logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých čerpacích staniciach Dalioil. Táto...
  • Víťazi deviateho ročníka Programu podpory lokálnych komunít sú už známi. O tom, ktorých 26...
  • Obalový priemysel balancuje na tenkej hranici medzi čoraz prísnejšími reguláciami (PPWR), tlakom...
  • Človek varí večeru a zrazu zistí, že mu chýba cibuľa. Rýchlo na seba hodí kabát a uteká do...

Júlové tržby obchodníkov boli vyššie ako pred pandémiou

3. septembra 2021
Správy 0
1058
Júlové tržby obchodníkov boli vyššie ako pred pandémiou

Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v júli 2021 medziročný nárast až o 1,5 %. Podľa vyjadrení Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) si ale maloobchodné tržby polepšili aj oproti júlu 2019. V praxi to znamená, že obchodníci aktuálne utŕžili viac ako v období pred vypuknutím pandémie. Informovala o tom analytička Wood & Company Eva Sadovská.

Pod júlový rast maloobchodu sa podpísali o jedno percento vyššie tržby supermarketov a hypermarketov, ktoré sú kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb vyšším ako 40 %. Medziročný nárast tržieb presne o desať percent vykázali špecializované predajne s pohonnými látkami. Prvý prázdninový mesiac prial aj predaju v stánkoch a na trhoch, nakoľko v ich prípade bol zaznamenaný medziročný nárast tržieb o 13,9 %. Naopak, ostatné oblasti maloobchodu zaznamenali na medziročnej báze pokles tržieb. Stalo sa tak aj v prípade maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhu (do ktorého patrí aj online predaj) s medziročným poklesom tržieb o – 0,2 %.

„Počas uplynulých mesiacov sme boli tak trochu zvyknutí na rýchlejšie medziročné tempá rastu maloobchodných tržieb. Prečo teda odrazu takéto spomalenie? Dôvodom je fakt, že tohtoročné relatívne uvoľnené mesiace apríl, máj a jún 2021 sme medziročne porovnávali s obdobím prvej vlny pandémie z roku 2020, ktorá mala významný dopad na maloobchod či služby. Aktuálne už ale medzi sebou porovnávame dva silné uvoľnené mesiace pre maloobchod, a to júl 2020 a júl 2021,“ uviedla Eva Sadovská.

Pandémia priniesla zmeny v nákupnom správaní

Pochopiteľne pandémia celkovo ovplyvnila nákupné správanie či míňanie Slovákov. V určitých jej etapách zákazníci navštevujú menej častejšie obchody, ale za to ich nákupné košíky sú plnšie – v priemere o 25 %. V snahe ušetriť zase v určitých prípadoch uprednostňujú lacnejšie varianty produktov pred luxusnejšími. V čase pandémie zároveň čiastočne alebo aj úplne obmedzujeme nakupovanie v okolitom zahraničí.

Zákazníkom chýbali kamenné predajne

Niektoré zmeny v nákupnom správaní sa ale ukázali časom ako zbytočne preceňované. Ide napríklad o nakupovanie cez e-shopy. Mnohé kamenné obchody si kvôli lockdownu vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály. No ani tie im ich obvyklé tržby nedokázali vygenerovať. Zjednodušene povedané, cez online kanál nedokázali predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú fyzické obchody opäť otvorené. Prejavilo sa to napríklad aj rýchlejším nárastom peňazí obyvateľov na bežných účtoch v bankách.

Nakupovanie v kamenných obchodoch počas lockdownu väčšine Slovákov chýbalo. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu – zážitku. Navyše mnohí nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia nakupovať kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

15. – 19. 9. 2025, veľtrh Drinktec, Mníchov

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Michala Karcola, generálneho riaditeľa a konateľa XLSK Nábytok: Vybudovanie obchodného domu v Nitre je strategickým krokom

25. júna 2025

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok