
Po tom, ako pandémia ochorenia Covid-19 uväznila ľudí v domácnostiach, sa varenie vo svojej vlastnej kuchyni stalo jednou z najatraktívnejších možností na sebarealizáciu. Nové chute, nové recepty a nové suroviny dávali aspoň na chvíľu možnosť odpútať sa od všednosti bežných dní počas dlhotrvajúceho lockdownu. Tento trend si všimli aj firmy, ktoré sa zaoberajú výrobou či distribúciou cestovín, strukovín a ryže. A napriek tomu, že sa opatrenia uvoľňujú a život sa vracia do normálu, trend domáceho kulinárstva pretrváva.
Prvé dni vynútenej domácej izolácie na začiatku koronakrízy v marci 2020 niekedy pripomínali armagedon. Mnoho spotrebiteľov sa vrhlo na veľké nákupy, robili si obrovské zásoby trvanlivých potravín, nápojov či toaletného papiera. Náladu spotrebiteľov bolo cítiť aj pri čerstvom a sušenom droždí, z ktorého sa stal nedostatkový tovar a ak sa aj na pultoch predajní objavilo, do pár minút bolo všetko preč.
Kategóriou, ktorá pocítila obrovský nárast záujmu, boli však aj cestoviny, strukoviny a ryža. Keďže nikto nevedel, ako sa bude situácia vyvíjať, ľudia nechceli riskovať, že počas lockdownu zostanú doma hladní. Zákazníci brali v podstate všetko do radu a mnohí distribútori nestíhali na pulty predajní dodávať. „Samozrejme, nestíhali sme. Zákazníci, ktorí si zvyčajne objednávajú jeden kamión za týždeň zrazu chceli päť kamiónov týždenne. Museli sme všetko riešiť individuálne. Boli sme schopní navýšiť dodávky každému odberateľovi o približne 50 percent, ale aj to bolo málo,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Japavo David Vojáček. Päťnásobný nárast objednávok v marci a apríli 2020 zaznamenali aj vo firme Podravka International, dvojnásobný záujem registrovali v spoločnostiach F.W. Tandoori či Europasta SE a dvadsaťpercentný nárast záujmu zachytili vo firme Nestlé, ktorá stojí za značkou Carpathia.
„Tvoríme bežné zásoby na základe predajov a s výrobcom sme rýchlo zareagovali na vzniknutú situáciu. Aj pri zvýšenom dopyte sme dokázali udržať dodávky bez obmedzenia,“ odkazuje spoločnosť Baltaxia, ktorá sa venuje distribúcii kukuričných a strukovinových cestovín. Konateľka firmy Mánya Klára Szász hovorí, že vďaka rýchlej a dobrej komunikácii dokázali pokryť všetky zvýšené požiadavky obchodných partnerov. „Boli sme však nútení odmietať dopyt potenciálnych nových odberateľov, všetku energiu sme venovali plneniu požiadaviek stálych partnerov,“ dodáva.
Najpopulárnejšie sú rezance
Keď sa povie slovo cestoviny, väčšina ľudí si v prvom okamihu predstaví špagety, prípadne veľmi populárne penne. Takýmto spôsobom by sa dalo pokračovať cez rôzne ďalšie druhy typických talianskych výrobkov. Najpopulárnejší výrobok zo sušeného cesta pritom vôbec nepochádza spoza hraníc. Sú to totiž klasické rezance, ktoré nesmú chýbať azda v žiadnej nedeľnej polievke na Slovensku.
„Z hľadiska výdavkov dominujú cestoviny v tvare rezancov (obvykle konzumované v polievke), ktoré reprezentujú pätinu výdavkov a aspoň raz si ich zakúpili tri štvrtiny kupujúcich,“ hovorí konzultantka Spotrebiteľského panela agentúry GfK Lucia Pientková. Spoločnosť zbierala dáta od marca 2020 do februára 2021. Aspoň raz si v tomto období cestoviny zakúpili v podstate všetky slovenské domácnosti, v priemere na ne minuli za rok 32 eur a domov si ich odniesli 25-krát.
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zaznamenala agentúra nárast v zakúpenom objeme na domácnosť o viac ako 10 %. Nemusí ísť pritom o výkyv spôsobený koronakrízou, dodávatelia a výrobcovia totiž hovoria, že extrémny záujem v marci a apríli 2020 vykompenzovali slabšie letné mesiace. Ľudia totiž zásoby mali, no žiaden armagedon sa napokon nekonal, a tak ich neskôr potrebovali minúť. Okrem najpopulárnejších rezancov ľudia nakupovali špagety a fusilli, čo sú cestoviny v tvare vretienok. Spotrebitelia najviac minú na cestoviny v supermarketoch.
V kategórii sušených strukovín v sledovanom období dominovala šošovica, ktorá mala podľa údajov GfK 45 % podiel na výdavkoch, za ňou nasleduje fazuľa s približne tretinovým podielom. „Šošovicu si aspoň raz v sledovanom období zakúpilo 83 percent kupujúcich strukoviny, fazuľu 58 percent. Na treťom mieste je hrach so 47 percentami spotrebiteľov,“ uvádza Lucia Pientková. Domácnosti si z obchodu odniesli sušené strukoviny v priemere šesťkrát ročne a až 46 % výdavkov na strukoviny tvorili privátne značky.
Dôležitou súčasťou trvanlivých potravín je ryža, ktorá taktiež nesmie chýbať skoro v žiadnej slovenskej domácnosti. Aspoň raz si ju kúpilo 9 z 10 nakupujúcich, v sledovanom období ju v priemere spotrebitelia kúpili osemkrát ročne a zaplatili za ňu celkovo 14 eur. „Približne tretina výdavkov na ryžu smerovala na tú v zvýhodnenej cene. Privátne značky reťazcov si tiež našli miesto v nákupných košíkoch slovenských domácností, pričom aspoň raz v sledovanom období si ryžu privátnej značky zakúpilo 77 percent kupujúcich,“ hovorí Lucia Pientková. Ryžu si na Slovensku kúpilo najviac domácností v hypermarketoch.
Zdravé trendy vo varení
Nárast objemu nakúpených cestovín, strukovín a ryže so sebou podľa očakávania priniesol aj zvýšený záujem o varenie v domácnostiach. „Vzhľadom na pandemické opatrenia bolo varenie dlho jedinou aktivitou, pri ktorej sa mohol človek skutočne odviazať,“ komentuje situáciu s dávkou nadhľadu obchodná zástupkyňa spoločnosti F.W. Tandoori Adriana Matýsková. Zvýšený záujem o rôzne recepty a kulinárske zaujímavosti prostredníctvom sociálnych sietí zaregistrovali aj v spoločnosti Podravka International.
Predovšetkým strukoviny sú pritom nielen chutnou, ale aj zdravou zložkou stravy, ktorá by pravidelne nemala chýbať v žiadnom jedálničku. Aj výrobcovia a distribútori si všímajú, že zákazníci reagujú na trendy zdravého životného štýlu, ku ktorému im aj strukoviny vedia dopomôcť. „Vo všeobecnosti je trendom dbať o svoje zdravie a vyváženú životosprávu. Aj preto vidíme čoraz väčší záujem spotrebiteľov o rastlinné alternatívy živočíšnych produktov,“ hovorí manažérka pre korporátne vzťahy spoločnosti Nestlé Slovensko Ľubica Novotná.
Trend potvrdzuje aj Baltaxia, ktorá sa primárne orientuje na cestoviny, no nie úplne tradičné. „Určite ide do popredia zdravá výživa a vegánske produkty, na Slovensku sa aj zvýšil počet celiatikov. To podporuje predaj našich kukuričných a strukovinových cestovín,“ odkazujú zo spoločnosti. Aj v kategórii klasických cestovín z pšenice sa však ukazuje trend istej premiumizácie a uprednostňovania kvality na úkor ceny. „Jednoznačne sú na vzostupe cestoviny zo stopercentnej semoliny, takže tie najkvalitnejšie,“ hovorí David Vojáček. Semolina je druh veľmi tvrdej pšenice a dopyt po nej vidia aj v spoločnosti Europasta SE. „Rast vidíme predovšetkým pri cestovinách z tvrdej pšenice, naopak, klesajú objemy značiek z mäkkej pšenice, čo sú cenovo najlacnejšie kategórie,“ hovorí key account manažérka firmy Šárka Gahutová.
„V porovnaní s minulými rokmi vidíme vysoký záujem o diétne potraviny. Ide o takzvané shirataki cestoviny z koreňa konjak, ktoré sú takmer bez kalórií a veľmi účinne sa vďaka nim chudne,“ dodáva Adriana Matýsková. Ako však upozorňuje marketingová riaditeľka Podravka International na Slovensku Elena Matušková, každý trend raz dosiahne svoj vrchol a začne postupne upadať. „Ako príklad môžeme uviesť quinou, chia semiačka či sóju. Vnímame však jeden dlhodobejší trend – variť rýchlo a zdravo. Tomuto trendu plne zodpovedá naše produktové portfólio výrobkov s vlákninou, bez pridaného glutamanu, bez konzervantov či pridaných farbív,“ hovorí.
Najefektívnejšie sú akcie
Ryža, strukoviny a cestoviny sú v maloobchode kategóriou, ktorá musí v rámci súťaže na trhu skôr vyčkávať na nové módne trendy. Len s ťažkosťami sa dá predstaviť, akú zásadnú inováciu by mohol v aktuálnom roku na trh priniesť napríklad distribútor sušenej fazule. Zhodne sa na tom aj väčšina distribútorov a výrobcov, hoci niektorí avizujú, že nejaké novinky predsa len chystajú. „V tomto okamihu je však ešte predčasné o nich hovoriť,“ odkazuje Ľubica Novotná.
„Našou najnovšou aktivitou je ryžová strúhanka, ktorá je vhodná v rámci bezlepkovej diéty. Uvidíme, s akým záujmom sa stretne u našich odberateľov a či sa dostane na pulty maloobchodných prevádzok,“ informuje Klára Szász. Zvyšné oslovené spoločnosti hovoria, že sa chcú v prvom rade sústrediť na svoje súčasné produkty, prípadne len rozšíriť ponuku v rámci ponúkaného portfólia.
Ruka v ruke s uvádzaním noviniek a udržiavaním biznisu ide aj marketing. Podobne ako v iných oblastiach sa v prípade cestovín, ryže a strukovín osvedčujú buď spotrebiteľské súťaže, televízne alebo printové inzeráty, či letákové kampane priamo v maloobchodných prevádzkach. Určite netreba zabúdať ani na sociálne siete, no v neposlednom rade na akciové ponuky. „Najefektívnejšie sú akcie. Ľudia ich skrátka milujú. Odbery vyrážajú dych,“ uzatvára Adriana Matýsková.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk