logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode

21. júla 2021
Blog 0
1212
Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode

Čuch je najcitlivejším zmyslom ľudského tela. Ovplyvňuje až 75 % emócií, pričom mozog človeka si prostredníctvom neho zapamätá až 35 % informácií. Čuch je teda oveľa dôležitejší ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. To, ako vplýva čuch na zákaznícke správanie a nákupné rozhodovanie, rieši pomerne mladý vedecký odbor, jeden z existujúcich druhov senzorického marketingu – aroma marketing alebo inak nazývaný aromachológia.

Aroma marketing začína mať svoje opodstatnenie práve teraz – v čase, keď sú marketéri konfrontovaní s problémom vizuálnej presýtenosti. To spôsobuje, že spotrebitelia sú stále imúnnejší voči tradičným marketingovým aktivitám, a teda ich registrujú v stave takzvanej vnímavej slepoty.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

Vzhľadom na túto skutočnosť je čoraz náročnejšie zaujať zákazníka v mieste predaja, ktoré ako posledné dokáže zvrátiť rozhodnutie človeka o kúpe produktu. A tak sa marketéri intenzívne snažia útočiť na viaceré zmysly súčasne. Jedným z najzásadnejších je práve čuch.

Útok na emócie, pamäť a spomienky

Prieskumy za použitia umelej inteligencie (AI) odhalili, že čuch má z pohľadu orientácie na zákaznícke zmysly najvyšší význam. Ak vstúpite do obchodu, v ktorom je ťažký, vydýchaný vzduch alebo nepríjemný zápach, jednoducho odídete. Obchod stratil zákazníka a ďalšie senzorické faktory ako napríklad osvetlenie a ozvučenie, resp. hlučnosť prostredia, už nemá význam riešiť.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín?

Dôležitosť využitia čuchu potvrdzuje aj fakt, že kým všetky ostatné zmyslové systémy predstavujú dlhú cestu prenosu informácie do mozgu, tak čuch je priamo prepojený s centrami mozgu zodpovednými za emócie a pamäť. To znamená napríklad aj to, že čuchové spomienky si uchováme oveľa dlhšie ako tie vizuálne.

Ako pôsobí aroma marketing na ženy a mužov?

Zmyslom aroma marketingu je prostredníctvom správne zvolených aróm vyvolať na nevedomej úrovni požadovanú emocionálnu odozvu a pozitívnu asociáciu – či už so značkou alebo konkrétnym produktom. A treba povedať, že toto sa darí oveľa viac pri ženách ako pri mužoch. Je vedecky dokázané, že ženy detekujú pachy ľahšie ako muži a majú tiež intenzívnejšie odpovede mozgu na vôňu či zápach. Asi aj preto ich oveľa častejšie vidíme v parfumériách.

Vo svete existuje viacero štúdií, ktoré skúmajú vplyv aróm na emócie človeka v rôznych hospodárskych oblastiach. Absentujú však prieskumy zohľadňujúce ich reálny vplyv na emócie s využitím inovatívnych nástrojov a tiež monitorovanie kvality vzduchu, ktorá vplýva na celkové vnímanie aróm v danom priestore.

V tejto súvislosti boli na podujatí s názvom „Aroma marketing v praxi – Spoločné prepájanie smart technológií – aromachológie – spotrebiteľských štúdií“, ktoré sa konalo 22. júna 2021 v Eventovom priestore Mlynica v Bratislave, predstavené nové možnosti skúmania v tejto oblasti. Podujatie bolo organizované v rámci projektu Erasmus+ KA2 Strategické partnerstvo „Implementácia spotrebiteľskej neurovedy a smart výskumných riešení v aromachológii“, č. 2018-1-SK01-KA203-046324 a jeho cieľom bolo oboznámenie účastníkov s čoraz populárnejším aroma marketingom a jeho možnosťami využitia v praxi.

Pozitívne zlepšenie vnímania nákupného prostredia

Príjemná atmosféra, či už v predajni alebo na pracovisku, resp. verejnom priestore, vplyvom vhodne zvolenej arómy môže zásadným spôsobom ovplyvniť celkové vnímanie ľudí, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj na ekonomických výsledkoch. Otázkou je, ako správne vybrať vhodnú arómu, keďže jej vplyv je hlavne nevedomý. Jednu z možností predstavujú biometrické a neurozobrazovacie nástroje, ktoré poskytujú detailný pohľad na reálne emócie človeka vplyvom jednotlivých aróm. Tak je možné vybrať arómu, ktorá pozitívne prispeje k zlepšeniu vnímania prostredia nielen zákazníkov, ale aj zamestnancov.

Na výskum preferencií v oblasti aromatizácie je potrebné aj špeciálne vybavenie, ktorým je možné testovať rôzne vonné zlúčeniny v laboratórnych ako aj reálnych podmienkach. V tejto súvislosti boli na spomínanom podujatí taktiež odprezentované výsledky, výskumy a technológie, ktoré sa využívajú v tejto oblasti. Účastníci si mohli prezrieť výstavu inovatívnych technológií a vyvinutej smart aromatizačnej jednotky, ukážky praktických experimentov z oblasti aromachológie, ako aj prezentáciu výstupov referenčnej databázy.

Medzikultúrne rozdiely v preferenciách vôní

Z výskumu, ktorý prebiehal na vedomej a nevedomej úrovni v šiestich európskych krajinách spolu na vzorke 521 respondentov, jednoznačne vyplýva, že ľudia chcú v oddelení cukroviniek cítiť vôňu čokolády. Výskum tiež poukázal na fakt, že Slováci, ktorí participovali na prieskume preferovali podvedome takmer jednotne vybrané typy aróm, zatiaľ čo Španieli úplne rozdielne. Z hľadiska preferenčných podobností krajín reagovali Slováci takmer identicky ako Dáni. Zaujímavým zistením je výrazný rozdiel v preferenciách medzi Slovákmi, Čechmi a Nemcami.

Akokoľvek by sme sa ale snažili zlepšiť a spríjemniť prostredie aromatizáciou, je potrebné si uvedomiť, že najdôležitejším faktorom ovzdušia je jeho kvalita. Ak je prostredie nekvalitné, nemali by sme ho aromatizovať, ale urobiť všetko pre to, aby sa zlepšilo. Až potom začína aromatizácia a aroma marketing dávať zmysel.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín? Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín? Katarína Droppová: Získajte náskok pred konkurenciou, ponúknite benefit navyše

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera