Počas letných mesiacov sa každoročne menia aj nákupné preferencie spotrebiteľov. Platí to aj pri zákazníkoch z Bratislavského kraja, ktorý sa vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov a zároveň najväčšou koncentráciou obchodov a služieb. Na aké tovary a služby míňajú v lete obyvatelia hlavného mesta SR viac peňazí ako počas iných mesiacov roka? K aktuálnej situácii sa vyjadrila analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská, ktorá sa vo svojej analýze venovala letnému nakupovaniu Bratislavčanov.
Počas letných mesiacov sa mapa Slovenska „zazelenala“. Vďaka najbezpečnejšej farbe na covidových semaforoch tak spotrebitelia opäť fyzicky navštevujú obľúbené obchody či prevádzky služieb. V prípade Bratislavčanov dokonca apetít po nákupoch dosiahol v júli 2021 svoj strop, nakoľko bol najvyšší od vypuknutia pandémie. Väčšina bratislavských domácností (až 76 %) v júli plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 24 % opýtaných. Vyplynulo to z aktuálneho prieskumu spoločností Datamara MNForce „Spotrebiteľská nálada: Vplyv Covid-19“, ktorý sa uskutočnil v júli 2021 na vzorke 300 respondentov z Bratislavského kraja. Len pre porovnanie, v čase lockdownu (t. j. zatvorených obchodov a prevádzok služieb) znížilo svoje výdavky viac ako 40 % bratislavských domácností. Podľa výsledkov prieskumu sa zároveň v júli znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré posúvajú nákupy na neskôr – napríklad o niekoľko týždňov.
Bratislavčania míňajú najmä na zmrzlinu, ovocie a nápoje
Nákupné preferencie zákazníkov, vrátane Bratislavčanov, sú počas prázdnin iné v porovnaní s ostatnými mesiacmi roka. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu Datamar a MNForce. Podľa prieskumu je najčastejšie uvádzaným tovarom, ktorý Bratislavčania preferujú v lete viac ako inokedy, zmrzlina a to s podielom 19 %. Nasleduje vyšší záujem o ovocie a zeleninu s podielom 13 %. Rovnako vysoký podiel na úrovni 13 % bol evidovaný aj v prípade nápojov. Počas prázdnin ale obyvatelia hlavného mesta a okolia míňajú viac oproti iným mesiacom taktiež na letné oblečenie, dovolenky, kúpaliská, reštaurácie či jedlo ako také. Ich podiely sa pohybujú v rozpätí 5 – 9 %.