
O povinnom zálohovaní nápojových obalov existuje viacero článkov, ktoré približujú technologickú a finančnú náročnosť systému pre výrobcov, predajcov a v konečnom dôsledku aj správcu systému. Je tu však ešte jeden dôležitý aspekt, ktorým je motivácia a zmeny spotrebiteľských návykov.
Európska komisia rozhodla, že do roku 2025 sú všetky členské štáty EÚ povinné zabezpečiť zber jednorazových plastových fliaš a plechoviek v rozsahu 90 %. V tejto súvislosti Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky pripravilo návrh zákona o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje, ktorý bol schválený 11. 9. 2019 a do praxe bude uvedený 1. 1. 2022. Medzitým bola prijatá novela s účinnosťou od 15. 11. 2021, ktorá prináša viaceré zmeny, ktoré možno zhrnúť do troch kľúčových oblastí: rozšírenie výnimiek zo zálohovania plastových PET fliaš a plechoviek, zákaz uvádzania nápojov v jednorazových obaloch na trh a v neposlednom rade aj nové povinnosti pre Správcu zálohového systému.
Testovanie zálohovania v praxi
Na spustení systému zálohovania intenzívne pracujú výrobcovia nápojov ako aj predajcovia už niekoľko mesiacov, pričom v súčasnosti prebiehajú pilotné testovania vo vybraných prevádzkach jednotlivých reťazcov. Cieľom je vyskúšať a v praxi otestovať všetky činnosti spojené s reálnym zálohovaním jednorazových nápojových obalov v testovacej prevádzke, aj s napojením na informačné systémy Správcu zálohového systému, aby boli od začiatku roka 2022 efektívne a bezproblémové pre všetky zúčastnené strany. Príkladom môže byť aj spoločnosť Kaufland, v ktorej majú spotrebitelia od 3. augusta 2021 možnosť vrátiť do zberného automatu okrem už zálohovaných nápojových obalov (ako sú sklené fľaše od piva) po novom aj plechovky a plastové fľaše od nápojov. Táto predajňa je prvým miestom v bratislavskom regióne, kde prebieha oficiálne testovanie zálohového systému v spolupráci so Správcom zálohového systému.
Čo na to spotrebitelia?
Separácia odpadu je komplexný problém, s ktorým bezprostredne súvisí aj zálohovací systém nápojových obalov. Medzi problémy pri triedení odpadu patrí okrem správneho zatriedenia aj potreba infraštruktúry pre uskladnenie separovaného odpadu. Jednou zo zmien, ktorú v spotrebiteľských návykoch prináša nový systém zálohy nápojových obalov je napríklad tá, že prázdne obaly nesmú byť stlačené. V súčasnosti je separovanie v mnohých domácnostiach (najmä v prípade obalov a plechoviek) sprevádzané ich stláčaním, čo bezprostredne súvisí aj s miestom pre uskladnenie takéhoto typu odpadu. Po novom nebudú môcť byť tieto obaly stláčané, nakoľko ich zberné automaty nedokážu správne naskenovať. Po oficiálnom spustení zálohovania od roku 2022 budú zberné automaty v každej predajni akceptovať iba nápojové obaly, ktoré budú nestlačené, označené symbolom Z a textom „zálohované“ a s čitateľným čiarovým kódom. Otázkou však zostáva, či bude pre zmenu spotrebiteľského správania a návykov dostatočná motivácia v podobe zálohy, ktorá je stanovená vyhláškou 0,12 EUR za jednu plastovú fľašu a 0,10 EUR za jednu plechovku?
Na prvý pohľad sa zdá, že určite áno a cena zálohy by sa ešte mala zvýšiť na 0,15 EUR za plastovú fľašku či plechovku s tým, že uvedená by mala byť oddelene od predajnej ceny a následne pripočítaná k cene nápoja. Tým by mali mať spotrebitelia väčšiu motiváciu vracať ich späť do systému. Na druhej strane je potrebné si uvedomiť, že držba nestlačených obalov prinesie viaceré negatívne aspekty najmä v podobe uskladnenia takýchto obalov, resp. ich transportu k zberným automatom.
Na zmeny spotrebiteľských návykov reagujú aj výrobcovia
Na túto problematiku musia reagovať aj výrobcovia. Príkladom môže byť letná grilovačka, kde si len ťažko predstaviť, že po konzumácii piva z plechoviek v 6-packových baleniach zostanú tieto obaly neporušené, aby mohli byť spätne odovzdané. Na túto situáciu preto reagujú aj výrobcovia v podobe sofistikovaných riešení – držiakov, ktoré zabezpečia konštantný tvar plechoviek, resp. ovplyvnia spotrebiteľský návyk bezprostredne po konzumácii stláčať plechovky. Priekopníkom je spoločnosť Plzeňský Prazdroj, ktorá definitívne skončí s pivnými PET fľašami už o rok skôr a taktiež zosilňuje svoje zameranie na vratné fľaše či percento recyklátu v plechovkách v podobe vyššie spomínaných riešení.
Napriek tomu, že prieskumy pivovarníkov deklarujú, že Slováci postupne prechádzajú k udržateľnému životnému štýlu (58 % z nich uprednostňuje práve zálohované obaly pred jednorazovými), bude vyžadovať systém zálohovania nápojových obalov aj ďalšiu komunikáciu, ktorá zabezpečí zmeny v spotrebiteľských návykoch a nielen finančnú motiváciu odovzdávania nápojových obalov.