považovať, že až dve tretiny (67 %) zákazníkov prišli priamo k produktu a bez ďalšieho viditeľného porovnávania s ostatnými produktmi ho vzali a položili do košíka. Len v prípade 33 % nákupov zákazníci zrealizovali porovnanie s ostatnými produktmi, resp. čítali špecifické informácie o produkte. Zákazníci strávili v priemere 22 sekúnd skúmaním produktov v rámci samoobslužných sekcií a v priemere im trvalo iba 6,9 sekundy od momentu, v ktorom si produkt vzali a následne vložili do nákupného košíka (Machin a kol., 2020).

Výchova spotrebiteľov k zdravším stravovacím návykom

Tieto výsledky naznačujú silný vplyv zvyku pri nákupe vysoko priemyselne spracovaných potravinárskych produktov, a preto úlohou potravinových indikátorov je narušiť zvykové správanie na mieste predaja. Výchova spotrebiteľov k zdravším stravovacím návykom je určite dlhá a náročná cesta, ktorá však môže priniesť úspech v podobe prevencie pred mnohými ochoreniami. Ak tento systém nebude úspešný a neprinesie zmeny spotrebiteľských návykov môžu nás čakať oveľa tvrdšie reštrikcie, ako napr. určitá forma znevýhodnení pre ľudí s BMI (Body mass index) nad 25. Je preto potrebné nájsť spôsob, ktorý bude ľahko zrozumiteľný pre väčšinu spotrebiteľov a v konečnom dôsledku aj prinesie zlepšenie stravovacích návykov.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín?

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera