Nájsť dostatok kvalifikovanej pracovnej sily do predajní bolo pred pandémiou veľkým orieškom. Mnohé siete sa zapojili do duálneho vzdelávania a rozhodli sa vychovať si nových zamestnancov v spolupráci s odbornými školami. Po rozšírení vírusu SARS-CoV-2 a zavedení reštrikčných opatrení sa záujem o prácu v obchode s potravinami zvýšil. Mohol za to lockdown a strata zamestnania v iných sektoroch. Časť z takýchto „covidových“ pracovníkov sa po zlepšení situácie vráti späť do pôvodných profesií, avšak obchod ich k sebe môže zlákať natrvalo. Dostatok kvalitných ľudí je totiž stále snom.
Stiahnuté mreže a oznam, že predajňa je zatvorená pre protipandemické opatrenia. Tak vyzerala väčšina maloobchodných prevádzok v nákupných centrách alebo obchodných pasážach počas tvrdého lockdownu, ktorý si vynútila pandémia ochorenia Covid-19. Niektoré z nich sa snažili fungovať aspoň ako výdajné okienka pre internetové a telefonické objednávky, ďalšie čakali, čo sa stane. Ako ostrovy normálnosti v tej situácii vyznievali predajne potravín a drogérie, ktoré ako jedny z mála mohli a museli ostať otvorené. Avšak ani tie to vôbec nemali ľahké a zabezpečiť prevádzku predajní s dostatkom personálu bolo náročnejšie ako inokedy.
Kým na jednej strane museli majitelia špecializovaných obchodov zamestnancov v lepšom prípade nechať doma a v tom horšom prepúšťať, na druhej strane predajcovia potravín museli narýchlo doplniť kapacity. Mnohí pracovníci ostávali doma so školopovinnými deťmi, ďalší sa ocitli v karanténe alebo patrili k ohrozeným skupinám. „Boli to náročné časy. Stalo sa nám, že sme jednu predajňu v koncovej obci museli na dva týždne zavrieť, pretože všetky štyri pracovníčky ostali s deťmi doma na OČR. Dennodenne sme mali vo firme pandemické porady a snažili sme sa vykrývať a riešiť zastupovanie v jednotlivých obchodoch,“ vysvetľuje prevádzkovo-personálny riaditeľ CBA Verex Jakub Frackowiak.
Ako pokračuje, zvládli to aj vďaka pracovníkom z veľkoobchodu, ktorí bežne prijímajú a vyskladňujú tovar, no v krízových časoch prišli priamo na predajnú plochu. „Pomohlo nám aj duálne vzdelávanie. Praktický výcvik bol na pár týždňov v rámci opatrení zrušený, no po jeho obnovení sa naši študenti postavili k takejto situácii zodpovedne a boli ochotní pracovať aj v predajniach, kde bežne nevykonávajú prax,“ hovorí Jakub Frackowiak s tým, že všetkým pracovníkom spoločnosti za to ďakuje.
Marketingový manažér spoločnosti Terno real estate Marek Koštrna hovorí, že veľký priestor dávali polovičným úväzkom, brigádam či študentom v rámci duálneho vzdelávania. „Podarilo sa nám to vyskladať tak, aby zákazníci nepocítili nijakú zmenu. Vytvorili sme záložné tímy, ktoré operatívne zastrešili výpadky personálnych kapacít a zabezpečili chod predajne,“ vysvetľuje.
Rýchla cesta z gastra do retailu
Jednou z najviac postihnutých oblastí pandémie sa stal horeca segment. Turistické atrakcie sa zavreli a spolu s nimi aj hotely či kaviarne. Reštaurácie mohli fungovať ako donáškové služby alebo vydávať jedlo zákazníkom cez okienko. To spôsobilo uvoľnenie veľkého množstva pracovných síl, ktoré sa snažili uplatniť práve v maloobchode s potravinami.
HR manažérka Coop Jednoty Slovensko Lucia Špinerová si myslí, že stabilita odvetvia, istota práce a mzdy, ktoré ponúkajú, boli v najťažších fázach koronakrízy lákadlami predovšetkým pre ľudí z gastro sektora. Tí často zo dňa na deň prišli o prácu. „Množstvo ľudí z tohto sektora priamo kontaktovalo naše regionálne spotrebné družstvá a my sme ich záujem vítali aj z toho dôvodu, že ich pracovné skúsenosti a odbornosť je veľmi blízka našim potrebám,“ vysvetľuje s tým, že v prvých fázach sa snažili prostredníctvom nových ľudí vykryť personálne výpadky v predajniach spôsobené v tom čase aktuálnymi situáciami, konkrétne keď mali množstvo matiek na pandemických OČR. „Tam, kde sa stretli možnosti a očakávania zo strany zamestnávateľa a zamestnanca, sme si nových ľudí ponechali, pretože našou prioritou je mať ľudí v zamestnaneckom pomere,“ uvádza Lucia Špinerová.
Jakub Frackowiak súhlasí, že pracovníci, ktorí prišli z gastrosegmentu, majú výhodu. Pracovali s potravinami a dátum spotreby, minimálnej trvanlivosti, tovaroznalectvo i ďalšie odborné znalosti sú im známe na rozdiel od ľudí, ktorí prichádzajú z výrobných sektorov. Sieť CBA Verex počas pandémie otvorila tri nové prevádzky a aj vďaka novej pracovnej sile na trhu sa jej podarilo zaistiť dostatok ľudí. „Máme pracovníkov, ktorým sadol kolektív a ostanú u nás. Ale nájdu sa aj výnimky, ktoré sú srdcom späté s prácou v gastre a tí sa tam po uvoľnení opatrení vrátia,“ konštatuje. Terno real estate prijalo počas pandémie zamestnancov z iných odvetví vrátane gastra či kultúry a podľa Mareka Koštrnu majú niektorí obavy z nástupu ďalšej vlny pandémie a v blízkej budúcnosti neplánujú meniť zamestnanie.
Pracovný portál Profesia urobil v máji prieskum na vzorke skoro 500 ľudí, ktorí mali za posledný rok skúsenosť s prácou v sektore cestovný ruch, gastro a hotelierstvo. Najväčšia časť z nich, ktorá v tomto odvetví o prácu prišla a našla si už medzičasom uplatnenie niekde inde, pracuje aktuálne práve v obchode. Ide takmer o štvrtinu opýtaných (24,5 %). „To, či ide o trvalú zmenu, zhodnotiť nevieme. Pri otázkach, či by sa títo pracovníci chceli vrátiť späť do cestovného ruchu, ľudia často poukazovali na to, že by boli ochotní, ale iba vtedy, ak by sa im zvýšil v bývalom pôsobisku plat a zlepšili sa pracovné podmienky,“ vysvetľuje PR manažérka portálu Nikola Richterová. V prieskume sa však ukázalo aj to, že pri otázke o pravdepodobnom scenári budúcnosti, pätina ľudí (20,5 %) jasne uviedla, že sa do horeca sektora už nechce vrátiť.
Zamestnanci maloobchodu s potravinami zažili počas najkrízovejších čias silný pracovný nápor. Aj preto sa obchodníci snažili zabezpečiť im bezpečné pracovné podmienky a mnohí rozdali svojim zamestnancom za snahu špeciálne odmeny. Hoci to bolo ťažké obdobie, aj samotní pracovníci si uvedomovali a vážili, že na rozdiel od mnohých iných povolaní a sektorov majú prácu. „Postoj ľudí k práci sa počas lockdownu určite zmenil, keďže naši zamestnanci v predajniach patrili tiež do tzv. prvej línie. Zákazníci ich viac rešpektovali, vážili si ich, a teda k predavačkám a predavačom boli celkovo príjemnejší,“ vysvetľuje Marek Koštrna.
V Coop Jednote Slovensko poklesla fluktuácia, ale podľa Lucie Špinerovej to nie je iba vplyvom pandémie, ale je to aj výsledok celkovej starostlivosti o zamestnancov. Ako pokračuje, portfólio starostlivosti v čase koronakrízy zamerali prioritne na zdravie a bezpečnosť zamestnancov. „Okrem iného sme im dali možnosť anonymne hovoriť o náročných životných a pracovných situáciách s certifikovanými koučmi, poskytli sme im nástroje na to, aby aj naďalej mohli na sebe individuálne, ale aj skupinovo pracovať a rozvíjať sa prostredníctvom rôznych online kurzov, workshopov,“ hovorí Lucia Špinerová. Zároveň sa starajú o zdravé vzťahy a atmosféru v predajniach a svojich najlepších zamestnancov v rámci regiónov odmenili poukazmi na rekreačné pobyty, ktoré práve v tomto období majú možnosť využiť.
Zamestnanci Kauflandu dostali za nasadenie počas najkritickejších období finančné odmeny, vitamínové balíčky či iné benefity. „Umožnili sme našim kolegom starším ako 65 rokov zostať doma po dobu niekoľkých mesiacov a poskytovali im náhradu mzdy v plnej výške. Zo strany zamestnancov boli naše kroky prijaté pozitívne a ocenili naše úsilie,“ uvádza hovorkyňa siete Lucia Vargová.
Ľudí nie je dosť
Obchodníci sa o svojich pracovníkov starajú čoraz viac. Nájsť dostatok kvalitných ľudí bolo problémom už pred pandémiou a napriek čiastočným zmenám počas nej sa na tejto skutočnosti nič nezmenilo. Navyše konkurencia medzi zamestnávateľmi rastie.
Kým v prvom štvrťroku 2021 Profesia.sk zaznamenala vo viacerých sektoroch výrazný pokles počtu pracovných ponúk, momentálne sú vysoké nárasty takmer všade. V máji uverejnili firmy na Profesii viac ako 27-tisíc inzerátov, čo je najviac za jeden mesiac v 24-ročnej histórii portálu. „Aktuálne môžeme sledovať, že zamestnávatelia uverejňujú v sektore obchod najvyšší počet nových pracovných príležitostí od príchodu koronakrízy na Slovensko,“ hovorí Nikola Richterová s tým, že kým počas druhého kvartálu minulého roka na jednu ponuku práce v obchode odpovedalo v priemere 59 ľudí, tento rok to bolo v rovnakom období už iba 25 uchádzačov.
„Ani počas pandémie sme nepozastavili výberové konania a okrem hľadania posíl do našich existujúcich predajní sme hľadali nových kolegov aj do prevádzok, ktoré plánujeme otvoriť tento rok. Napríklad v Tvrdošíne,“ hovorí Lucia Vargová. Najčastejšie išlo o pozície ako predavač/-ka a vedúci/-a oddelenia a o pozíciu vyskladňovač/-ka pre logistické centrum v Ilave. Zvýšený záujem o voľné pracovné pozície pociťujú hlavne pri obsadzovaní administratívnych pozícií v centrále spoločnosti a tiež v niektorých regiónoch v rámci Slovenska. „Avšak stále sú regióny, v ktorých je náročnejšie nájsť vhodných kandidátov,“ konštatuje. Aj Terno real estate pociťuje nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Počas pandémie k nim prišli šikovní ľudia z iných odvetví, mnohí sa však skôr či neskôr vrátia do pôvodných profesií. „Momentálne hľadáme desiatky ľudí na viaceré pozície v predajniach Terno a Kraj na západnom i strednom Slovensku,“ priznáva Marek Koštrna.
Aj preto sa obchodníci pustili do duálneho vzdelávania, kde si vychovávajú zamestnancov v spolupráci s odbornými školami. Za jednu z nevýhod tohto systému by sa vari dal považovať čas, ktorý musí ubehnúť, aby študenti ukončili školu a mohli nastúpiť do trvalého zamestnania. Inak hovoria obchodníci iba o pozitívach. „Nielenže nám pribudne pracovná sila, ale veríme, že naším prístupom k žiakom, ako aj odovzdaním skúseností si vychovávame budúcu generáciu zamestnancov. Žiaci sú príjemným spestrením pracovného prostredia. Vieme im odovzdať veľa užitočných poznatkov z praxe a naučiť ich interným procesom,“ vysvetľuje Marek Koštrna. Okrem toho majú možnosť zarobiť si svoje prvé peniaze. „V niektorých prípadoch vedia títo študenti prispieť do domácnosti, obzvlášť v sociálne slabších rodinách. Veríme, že duálne vzdelávanie bude aj v budúcnosti vyhľadávané,“ myslí si.
Jakub Frackowiak pripomína, že minulý rok nebolo pre pandémiu možné robiť osvetu na základných školách, preto cítia, že na ďalší školský rok pribudne menej záujemcov. Majú však za sebou slušne obsadené prvé tri ročníky strednej školy a prvých absolventov čakajú už po ukončení nasledujúceho školského roka 2021/2022. „V duálnom vzdelávaní vidím len výhody. O staršie ročníky sa vieme oprieť a pomáhajú v predajniach aj mimo povinnej praxe,“ hodnotí.
Mať lojálnych pracovníkov je veľmi dôležité. Iba spokojní zamestnanci si dokážu budovať vzťah so zákazníkmi a prinášať tak predajni pridanú hodnotu a v podstate konkurenčnú výhodu pred tými obchodmi, v ktorých návštevníci necítia ľudský prístup. Na to je potrebné adekvátne ohodnotenie, príjemné pracovné prostredie i dobrý pracovný kolektív. „Ako dôvod spokojnosti uvádzajú naši zamestnanci najčastejšie našu firemnú kultúru, silný a podporujúci tím, ale, samozrejme, je pre nich dôležité aj finančné ohodnotenie a benefity. Pre našich zamestnancov chceme byť atraktívnym a férovým zamestnávateľom, preto pre nich vytvárame čo najlepšie pracovné podmienky, ktoré im umožňujú podávať čo najlepší výkon,“ dodáva Lucia Vargová.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk