Je to tak. Ako sa muži líšia od žien vizuálne, rovnako rozdielne sa stále správajú aj v nakupovaní. Najnovšie prieskumy ukazujú, že kým pre ženy je stále dôležité vyskúšať si tovar alebo sa o ňom dozvedieť viac, pre mužov je dôležitá rýchlosť – teda možnosť mať ho čím skôr doma. Obe pohlavia sa však zhodujú – prím by mala hrať ekológia.
Časy, keď sa rodiny vybrali do obchodov a túlali sa nimi dovtedy, kým nenarazili na všetko, čo do domácnosti potrebovali, sú už nenávratne preč. Spotrebitelia aktuálne uprednostňujú úsporu času, ale tiež zážitky.
Uľahčite to svojim zákazníkom
Doba je rýchla, a preto aj zákazníci bez rozdielu pohlaví očakávajú, že sa o vašej ponuke dozvedia čo najrýchlejšie a všetko. Je preto dôležité mať nielen prehľadnú webovú stránku, ale nerobiť ani tajnosti o cene produktov, či o ich vrátení, priebehu reklamácie a termíne dodania.
Podľa prieskumu spoločnosti Uberall, viac ako 80 % spotrebiteľov tiež uvádza, že sú pre nich dôležité platby online. Až štyria z desiatich povedali, že sa častejšie vrátia do obchodov alebo reštaurácií, ktoré ponúkajú bezkontaktné platby. Pandémia tiež zmenila očakávania spotrebiteľov o bezprostrednosti reakcií zákazníckych služieb. Až 80 % opýtaných uviedlo, že možnosť napísať firme správu cez mail, sms alebo sociálne siete je pre nich veľmi dôležitá. Aj preto čoraz viac predajní ponúka možnosť opýtať sa na poskytované služby, otváracie hodiny a ďalšie veci aj prostredníctvom online chatbotov, ktoré sú zákazníkom k dispozícii 24/7.
Navyše takmer 80 % zákazníkov si vyhľadáva informácie na webe a prostredníctvom Google skôr, ako navštívia predajňu a zrealizujú nákup. Rovnako si čítajú aj recenzie miestnych sprievodcov, ktoré začal práve Google vo väčšej miere podporovať, preto by ste nemali zabudnúť ani na prezentáciu týmto smerom.
Nákupné správanie mužov a žien sa líši
Aj napriek tomu, že online nakupovanie nebolo nikdy jednoduchšie, ukazuje sa, že sa nájde stále dosť zákazníkov, ktorí preferujú kamenné predajne. A tu sú práve zjavné rozdiely medzi ženami a mužmi.
Vidieť, dotýkať sa a tiež cítiť a vyskúšať si výrobky je dôležité aj napriek pandémii pre viac ako 65 % žien, ako vyplynulo zo Štúdie spotrebiteľského správania. Práve tieto atribúty sú jasným benefitom oproti digitálnemu predaju. Je preto len na obchodníkoch, ako tieto nákupy svojim zákazníčkam čo najviac spríjemnia a urobia z nich skvelý zážitok.
Silnejšie pohlavie nezaprelo v sebe túžbu po okamžitom uspokojení, a preto je pre takmer 60 % mužov veľmi dôležitá možnosť mať tovar čím skôr doma. Takmer 35 % spotrebiteľov mužského pohlavia tiež uvádza, že si vyberajú e-shopy z dôvodu jednoduchého vrátenia tovaru.
Mladšia generácia vo veku od 18 do 24 rokov (62 %) zase uvádza ako benefit obchodu širokú ponuku tovaru a tiež trendové vychytávky, ktoré môžu byť aj vo vyššej cenovej kategórii. Aj pre nich je však dôležitá rýchlosť dodania tovaru.
Myslia zákazníci na životné prostredie?
Jednoznačná odpoveď je áno. Spotrebitelia všetkých vekových skupín chcú, aby boli značky a maloobchodníci ekologickejší a zameriavali sa na trvalú udržateľnosť. Spotrebitelia z mladších vekových kategórií však ešte vo väčšej miere preferujú eko značky. Podľa prieskumu First Insight až 62 % spotrebiteľov generácie Z uprednostňuje nákup od značiek, ktoré sa správajú trvalo udržateľne.
Čo z toho teda vyplýva pre obchodníkov? Ak máte kamenné predajne aj e-shop, ponúknite svojim zákazníkom fygitálny obchod – teda to naj z fyzického (kamenného) aj z digitálneho online predaja. Ak máte len jeden kanál, zamerajte sa na to, aby ste zákazníkom ponúkli to, čo od vás očakávajú a tým najlepším možným spôsobom. A nezabudnite pritom na ekologickú stránku svojich produktov – pretože táto téma sa dostáva jednoznačne do popredia.