
Spotrebiteľská atmosféra bola v auguste 2021 optimistickejšia ako počas predchádzajúceho mesiaca. Oproti júlu 2021 boli spotrebitelia optimistickejšie naladení v prípade finančnej situácie či úspor domácností, lepšie hodnotili aj podmienky pre väčšie nákupy. Informovala o tom analytička Eva Sadovská zo spoločnosti Wood & Company.
„Sezónne upravený indikátor spotrebiteľskej dôvery si medzimesačne polepšil o 1,8 bodu a dosiahol hodnotu – 18,8 bodov. Indikátor sa tak pohybuje v okolí svojho dlhodobého priemeru. Oproti júlu 2021 boli spotrebitelia optimistickejšie naladení v prípade očakávaného vývoja nezamestnanosti. Pozitívnejšie naladení ako počas minulého mesiaca boli respondenti aj v prípade finančnej situácie či úspor ich domácností, rovnako aj v prípade hospodárskej situácie v krajine. Lepšie hodnotili zároveň aj podmienky pre väčšie nákupy. Slabšie hodnotenie bolo evidentné v prípade ako súčasnej, tak aj očakávanej inflácie. Oproti vlaňajšiemu roku, kedy bol zaznamenaný hlboký prepad indikátora pod vplyvom zavedenia prísnych protipandemických opatrení, boli v auguste 2021 opýtaní podstatne viac optimisticky naladení,“ informovala Eva Sadovská.
Čo ovplyvňuje náladu spotrebiteľov?
Na náladu spotrebiteľov nepochybne vplýva mnoho faktorov – ich aktuálny stav, ale aj ich budúci vývoj. V prípade ekonomického vývoja sa v tomto roku očakáva nárast HDP. Miera nezamestnanosti v prvom polroku rástla z dôvodu druhej vlny pandémie, v druhej polovici roka postupne počet nezamestnaných už začať klesať. Pracovné portály už niekoľko mesiacov dokonca hlásia rekordne veľa pracovných ponúk. To by malo mať pozitívny dopad aj na finančnú situáciu slovenských domácností.
Zdražovanie tovarov a služieb bude pokračovať
Navyše sa ukazuje, že Slováci počas pandémie výraznejšie sporili – hlavným dôvodom je tzv. odložená spotreba. Ak teda ľudia v úvodných mesiacoch roka nemíňali, nebolo to z dôvodu, že by nemali za čo, ale skôr preto, že nemali kde, a to kvôli zatvoreným kamenným obchodom či fyzickým prevádzkam rôznych služieb. Spotrebitelia tak posúvali mnohé nákupy na neskôr, keď budú obchody či prevádzky opäť otvorené a budú ich môcť osobne navštíviť. „Pesimizmus ohľadom inflácie je ale u respondentov na mieste. Inflácia sa totiž v tomto roku z januárových 0,7 percent zvýšila na júlových 3,3 percent, čo je rekordne vysoká úroveň za posledných osem rokov. Predpokladáme, že zdražovanie tovarov a služieb bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch tohto roka. Pochopiteľne, určitú dávku neistoty u respondentov môžu vzbudzovať aj obavy z priebehu tretej vlny pandémie,“ uzatvára Eva Sadovská.