
Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v júli 2021 medziročný nárast až o 1,5 %. Podľa vyjadrení Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) si ale maloobchodné tržby polepšili aj oproti júlu 2019. V praxi to znamená, že obchodníci aktuálne utŕžili viac ako v období pred vypuknutím pandémie. Informovala o tom analytička Wood & Company Eva Sadovská.
Pod júlový rast maloobchodu sa podpísali o jedno percento vyššie tržby supermarketov a hypermarketov, ktoré sú kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb vyšším ako 40 %. Medziročný nárast tržieb presne o desať percent vykázali špecializované predajne s pohonnými látkami. Prvý prázdninový mesiac prial aj predaju v stánkoch a na trhoch, nakoľko v ich prípade bol zaznamenaný medziročný nárast tržieb o 13,9 %. Naopak, ostatné oblasti maloobchodu zaznamenali na medziročnej báze pokles tržieb. Stalo sa tak aj v prípade maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhu (do ktorého patrí aj online predaj) s medziročným poklesom tržieb o – 0,2 %.
„Počas uplynulých mesiacov sme boli tak trochu zvyknutí na rýchlejšie medziročné tempá rastu maloobchodných tržieb. Prečo teda odrazu takéto spomalenie? Dôvodom je fakt, že tohtoročné relatívne uvoľnené mesiace apríl, máj a jún 2021 sme medziročne porovnávali s obdobím prvej vlny pandémie z roku 2020, ktorá mala významný dopad na maloobchod či služby. Aktuálne už ale medzi sebou porovnávame dva silné uvoľnené mesiace pre maloobchod, a to júl 2020 a júl 2021,“ uviedla Eva Sadovská.
Pandémia priniesla zmeny v nákupnom správaní
Pochopiteľne pandémia celkovo ovplyvnila nákupné správanie či míňanie Slovákov. V určitých jej etapách zákazníci navštevujú menej častejšie obchody, ale za to ich nákupné košíky sú plnšie – v priemere o 25 %. V snahe ušetriť zase v určitých prípadoch uprednostňujú lacnejšie varianty produktov pred luxusnejšími. V čase pandémie zároveň čiastočne alebo aj úplne obmedzujeme nakupovanie v okolitom zahraničí.
Zákazníkom chýbali kamenné predajne
Niektoré zmeny v nákupnom správaní sa ale ukázali časom ako zbytočne preceňované. Ide napríklad o nakupovanie cez e-shopy. Mnohé kamenné obchody si kvôli lockdownu vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály. No ani tie im ich obvyklé tržby nedokázali vygenerovať. Zjednodušene povedané, cez online kanál nedokázali predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú fyzické obchody opäť otvorené. Prejavilo sa to napríklad aj rýchlejším nárastom peňazí obyvateľov na bežných účtoch v bankách.
Nakupovanie v kamenných obchodoch počas lockdownu väčšine Slovákov chýbalo. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu – zážitku. Navyše mnohí nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia nakupovať kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach.