logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) je novela zákona o potravinách prínosom. Dnes...
  • Prieskumy ukazujú, že za zvýšením tržieb nestojí len široká ponuka tovaru, nízke ceny a akciový...
  • Doručovateľská spoločnosť Packeta spúšťa novú formu doručovania zásielok. K výdajným miestam,...
  • Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 medziročným nárastom tržieb o 16 %. Dôvodom je, že...

Katarína Droppová: Sledujte životný štýl vašich zákazníkov a predávajte

2. septembra 2021
Blog 0
701
Katarína Droppová: Sledujte životný štýl vašich zákazníkov a predávajte

Maloobchodníci v minulom aj v tomto roku pocítili zmenu v nákupnom správaní spotrebiteľov. Výrazný pokles návštevnosti kamenných obchodov a naopak vyšší záujem o online nakupovanie zapríčinila pandémia koronavírusu. Aktuálne prieskumy však ukazujú, že predajcovia sú smerom k  nadchádzajúcemu obdobiu optimistickí a nepredpokladajú tvrdý lockdown s uzatvorením prevádzok. Rovnako aj spotrebitelia sú ochotnejší ísť von do predajní. Aké trendy v nakupovaní teda predpokladajú odborníci?

Nedávny prieskum spoločnosti Foresight Factory zistil, že 60 % ľudí stále uprednostňuje osobné nakupovanie pred nákupmi online. No ak nebola iná možnosť, aj staršie vekové kategórie zákazníkov sa naučili objednať si svoj tovar online. V prípade uzatvorenia prevádzok však pandémia ukázala vysokú zraniteľnosť najmä lokálnych, menších maloobchodníkov, ktorí mali výhradne kamenné predajne. Tie museli zostať zatvorené a znášať tak tvrdé dopady obmedzení. No ani firmy, ktoré prevádzkovali kamenné obchody spolu s e-shopom, nemali zaručený rovnaký obrat ako v období pred koronou. Ako teda podnietiť predaj v nadchádzajúcom období, ktoré býva už tradične najsilnejším?

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Raňajky valcujú zdravé trendy

Trendom je multikanálový predaj

V skratke ide o zachovanie toho najlepšieho z každého typu predaja – pohodlnosť online nakupovania, príležitosť poradiť sa s predavačom, možnosť vyskúšania si tovaru priamo na predajni aj alternatívu nákupu „len tak“ pri spontánnom rozhodnutí. Teda prepojenie všetkých benefitov online a offline predaja. Tieto trendy potvrdzuje aj prieskum Harvard Business Review. Ten ukázal, že 73 % všetkých zákazníkov používa pri svojich nákupoch viac kanálov. Najobľúbenejším modelom sa podľa analýz zdá byť nákup online a vyzdvihnutie na predajni, kde je možnosť si tovar vyskúšať a buď si ho zobrať alebo ho vrátiť. Druhou obľúbenou možnosťou je online nákup a donáška domov. Pri tovaroch, kde je potrebné skúšanie – ako obuv alebo oblečenie, ide zase o prieskum v kamenných obchodoch a nákup online za tú najvýhodnejšiu cenu. Pri každom type je čoraz viac preferovaná možnosť platiť bezdotykovo platobnou kartou.

Multikanálový model počas korony spustilo tiež Planeo Elektro, ktoré okrem svojich 53 prevádzok intenzívne využíva aj svoj eshop. Ešte výraznejším príkladom je spoločnosť Tchibo, ktorá počas 30 rokov na slovenskom trhu, vybudovala plnohodnotný multikanálový systém predaja zahŕňajúci predaj kávy v širokej maloobchodnej sieti, vlastné kamenné predajne, internetový obchod aj predajné kútiky vo vybraných maloobchodných predajniach (napr. Labaš). Vďaka tomuto unikátnemu obchodnému modelu dokázalo Tchibo dobre zvládnuť aj nedávne neľahké obdobie. Dôkazom, že Slováci tento cross-channel koncept od Tchibo skutočne oceňujú, je 3. miesto v rebríčku TOP 50 zákaznícky najobľúbenejších značiek v SR podľa prieskumu spoločnosti KPMG.

Prečítajte si tiež
Katarína Droppová: Viete, čo je to fygitálny obchod?

Komunikácia je základ

Napriek tomu, že majú obchodníci optimistické očakávania a zákazníci chuť nakupovať, je potrebné myslieť aj na menej priaznivé správy. Najmä keď počúvame najnovšie informácie o prudkom náraste stále nových prípadov Covid ochorenia. Je zrejmé, že pandémia sa zďaleka nekončí. Rastúci počet nakazených môže opäť spôsobiť zatvorenie škôl aj obchodov a podniky môžu odkladať návrat zamestnancov do kancelárií, čo by opäť mohlo spôsobiť pokles predajov.

Preto maloobchodníci, ktorí majú v úmysle ťažiť z týchto nových nákupných zvyklostí, musia už teraz detailne realizovať svoje marketingové a komunikačné stratégie s cieľom čo najlepšie a najzrozumiteľnejšie vysvetliť ich výhody a šírku ponuky a predaja zákazníkom. Hlavné je venovať spotrebiteľom zážitok z nákupu, ktorý im poskytne rovnakú hodnotu, pohodlie aj spokojnosť bez ohľadu na to, ktorý kanál využijú.

Nezaspať na vavrínoch

Rovnakom ako sa mení situácia okolo nás, vyvíjajú sa tiež zákaznícke očakávania, ktoré je potrebné neustále sledovať a reagovať na ne. Už teraz prieskumy ukazujú ďalšie zákaznícke preferencie. Ide napríklad o okamžitú dostupnosť tovaru s rýchlym doručením, možnosť vrátenia tovaru bez udania dôvodu a podobne. Je preto vysoký predpoklad, že aj tí maloobchodníci, ktorí doteraz nesprostredkovali doručenie tovaru domov, túto službu sprístupnia a časť svojich obchodov využijú ako sklady online objednávok. Pritom je dôležité myslieť aj na prozákaznícky orientovaný servis a fungujúci dodávateľský reťazec.

Multikanálový trend ukazuje, že zákazníci majú stále záujem o fyzický maloobchod, ale s benefitmi digitálneho nakupovania. Ak teda chcú obchodníci predávať, mali by neustále prispôsobovať svoje predajné kanály aj ponuku a predovšetkým sledovať a etablovať nový životný štýl svojich zákazníkov.

 

Súvisiace články:

Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Raňajky valcujú zdravé trendy Katarína Droppová: Viete, čo je to fygitálny obchod? Tovar&Predaj 5 – 6/2021: Pandémia nafúkla objemy

Odporúčame

U&Sluno

Perfetti

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Kaufland.sk

Nové online trhoviská Kaufland.sk a Kaufland.cz: Predaj produktov vo viac ako 5 000 kategóriách

V súčasnosti prevádzkuje spoločnosť Kaufland úspešné online trhovisko Kaufland.de a túto službu čoskoro otvorí aj na Slovensku a v Česku. Úspešný koncept nemeckého online trhoviska Kaufland.de sa od roku 2023 predstaví aj v ďalších krajinách. Predajcovia tak pomocou týchto platforiem môžu ponúkať svoj tovar v troch rôznych krajinách súčasne – a to len s jednou […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

31. 5. – 1. 6. 2022, PLMA´s World of Private Label, Amsterdam

2. 6. 2022, Kongres Samoška, Praha

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022

Matej Varga, head of retail franchise, Metro Cash & Carry SR: Počas pandémie sme otvorili najviac obchodov

16. februára 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera