logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Tovar&Predaj 5 – 6/2021: Doma sa varí viac

20. júla 2021
Publicistika 0
1170
Tovar&Predaj 5 – 6/2021: Doma sa varí viac

Po tom, ako pandémia ochorenia Covid-19 uväznila ľudí v domácnostiach, sa varenie vo svojej vlastnej kuchyni stalo jednou z najatraktívnejších možností na sebarealizáciu. Nové chute, nové recepty a nové suroviny dávali aspoň na chvíľu možnosť odpútať sa od všednosti bežných dní počas dlhotrvajúceho lockdownu. Tento trend si všimli aj firmy, ktoré sa zaoberajú výrobou či distribúciou cestovín, strukovín a ryže. A napriek tomu, že sa opatrenia uvoľňujú a život sa vracia do normálu, trend domáceho kulinárstva pretrváva.

Prvé dni vynútenej domácej izolácie na začiatku koronakrízy v marci 2020 niekedy pripomínali armagedon. Mnoho spotrebiteľov sa vrhlo na veľké nákupy, robili si obrovské zásoby trvanlivých potravín, nápojov či toaletného papiera. Náladu spotrebiteľov bolo cítiť aj pri čerstvom a sušenom droždí, z ktorého sa stal nedostatkový tovar a ak sa aj na pultoch predajní objavilo, do pár minút bolo všetko preč.

Prečítajte si tiež
Koronakríza ovplyvnila tržby obchodníkov i preferencie zákazníkov

Kategóriou, ktorá pocítila obrovský nárast záujmu, boli však aj cestoviny, strukoviny a ryža. Keďže nikto nevedel, ako sa bude situácia vyvíjať, ľudia nechceli riskovať, že počas lockdownu zostanú doma hladní. Zákazníci brali v podstate všetko do radu a mnohí distribútori nestíhali na pulty predajní dodávať. „Samozrejme, nestíhali sme. Zákazníci, ktorí si zvyčajne objednávajú jeden kamión za týždeň zrazu chceli päť kamiónov týždenne. Museli sme všetko riešiť individuálne. Boli sme schopní navýšiť dodávky každému odberateľovi o približne 50 percent, ale aj to bolo málo,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Japavo David Vojáček. Päťnásobný nárast objednávok v marci a apríli 2020 zaznamenali aj vo firme Podravka International, dvojnásobný záujem registrovali v spoločnostiach F.W. Tandoori či Europasta SE a dvadsaťpercentný nárast záujmu zachytili vo firme Nestlé, ktorá stojí za značkou Carpathia.

„Tvoríme bežné zásoby na základe predajov a s výrobcom sme rýchlo zareagovali na vzniknutú situáciu. Aj pri zvýšenom dopyte sme dokázali udržať dodávky bez obmedzenia,“ odkazuje spoločnosť Baltaxia, ktorá sa venuje distribúcii kukuričných a strukovinových cestovín. Konateľka firmy Mánya Klára Szász hovorí, že vďaka rýchlej a dobrej komunikácii dokázali pokryť všetky zvýšené požiadavky obchodných partnerov. „Boli sme však nútení odmietať dopyt potenciálnych nových odberateľov, všetku energiu sme venovali plneniu požiadaviek stálych partnerov,“ dodáva.

Prečítajte si tiež
E-commerce zažíva úspech, pribúdajú nové obchody aj skupiny zákazníkov

Najpopulárnejšie sú rezance

Keď sa povie slovo cestoviny, väčšina ľudí si v prvom okamihu predstaví špagety, prípadne veľmi populárne penne. Takýmto spôsobom by sa dalo pokračovať cez rôzne ďalšie druhy typických talianskych výrobkov. Najpopulárnejší výrobok zo sušeného cesta pritom vôbec nepochádza spoza hraníc. Sú to totiž klasické rezance, ktoré nesmú chýbať azda v žiadnej nedeľnej polievke na Slovensku.

„Z hľadiska výdavkov dominujú cestoviny v tvare rezancov (obvykle konzumované v polievke), ktoré reprezentujú pätinu výdavkov a aspoň raz si ich zakúpili tri štvrtiny kupujúcich,“ hovorí konzultantka Spotrebiteľského panela agentúry GfK Lucia Pientková. Spoločnosť zbierala dáta od marca 2020 do februára 2021. Aspoň raz si v tomto období cestoviny zakúpili v podstate všetky slovenské domácnosti, v priemere na ne minuli za rok 32 eur a domov si ich odniesli 25-krát.

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zaznamenala agentúra nárast v zakúpenom objeme na domácnosť o viac ako 10 %. Nemusí ísť pritom o výkyv spôsobený koronakrízou, dodávatelia a výrobcovia totiž hovoria, že extrémny záujem v marci a apríli 2020 vykompenzovali slabšie letné mesiace. Ľudia totiž zásoby mali, no žiaden armagedon sa napokon nekonal, a tak ich neskôr potrebovali minúť. Okrem najpopulárnejších rezancov ľudia nakupovali špagety a fusilli, čo sú cestoviny v tvare vretienok. Spotrebitelia najviac minú na cestoviny v supermarketoch.

V kategórii sušených strukovín v sledovanom období dominovala šošovica, ktorá mala podľa údajov GfK 45 % podiel na výdavkoch, za ňou nasleduje fazuľa s približne tretinovým podielom. „Šošovicu si aspoň raz v sledovanom období zakúpilo 83 percent kupujúcich strukoviny, fazuľu 58 percent. Na treťom mieste je hrach so 47 percentami spotrebiteľov,“ uvádza Lucia Pientková. Domácnosti si z obchodu odniesli sušené strukoviny v priemere šesťkrát ročne a až 46 % výdavkov na strukoviny tvorili privátne značky.

Dôležitou súčasťou trvanlivých potravín je ryža, ktorá taktiež nesmie chýbať skoro v žiadnej slovenskej domácnosti. Aspoň raz si ju kúpilo 9 z 10 nakupujúcich, v sledovanom období ju v priemere spotrebitelia kúpili osemkrát ročne a zaplatili za ňu celkovo 14 eur. „Približne tretina výdavkov na ryžu smerovala na tú v zvýhodnenej cene. Privátne značky reťazcov si tiež našli miesto v nákupných košíkoch slovenských domácností, pričom aspoň raz v sledovanom období si ryžu privátnej značky zakúpilo 77 percent kupujúcich,“ hovorí Lucia Pientková. Ryžu si na Slovensku kúpilo najviac domácností v hypermarketoch.

Zdravé trendy vo varení

Nárast objemu nakúpených cestovín, strukovín a ryže so sebou podľa očakávania priniesol aj zvýšený záujem o varenie v domácnostiach. „Vzhľadom na pandemické opatrenia bolo varenie dlho jedinou aktivitou, pri ktorej sa mohol človek skutočne odviazať,“ komentuje situáciu s dávkou nadhľadu obchodná zástupkyňa spoločnosti F.W. Tandoori Adriana Matýsková. Zvýšený záujem o rôzne recepty a kulinárske zaujímavosti prostredníctvom sociálnych sietí zaregistrovali aj v spoločnosti Podravka International.

Predovšetkým strukoviny sú pritom nielen chutnou, ale aj zdravou zložkou stravy, ktorá by pravidelne nemala chýbať v žiadnom jedálničku. Aj výrobcovia a distribútori si všímajú, že zákazníci reagujú na trendy zdravého životného štýlu, ku ktorému im aj strukoviny vedia dopomôcť. „Vo všeobecnosti je trendom dbať o svoje zdravie a vyváženú životosprávu. Aj preto vidíme čoraz väčší záujem spotrebiteľov o rastlinné alternatívy živočíšnych produktov,“ hovorí manažérka pre korporátne vzťahy spoločnosti Nestlé Slovensko Ľubica Novotná.

Trend potvrdzuje aj Baltaxia, ktorá sa primárne orientuje na cestoviny, no nie úplne tradičné. „Určite ide do popredia zdravá výživa a vegánske produkty, na Slovensku sa aj zvýšil počet celiatikov. To podporuje predaj našich kukuričných a strukovinových cestovín,“ odkazujú zo spoločnosti. Aj v kategórii klasických cestovín z pšenice sa však ukazuje trend istej premiumizácie a uprednostňovania kvality na úkor ceny. „Jednoznačne sú na vzostupe cestoviny zo stopercentnej semoliny, takže tie najkvalitnejšie,“ hovorí David Vojáček. Semolina je druh veľmi tvrdej pšenice a dopyt po nej vidia aj v spoločnosti Europasta SE. „Rast vidíme predovšetkým pri cestovinách z tvrdej pšenice, naopak, klesajú objemy značiek z mäkkej pšenice, čo sú cenovo najlacnejšie kategórie,“ hovorí key account manažérka firmy Šárka Gahutová.

„V porovnaní s minulými rokmi vidíme vysoký záujem o diétne potraviny. Ide o takzvané shirataki cestoviny z koreňa konjak, ktoré sú takmer bez kalórií a veľmi účinne sa vďaka nim chudne,“ dodáva Adriana Matýsková. Ako však upozorňuje marketingová riaditeľka Podravka International na Slovensku Elena Matušková, každý trend raz dosiahne svoj vrchol a začne postupne upadať. „Ako príklad môžeme uviesť quinou, chia semiačka či sóju. Vnímame však jeden dlhodobejší trend – variť rýchlo a zdravo. Tomuto trendu plne zodpovedá naše produktové portfólio výrobkov s vlákninou, bez pridaného glutamanu, bez konzervantov či pridaných farbív,“ hovorí.

Najefektívnejšie sú akcie

Ryža, strukoviny a cestoviny sú v maloobchode kategóriou, ktorá musí v rámci súťaže na trhu skôr vyčkávať na nové módne trendy. Len s ťažkosťami sa dá predstaviť, akú zásadnú inováciu by mohol v aktuálnom roku na trh priniesť napríklad distribútor sušenej fazule. Zhodne sa na tom aj väčšina distribútorov a výrobcov, hoci niektorí avizujú, že nejaké novinky predsa len chystajú. „V tomto okamihu je však ešte predčasné o nich hovoriť,“ odkazuje Ľubica Novotná.

„Našou najnovšou aktivitou je ryžová strúhanka, ktorá je vhodná v rámci bezlepkovej diéty. Uvidíme, s akým záujmom sa stretne u našich odberateľov a či sa dostane na pulty maloobchodných prevádzok,“ informuje Klára Szász. Zvyšné oslovené spoločnosti hovoria, že sa chcú v prvom rade sústrediť na svoje súčasné produkty, prípadne len rozšíriť ponuku v rámci ponúkaného portfólia.

Ruka v ruke s uvádzaním noviniek a udržiavaním biznisu ide aj marketing. Podobne ako v iných oblastiach sa v prípade cestovín, ryže a strukovín osvedčujú buď spotrebiteľské súťaže, televízne alebo printové inzeráty, či letákové kampane priamo v maloobchodných prevádzkach. Určite netreba zabúdať ani na sociálne siete, no v neposlednom rade na akciové ponuky. „Najefektívnejšie sú akcie. Ľudia ich skrátka milujú. Odbery vyrážajú dych,“ uzatvára Adriana Matýsková.

Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk

Súvisiace články:

Koronakríza ovplyvnila tržby obchodníkov i preferencie zákazníkov E-commerce zažíva úspech, pribúdajú nové obchody aj skupiny zákazníkov Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Drogéria sa viac zelená Ako pandémia zmenila finančné správanie Slovákov?

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera