
Svetový fond na ochranu prírody (WWF) a obchodný reťazec Tesco prinášajú správu o partnerstve, ktorého cieľom je podpora udržateľnosti pri nakupovaní v Česku, Maďarsku a na Slovensku.
Spôsob, akým produkujeme, distribuujeme a konzumujeme potraviny, tvorí významnú časť našej ekologickej stopy. Potraviny sa stávajú najväčším zdrojom emisií skleníkových plynov a ich produkcia je do veľkej miery zodpovedná za stratu biodiverzity a biotopov. Tretina všetkého vyprodukovaného jedla končí ako odpad. Podľa práve zverejnenej spoločnej štúdie Tesca a WWF „Driven to Waste“ potraviny, ktoré sa nikdy nedostanú na stôl spotrebiteľov, sú zodpovedné až za 10 % globálneho objemu emisií skleníkových plynov. To je takmer dvojnásobok ročných emisií vyprodukovaných autami v USA a Európe.
Problém číslo jeden je potravinový odpad
Podľa tejto správy zverejnenej minulý týždeň končí až 1,2 miliardy ton potravín ročne ako odpad priamo na farmách v porovnaní s 931 miliónmi ton, ktoré takto končia v maloobchode a u spotrebiteľov. Správa upozorňuje na to, že potravinový odpad je zodpovedný nielen za emisie, ale aj za spotrebu vody v objeme 304 miliónov olympijských bazénov a na jeho produkciu potrebujeme pôdu s rozsahom väčším ako celý Indický polostrov. V strednej a východnej Európe je až 61,5 % prirodzených biotopov ovplyvnených poľnohospodárstvom.
Udržateľnejšie možnosti nakupovania
Pre tieto dôvody Tesco a WWF spájajú sily, aby priniesli zmenu stravovacích návykov, podporili zdravie spotrebiteľov a zmiernili environmentálny dosah našej produkcie a spotreby potravín. „Náš systém produkcie potravín sa spolieha na prírodu, ale príroda má problém. Doslova spotrebúvame budúcnosť – a spôsob, akým produkujeme a konzumujeme potraviny, má na tom veľký podiel. Vítam preto spoluprácu s jedným z najväčších maloobchodných reťazcov v Maďarsku, na Slovensku a v Českej republike, ktorého cieľom je zmena smerom k udržateľnejším a tiež zdravším možnostiam nakupovania v týchto krajinách,“ hovorí Andreas Beckmann, riaditeľ WWF pre strednú a východnú Európu.
Matt Simister, generálny riaditeľ spoločnosti Tesco pre strednú Európu, dopĺňa: „Je pre nás potešením spolupracovať s organizáciou s takou mierou odbornosti, zanietenia a dôveryhodnosti, akú má WWF. Zdieľame túžbu znížiť vplyv potravinárskeho priemyslu na planétu a prispieť k zmene, ktorá bude smerovať k udržateľnejšej konzumácii a produkcii. Potraviny sú základom nášho zdravia a zdravia našej planéty a naši zákazníci od nás očakávajú pomoc pri riešeniach. Naše partnerstvo s WWF pomôže zvyšovať povedomie a podnecovať dopyt po udržateľných rozhodnutiach vo všetkých úrovniach potravinového reťazca.“
Čo je cieľom partnerstva?
Partnerstvo Tesca a WWF sa zameria na tri kľúčové oblasti. Patrí medzi ne zvyšovanie povedomia zamestnancov tesca o úlohe, ktorú môžu zohrať pri znižovaní vplyvu akvitít biznisu na životné prostredie, povzbudzovanie záujmu a povedomia zákazníkov o tejto problematike a napokon spolupráca s dodávateľmi a partnermi. Jej cieľom je zvyšovanie povedomia o čo možno najlepších riešeniach v oblasti udržateľnej produkcie zdravých potravín pre zákazníkov.